• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urskruvartråd

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst vill jag klargöra ett par saker.
  • Jag är total novis på insidan av en klocka.
  • Jag har hemskt lite tid till att ägna mig åt det här, har en dotter på 8 månader och henne prioriterar jag alltid.
  • Detta är lite av en bloggtråd, jag vill dokumentera och kanske få lite pepp från medlemmar. Tips om jag kör fast någonstans, do's and don'ts osv. :)
Om några har något emot tråden så tar jag självklart bort den. Vill dock gärna ha något att posta bilder och skriva i, känna lite press på att jag måste försöka ta mig tid till det här. Det här kommer bli en långkörartråd...
Hur som helst, öppnade upp lite prylar i kväll. Försökte hinna med sista dagsljuset, men det försvann fort så jag nöjde mig med att betrakta och fotografera.
Satt och tittade på "the escapement" (vad heter det på svenska?) ett bra tag, förstod att det är ju det här jag gillar. Det är därför jag har intresset för klockor. Nästan som terapi att se på stenarna som hugger tag kugghjulet och får verket att hålla rätt på sekunder, minuter och timmar.
Svag början på en tråd, men det här är de första stapplande stegen.
N7eVhKN.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
Hake, balans osv.
Finns/fanns en ganska bra bok om detta hos urtid.
Lycka till! :)
 
Topp