• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverk kompatibla med Seiko 66A?

leicaphile

Panerai
Hej,

Har en klocka med Seiko 66A urverk. Tyvärr går det bara att dra upp lite innan det börjar "slira", så det är något utslitet i den. Urmakaren här sade att han inte kan få tag på delar till dessa, så det är nog enklast att bara byta urverket om man verkligen vill ha kvar klockan.

Nån som vet om andra Seiko urverk är kompatibla med detta, så man bara kan flytta över tavla och visare?
 
C

China

Guest
Jag tror inte att det finns något annat verk från Seiko som kan användas som "drop in", och systerserien 66B har jag för mig har annorlunda dimensioner på visarna. Men jag är inte 100% säker, någon av Seikorävarna på forumet kanske har klara besked.

Annars så bör du kunna få tag på en donator för ett par tre hundralappar på något klockforum eller Ebay.
 
C

China

Guest

Ja, en 66B borde fungera som ersättningsverk. Men kontrollera för säkerhetsskull att uppgifterna stämmer. Din bästa chans är nog att hitta ett ersättningsverk 66A eller 66B, då inte alla urmakare är beredda att tillverka nya delar. Tyvärr är det så att det är svårt att få tag på delar till en del äldre urverk.

Lycka till, och jag hoppas att det löser sig.:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade letat efter ett ersättningsverk precis som China sa. Gör en sökning på säljdelen på thewatchsite.com och kolla om det finns någon till försäljning.
 

leicaphile

Panerai
Jag hade letat efter ett ersättningsverk precis som China sa. Gör en sökning på säljdelen på thewatchsite.com och kolla om det finns någon till försäljning.

Hej, postade en annons på thewatchsite och hittade faktiskt den delen jag behövde (frågade urmakaren som tog en titt och gjorde snabb diagnos)... så nu ska jag ge mig på att byta transmissionshjulet / crown wheel. Verkar inte helt omöjligt så vi får se.

Tack för tipset!
 
Topp