Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Urskruvartråd

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av daviden, 26 juli 2013.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Först och främst vill jag klargöra ett par saker.
    • Jag är total novis på insidan av en klocka.
    • Jag har hemskt lite tid till att ägna mig åt det här, har en dotter på 8 månader och henne prioriterar jag alltid.
    • Detta är lite av en bloggtråd, jag vill dokumentera och kanske få lite pepp från medlemmar. Tips om jag kör fast någonstans, do's and don'ts osv. :)
    Om några har något emot tråden så tar jag självklart bort den. Vill dock gärna ha något att posta bilder och skriva i, känna lite press på att jag måste försöka ta mig tid till det här. Det här kommer bli en långkörartråd...
    Hur som helst, öppnade upp lite prylar i kväll. Försökte hinna med sista dagsljuset, men det försvann fort så jag nöjde mig med att betrakta och fotografera.
    Satt och tittade på "the escapement" (vad heter det på svenska?) ett bra tag, förstod att det är ju det här jag gillar. Det är därför jag har intresset för klockor. Nästan som terapi att se på stenarna som hugger tag kugghjulet och får verket att hålla rätt på sekunder, minuter och timmar.
    Svag början på en tråd, men det här är de första stapplande stegen.

wundlander gillar detta.
  2. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Hake, balans osv.
    Finns/fanns en ganska bra bok om detta hos urtid.
    Lycka till! :)

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Håll i kronan när Du släpper ner huvudfjädern!!! :)

4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
  5. ZQT

ZQT The Banker

Berätta mer! Detta har jag nog missat :woot:

6. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Det är väl för att kraften från fjädern inte ska förstöra urverket genom att släppa lös all kraft direkt.

Camo00 gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Precis! När man lossar spärren så kan allt möjligt hända, tydligen, om man inte håller emot... :)