• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverk och mineralisk terpentin

Anklår

Breitling
HEJ!

Ny här och detta är min första fråga! :)

Har börjat serva samt reparera lite armbandsur själv. Har övat på lite skräpurverk. Så nu är det dags för att fixa min trasiga Rolex Submariner. Klockan är nerplockad och felen identifierade, har beställt delar osv.

Nu till min fråga. Urets delar ska nu rengöras. På andra urverk har jag rengjort med mineralisk terpentin (lacknafta?) och detta har funkat bra(helt enkelt badat delarna i lösningen samt borstat lite med en pensel). Men frågan är om jag vågar göra detta på min Rolex. Sitter inte stenarna/rubinerna med shellack? Kan dessa lossna om man använder mineralisk terpentin?

Funkar kemisk ren bensin? Eller kan det lösa shellacken med? Alkohol funkar ju inte med schellack...

Någon som vet? :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
HEJ!

Ny här och detta är min första fråga! :)

Har börjat serva samt reparera lite armbandsur själv. Har övat på lite skräpurverk. Så nu är det dags för att fixa min trasiga Rolex Submariner. Klockan är nerplockad och felen identifierade, har beställt delar osv.

Nu till min fråga. Urets delar ska nu rengöras. På andra urverk har jag rengjort med mineralisk terpentin (lacknafta?) och detta har funkat bra(helt enkelt badat delarna i lösningen samt borstat lite med en pensel). Men frågan är om jag vågar göra detta på min Rolex. Sitter inte stenarna/rubinerna med shellack? Kan dessa lossna om man använder mineralisk terpentin?

Funkar kemisk ren bensin? Eller kan det lösa shellacken med? Alkohol funkar ju inte med schellack...

Någon som vet? :)

Jag har kört med kemisk ren bensin till alla min projekt utan missöden(köpt på målninsavdelningen på mitt lokala byggvaruhus).
Även utbildade urmakare jag har varit i kontakt med har använt det samma.
 

rogart-63

Patek
Använder mig oxå kemisk ren bensin för rengörning. Badar aldrig gånghaken i bensin utan just den anledningen du skriver. Shellacen löses upp av bensin och alkohol. Utan rengör den för sig med Rodico och Pegwood eller tandpetare. Sen finns där olika sorters shellac för att krångla till det lite? Visa tål lösningsmedel bättre än andra? Seiko använder sig av nån sorts syntetisk lack eller lim.
Stenarna sitter dock inte med shellac utan är pressade i plattorna.
Vad Rolex använder vågar jag inte svara på.
 

Anklår

Breitling
Tack för svar! Ok, får nog bli kemisk ren bensin då det verkar funka.

Kommer nog dock vara lite försiktig med "badandet" och inte låta det ligga i för länge. :)

Dock en del som måste "badas" ordentligt så är det klockans balanshjul samt dennes spiralfjäder. Är verkligen smutsiga/oljiga och jag vågar inte peta för mycket på hjulet/fjäder. På balanshjulets axel finns ju en "kristall" (den som samverkar med gånghaken) som verkar sitta med någon form av "gegga". Vågar man sänka ner detta i kemisk ren bensin?
 

rogart-63

Patek
Den brukar oxå sitta med shellac .Brukar bada den ihop med verk plattan . Tar bort gånghaken och återmonterar balansen och bryggan på verk plattan. På engelska heter den roller jewel men vad heter den på svenska ?
 

Anklår

Breitling
Den brukar oxå sitta med shellac .Brukar bada den ihop med verk plattan . Tar bort gånghaken och återmonterar balansen och bryggan på verk plattan. På engelska heter den roller jewel men vad heter den på svenska ?

Jo, det är nog smart att sätta fast balans/brygga på verkplattan. Och du badar det då i kemisk ren bensin?
 

rogart-63

Patek
Jo, det är nog smart att sätta fast balans/brygga på verkplattan. Och du badar det då i kemisk ren bensin?
Jepp . Så brukar jag göra. Har aldrig varit några problem. Tar även bort juvelerna på balansen. Dom tvättar jag för sig.
Steg för steg gör jag så här.
1 . Montera ner verket och lägg det i burkar eller sortimentask .
2. Ta bort balansen och ta bort gånghaken.
3 . Ta bort incablocstenarna eller likvärdiga stenarna .Stäng incabloc .
4. Sätt tillbaka balansen utan stenarna.
5 . Tvätta huvudverkplattan med balansen på plats. Allt för att skydda "hairspring"
6 . Petar rent i alla stenar med pegwood eller tandpetare. Föredrar tandpetare då jag tycker den luddar mindre. Åtminstone i närheten av stenarna . Hänt att jag petat ner ludd i det lilla hålet i stenen .
Sen är det bara att rengöra resten i tur och ordning.
 

Aquastar

Omega
Kemisk ren bensin men även Isopropanol är bra, minns att det förr var det lite svårt att få tag på Isopropanol utan intyg men nu går det att köpa på Kjell & Co
 
Topp