Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Urverk med sommar/vintertidskomplikation

Diskussion i 'Diskussion' startad av point1, 26 oktober 2014.

1. point1
    Trådstartare

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Finns det några sådana? Finns ju perpetuella kalendrar, men detta känns som det skulle vara en rätt svår komplikation att göra. Om än väldigt häftig.

Sputniq gillar detta.
  2. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Känns lite meningslöst... Särskilt med tanke på att olika länder byter vid olika datum.

Hugii gillar detta.
  3. point1
    Trådstartare

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Till skillnad från andra komplikationer som månfas (bra för att hålla koll på tidvatten och varulvar), foudroyante (grym när man måste ha koll på tiden med en 1/6 sekundprecision), equation of time (behövs det ens kommenteras varför denna är självklar? att ha koll på avvikelsen från soltid är ju oumbärligt), stjärntid (så man vet när man ska titta i sitt teleskop).

Halva grejen med grandes complications är att de har massa tekniska och svåra komplikationer, de behöver inte fylla någon jättenödvändig funktion.

Sputniq och Glusch gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Finns på maaaaaassvis av digitala klockor, men oftast måste man ändå aktivera det eftersom inte alla länder använder DST.

5. point1
    Trådstartare

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm

Jo jag har det på min iPhone och dator också :) Tänkte på mekaniska urverk.

yonsson gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    Oberoende timvisare timvisare som på en "true GMT" är väl egentligen en komplikation som fyller behovet. Har svårt för att se att det ska gå att lösa enklare än så.

eriksson850 gillar detta.
  7. point1
    Trådstartare

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm

Att det är svårt att lösa det är ju halva grejen :) Därför vore det häftigt om någon hade gjort det.

8. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Problemet är väl att det skulle bli en sjukt specifik marknad..

9. yonsson

Från:
    GBG
    Fast det jag skrev ovan är ju lösningen. :)

10. egbert

egbert Friends of KS

Vad är true GMT?

11. Peddjy

Peddjy Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Igår ställde min G-Shock in sig själv efter vintertid. Räknas det som en bra komplikation?
    ImageUploadedByTapatalk1414392973.828766.jpg

calzone gillar detta.
  12. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Precis som en Casio digital för 200:- fyller behovet av att veta vilken tid det är. ;)

Att lösa det mekaniskt är väl snudd på omöjligt. Klockan måste veta precis var den är och vilka lokala regler som gäller för DST.

yonsson gillar detta.
  13. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Vet inte om min iPhone räknas som ett urverk men den löser biffen med sommar- och vintertid.

14. yonsson

Från:
    GBG
    Att GMT-visaren inte följer den vanliga timvisaren. Den vanliga timvisaren går då i princip alltid att ställa timvis utan att man stoppar sekundvisaren.

egbert gillar detta.
  15. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Går helt garanterat att lösa. Men sommartid är väldigt nytt då man började fippla med det för ca 100 år sedan. Sverige införde det fast 1980 och det blev EU standard 1996. Det används i princip bara i Europa och USA och flera länder har avskaffat det nu de senaste åren bland annat Ryssland.

Antar att man måste ha full koll på vilken dag det är för att kunna få detta att fungera så det behövs därigenom en evighetskalender. Klockan måste konfigureras för antingen EU sommartid eller US sommartid, så blir två stycken varianter.

Resultatet blir då en svindyr klocka som endast fungerar på en specifik plats och kompenserar för en ganska nypåkommet fenomen som endast påverkar ca 10% av världens befolkning och som land efter land håller på att avskaffa... Tveksamt business case på den..

16. point1
    Trådstartare

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tveksamt business case? Tror jag knappast, skulle det sitta på en Grandes complication som ändå bara görs i 15-20 exemplar där alla säljs ändå så är det ju inget konstigare än t.ex. grandes complications med stjärnkartor som måste ställas individuellt för den plats där klockan är.

Det är inte enligt min mening samma sak. Det ska inte vara två seperata visare, visaren ska slå om automatiskt till en timme framåt eller bakåt. Det är ju det som är det svåra själva inkoppling som gör att den kan slå om timvisaren en timma 2 gånger per år. Jag tror att den inkopplingen som griper in 2 gånger om året kan vara rätt svår att göra och designa för att få det att fungera.

Mårtenssons ur Brookfield