• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urtavla, visare, datum "hjul" till 2824-2

leicaphile

Panerai
Hej! Ny medlem här.

Har en klocka som något skumt hänt med, lumen (vad heter det på svenska??) på visarna har brutits ner på något vis och smetat ut sig över urtavlan. Både visarna och urtavlan är förstörda pga detta, dock verkar urverket helt fint och piggt. Antar att det måste varit fukt i farten, eller?

Har en liten verktygslåda med boettöppnare, pincetter, små mejslar och dylikt så plockade isär eländet igår. Urverket är 2824-2, med urtavla på 34,3mm och datumet längst ner.

Lite frågor:
Bör jag ta in urverket till ett proffs och be de se över det, eller är det troligt att det är OK om det ser rent ut och går fint?
Vad bör rengöring kosta om det behövs?
Några tips på var man kan köpa urtavlor+visare av hyfsad kvalitet? Ser en hel del på ebay men vet ej vad som är bra och dåligt där...
Om man köper en urtavla med datumet till höger (3 o'clock) är det enkelt att byta ut datum"hjulet"? Ser ut som det borde gå att lyfta ur men har inte rört det än. :)

Tack på förhand! Planen är att eventuellt få ihop en unik egen"byggd" klocka.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Urtavla, visare, datum "hjul" till 2824-2

Hej och välkommen.

Bilder och fler bilder underlättar alltid till att börja med...

Mitt svar på Din fråga är att det beror på vad klockan är värd; är den billig och betydelselös fixar Du det själv; är den dyr eller sentimentalt värdefull lämnar Du in den till urmakare. Detta av två anledningar - dels riskerar man ju alltid att förstöra nåt när man pillar själv och dels behöver nog urverket ses över då risken är stor att lysmassa fastnat någonstans på vägen.

Lycka till oavsett!
 

leicaphile

Panerai
Hej, och tack för svaret!

Det är ingen särskilt dyr eller speciell klocka, så tänkte att jag kan passa på att pussla ihop en "egen" modell av det jag har. En urmakare i stan har kollat på den och sade att tavlan och visarna behövde bytas och jag ska inte ens nämna priset för det, då det var bra mycket mer än klockan kostade ny! Så jag har boett samt fungerande (och ganska bra om jag förstår rätt) urverk. Har redan demonterat visare och urtavla (läste igenom "Beginner Watchmaking" vilket hjälpte där!) och det verkar inte vara alltför svårt att montera nya så länge man har rätt verktyg och inte behöver modifiera dem alltför mycket.

Det låter som om det vore värt att låta en (annan) urmakare se över själva urverket dock. Det kan ju säkerligen finnas skräp i det som jag inte ser utan att plocka isär det, och där drar jag gränsen för vad jag vågar mig på! :)

Kan slänga upp lite foton på boetten om det underlättar, behöver hitta en urtavla som passar både den och 2824-2 urverket så jag slipper modifiera den.
 

leicaphile

Panerai
Här är vad jag har kvar som är användbart... originalurtavlan mäter 34,3mm diameter och är väldigt tunn så lär behöva något liknande för att det ska passa utan större modifikationer. Finns även en metallring för att hålla urverket centrerat och på plats då det är bra mycket mindre än boetten.

watchparts.jpg
 
Topp