• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverket i nya Sjöö Sandström-modellen

Hej alla! Möjligt att jag sparkar in en öppen dörr med denna tråd.

Denke nämnde i tävlingstråden att Sjöö Sandström kommer att använda sig av ett Vaucher Manufacture Fleurier-verk i deras nya klocka. Utifrån bilderna på biljetterna till eventet verkar det röra sig om ett VMF 5301:

VMF5.jpg


http://www.vauchermanufacture.ch/en/product?id=4&product=6

Vad tror ni prislappen kommer hamna på för klockan?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den nya modellen verkar ju vara ett rejält kliv uppåt på kvalitetsskalan, inte bara vad gäller valet av urverk, vilket rimligen borde avspegla sig även i priset. Sjöö Sandström kanske kan ge en hint? ;)
 

DrDre

Patek
Jag är kanske lite lost här, men finns det några bilder på nyheten?

Lite OT. Jag snackade för länge sedan med en urmakare som hävdade att micro-rotor är lite sämre när det gäller att uppdragningseffektivitet och att om man har ett stillasittande liv så kanske inte micro-rotorbaserade urverk vrids upp tillräckligt. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag är kanske lite lost här, men finns det några bilder på nyheten?

Lite OT. Jag snackade för länge sedan med en urmakare som hävdade att micro-rotor är lite sämre när det gäller att uppdragningseffektivitet och att om man har ett stillasittande liv så kanske inte micro-rotorbaserade urverk vrids upp tillräckligt. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.



Tveksamt säger jag, har sportat Universal Poleroutor ett tag och aldrig märkt av det.
Men rent tekniskt så borde den ju kräva fler varv för att dra upp fjädern?
Dock måste ju en mindre rotor kräva mindre kraft för att dras runt ett varv?

Ska bli spännande med en ny Sjöö, när förväntas den i butikerna Sjöö Sandström?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men rent tekniskt så borde den ju kräva fler varv för att dra upp fjädern?
Dock måste ju en mindre rotor kräva mindre kraft för att dras runt ett varv?
Erhm, jag är ingen urmakare men om det är "samma" fjäder som skall dras upp så är det ju antalet varv som är intressant och inte rotorns storlek. Däremot så behöver väl den lilla rotorn mer kraft (mer tyngd) är en större rotor (om inte tillverkarna har löst det på något annat sätt)?

Detta är ju mina egna amatör-slutledningar, det finns säkert någon som kan sätta mig på plats...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Erhm, jag är ingen urmakare men om det är "samma" fjäder som skall dras upp så är det ju antalet varv som är intressant och inte rotorns storlek. Däremot så behöver väl den lilla rotorn mer kraft (mer tyngd) är en större rotor (om inte tillverkarna har löst det på något annat sätt)?

Detta är ju mina egna amatör-slutledningar, det finns säkert någon som kan sätta mig på plats...

Utväxling heter det. Ett varv med en tyngre rotor behöver inte lika mycket utväxling som en mindre.
 
Topp