Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Urverkshjälp - Omega Seamaster

Diskussion i 'Vintage' startad av Denke, 26 december 2012.

1. Denke
    Trådstartare

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Min Hipsteromega från 70-talet har börjat gå riktigt dåligt...den har både dag- & datumvisning. Är det någon som på rak arm vet (eller kan gissa kvalificerat) vilket verk som sitter i? Funderar på om det kan vara värt att byta hela verket istället för att serva?

Jag vill ogärna öppna själv då det inte är skruvat boettlock.....

Tack på förhand!

Bifogade filer:

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Urverkshjälp - Omega Seamaster

Gissar på 1022...

3. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort

Kom igen nu, Denke! Sträck dig efter boettkniven i högra stöveln och poppa upp den rackaren...:)
    Jag håller +1 på din gissning...:)

4. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Jag har ingen boettkniv.... (jag vet att det är en lam ursäkt men jag gör allt för att inte pin pointas som en fegis här...). :mrgreen:

5. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Säger som Du sa när jag saknade Nato i rätt storlek: "Ge mig Din adress så skickar jag en med posten!" :smile:

6. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm

Fast du vägrade ju ta emot ett, så vi kanske kan byta ett 18mm nato mot en boettkniv? ;)

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Tja? Eller så säljer Du Din hipster-Omega till mig istället? :D

8. Kettil

Kettil Biskop

Jag har undrat ett tag nu; varför kallar ni de här modellerna "hipster"? När det begav sig så var dom ju riktiga svennebanan dinkor. Den här design typen hade ju passat till glasögonen på Gary Oldmans karaktär i Alfredssons mullvadsrulle; knappast 70-tals hipster. :)

Ps Det är klart att du skall serva!

9. easy rider

easy rider Dead Man Walking

En hipster tar väl ocoola saker och gör dom...coola? Eller är jag ute och cyklar med en fixed gear nu?

10. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Är det inte tvärtom?? :mrgreen:

11. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Jag menade ur en hipsters synvinkel förstås ;)

12. Kettil

Kettil Biskop

Jag tror att jag fattar nu. Min uppfattning om betydelsen "hipster" associerar till en utåtagerande frigjord person med en ickemateriel livsstil. En arbetsfri tillvaro med smak för livets goda. ;) När jag googlar ser jag dock att det numera är en benämning för en modetrend där vintage (t ex vintageur) ingår.

Så hipstern är numera en typ av "Hennes & Mauritz hippien" :)

I got it! :D

13. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Exakt! Som att spendera en timme på att få håret att se ut som att man inte bryr sig om sin frisyr... :D

14. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Nu har jag öppnat den och kikat. Mycket riktigt så var det cal 1020

Nån som vet om Cousins har 1020-verk? Eller är det någon här som har ett donatorverk att sälja?

Eller ska jag bara lämna in den till urmakaren för en service.....? (Den enkla, tråkiga lösningen)..

Bifogade filer:

15. calzone

calzone Biskop

Tog det en månad att poppa baksidan Denke ? :p

16. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snyggt jobat, Denke! Har inget verk att erbjuda men det finns delar i bukten om du vet vad du behöver:
    http://www.ebay.co.uk/itm/NOS-OMEGA...981640071?pt=Wristwatches&hash=item232734ff87
    http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-O...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item5aed60d10d

På vilket sätt går den dåligt, har den tappat gångreserven eller går den länge men för snabbt/sakta? Tråkig lösning att lämna in den men är det bara skit i balansen så är det några hundra så går den fint igen. Är det någon del som behöver bytas vid rotor/rotorlager så kan du alltid kolla vad de tar eller leta delar på bukten. The chase goes on....:)

17. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Den går för fort, sticker säkert iväg en halvtimme per dygn, om inte mer... :(

18. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Skulle mycket väl kunna vara klibbig spiral (obscent, jag vet), billigt fixat - jag håller tummarna! :)

19. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Ett bad i bensin så är den som ny!! :)

20. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Gjorde en sökning på 1020 men det är listat som "Obsolete" och finns åtminstone inte i lager...