• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverksbyte på Seiko Monster - vad behöver jag?

alto

Breitling
Jag har en Seiko Monster oservad sen jag köpte den original nån gång kring 2005 eller när det kan ha varit... urverket är i dåligt skick i den så jag tänkte byta ut 7s26:an som sitter i mot ett 4R36 (om jag minns rätt).

Fråga när då, vad behöver jag för verktyg som minst för att fixa det här bytet själv? Behöver väl ta av bakstycket och lossa visarna för att kunna få loss urverket, är det nåt mer?
Finns det nån bra återförsäljare av urverk som ersättare till en Monster i europa?
 

San15

Cartier
2-Faktor
Är nog lite svårare än så, tror du behöver ny bom och krona och kanske flytta över dag/datum hjulet, i alla fall vad jag läst.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag har en Seiko Monster oservad sen jag köpte den original nån gång kring 2005 eller när det kan ha varit... urverket är i dåligt skick i den så jag tänkte byta ut 7s26:an som sitter i mot ett 4R36 (om jag minns rätt).

Fråga när då, vad behöver jag för verktyg som minst för att fixa det här bytet själv? Behöver väl ta av bakstycket och lossa visarna för att kunna få loss urverket, är det nåt mer?
Finns det nån bra återförsäljare av urverk som ersättare till en Monster i europa?
Kolla den här killen YT-kanal, han plockar runt tavlor, verk och visare hejvilt - det bör framgå hyggligt där hur du går till väga och vad du behöver.


Namoki har verk, vet inte om de är billigast men de är hyggligt etablerade Länk
Jag vet inte hur plastringen i din klocka passar på ett NH dock
 

alto

Breitling
Bra länk till videon där, jag har nog sett något av hans projekt tidigare faktiskt.
Det jag borde behöva är väl:

  • "Gummiboll" för att lossa bakstycket (har sett han på Youtube slinta flera gånger med sitt verktyg och repa grejer...)
  • Visartång för att plocka bort visarna
  • Urverkshållare
  • Visarpress av nåt slag, tycker dom han i videon har ser rätt vettiga ut
  • Nytt urverk, typ NH36A
  • Ny krona med bom

Har jag missat nåt?
 

alto

Breitling
Den där gummibollen kanske förresten inte är det bästa verktyget för att skruva av och på bakstycket, har vi nån som kan rekommendera ett bra verktyg för det?
 

San15

Cartier
2-Faktor
En sån här boettöppnare funkar bra.

266541_48329.tif
 
Topp