Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ursäkta, varför hänger klockan i ett bandage?

Diskussion i 'Diskussion' startad av forzacaroline, 5 juli 2013.

1. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
    På Karolinska i Huddinge har 570 klockor stått stilla – i tre års tid. "På en del avdelningar har personalen löst problemet genom att hänga upp en ny klocka i bandage under den trasiga. Andra avdelningar har hängt lakan över för att ingen ska ta fel på tiden (...) Varför klockorna en dag bara stannade spekuleras det om bland personalen. En del tror att de bara kan lagas av en speciell urmakare som gått i pension, andra att han är för dyr och vissa att han är död."

http://www.dn.se/sthlm/tiden-ur-led-pa-karolinska/

Hubbatix, Denke, leben och 4 andra gillar detta.
  2. calzone

calzone Biskop

coolt !

3. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    typ högst skatt i världen och vi har inte ens råd med fungerande klockor på sjukhusen...

Fabian, Seikoman87 och Målarn gillar detta.
  4. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Haha fan vad många det vart, 570st...

5. calzone

calzone Biskop

baxa dom å kräng dom på tratten ;):p

Målarn gillar detta.
  6. leben

leben El Patrón

Tiden står alltid stilla i dödens väntrum?

;)

Edit: och det där var inte menat som att DU skulle dö. :)(juridisk friskrivning när den är som bäst)

forzacaroline

Icaras gillar detta.
  7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Centralt styrda, förmodligen krävs typ en knapptryckning för att få igång dom. Konstigt att ingen tagit tag i det.

8. JayJay

JayJay Biskop

Det var min första tanke också.

yonsson gillar detta.
  9. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Dom har stannat för att tiden är ur led....tiden har helt enkelt tagit slut...sånt händer ibland märkligt nog!!

10. jandan

jandan Friends of KS

11. ZQT

ZQT The Banker

Verkar ju kostnadseffektivt...

12. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
    Haha! Men det ska jag! Du också, leben! :dead:
    Detta är f ö New Public Management i ett nötskal. Den sk DDR-vården omfattade säkert en person som kunde fixa centraluret, så att inte 570 klockor stod stilla i tre års tid...

leben gillar detta.
  13. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
  14. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Hehe, när jag läste trådtiteln så var jag helt säker på att någon kommenterat någon annans vita eller ljusbeige Nato :p

aosehus och forzacaroline gillar detta.
  15. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
    Huvudet på spiken! :D

16. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag har jobbat på huddinge sjukhus, och det största problemet med centralklockorna är att de inte tillverkas längre, och att vi inte fick köpa in reservdelar från andra tillverkare. Så vi fick slakta klockor som inte används och hoppas kunna fixa klockorna... Jag lovar dig att det krävs bra mycket mer än bara ett knapptryck för att få igång dessa klockor..

Smulan gillar detta.
  17. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
    Men nu ska de enligt uppgift bort, helt och hållet. Klockor är ju ändå så omodernt. Kostnad: en miljon (?) kronor...

18. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Men så jäkla svårt kan det väl inte vara. Det är väl endast centraluret som behöver fixas, inte 570 stycken?

Kan inte tillverkaren leverera får man väl bryta avtalet och beställa från andra. Är väl som vanligt, ingen vågar ta beslutet...

19. fredrik!

fredrik! Stadsbo

Man ska nog vara glad att det bara är klockorna.

meo_swe och forzacaroline gillar detta.
  20. meo_swe

meo_swe Biskop

Klockorna fungerar lätt förklarat så att en central skickar ut enelektrisk impuls varje minut. Varannan positiv, varannan negativ. Klockorna är det som slits mest, inte centralen. Det slutar oftast med dessa klockor att de tillslut bara kan ta emot negativa eller positiva impulser, vilket gör att de går mer och mer efter. Säkerligen går det att fixa om någon tar tag i det, men om jag gör en brasklapp och säger att det ligger uppe på styrelsenivå (motsvarande) och inte hos oss fotfolk (som får all skit för det)..

Cosmograph och Wii gillar detta.
  21. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Klart det är cheferna som skall ta beslutet, men gör dom det finns risk för att det blir
    fel och då är det bättre att låta allt vara... :(

22. Bojke

Bojke Fjunis

Så alla tror alltså att de bara kan lagas av en speciell urmakare? :rolleyes:

23. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Fungerande central-ur är viktigt ur vårperspektivet då del hygienkraven utesluter armbandsur och central-ur säkerställer att klockorna visar samma/rätt tid i alla rum.
    På centraloperation tex där en kirurg kan gå mellan salarna med pågående operationer är detta viktigt. Med 99% säkerhet kan jag säga att ansvaret för denna anläggning ligger på fastighetsägaren ungefär som ventilation och dörrar så ja det är nog inte prio...

forzacaroline gillar detta.
  24. jandan

jandan Friends of KS

OK, läste aldrig artikeln eftersom jag redan läst Aftonbladet. Jag läste bara det du skrivit "Varför klockorna en dag bara stannade spekuleras det om bland personalen." Ber om ursäkt! ;)

forzacaroline gillar detta.
  25. forzacaroline
    Trådstartare

forzacaroline Torpare

Från:
    Stockholm
    Låter rimligt, om du frågar mig. Men tydligen görs en helt annan bedömning av lokal- och byggplaneringschefen på Karolinska i Huddinge. Nu börjar jag fundera lite över i vilka sammanhang man faktiskt MÅSTE ha klocka, alltså en klocka av visst slag som också visar rätt tid? Kanske en egen tråd, vad vet jag, men jag kom att tänka på det häromdagen när min kompis bestämde sig för att byta sin Rolex mot en annan modell. Ett av kraven var datum, eftersom hon är brottmålsadvokat och det inte är tillåtet att använda mobilen inne på häktet (dvs, när hon träffar en del av sina klienter).

26. morrism

morrism Friends of KS

Skatten går till att betala välbärgades tjänstefolk och deras husrenovering, prioriteringar...

27. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Ur led är tiden... :D
    Wassup Göteborg? Trevlig helg.

Mårtenssons ur Brookfield