• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ut med företagen från köp och sälj!

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle sätta definitionen till en början på registrerad firma eller inte =)
Sedan går det nog att spinna vidare på.

Men ALLA som använder annonssidan för att sälja klockor och tillbehör med vinst "utnyttjar" ju möjligheten att använda KS som plattform för att tjäna pengar? Varför ska då en privat handlare (japp, det finns ett gäng) åtnjuta ett särskilt privilegium att gratisannonserna jämfört med ett riktigt företag (som dessutom lämnar garantier, skattar vinsten, etc etc)?

Just nu har vi en generös linje. Vi har inte heller behov av en tia per annons etc för att täcka driften. Att vi tillåter företag att annonsera kostnadsfritt bottnar i att vi från början tyckt att det är kul med ett stort utbud av klockor att köpa eftersom den här hobbyn på många sätt är en konsumtionssport. En åsikt som delas av de flesta på forumet, det är bara att kolla inläggen i tråden. Vill man inte se ex företagsannonser är det ju superenkelt att blocka den aktuella handlaren.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
När vi ändå är inne på ämnet, varför inte ha en liten avgift för alla medlemmar?
Givetvis, en högre avgift för företag!
Skulle gladeligen betala en hundrig eller två, för mitt "medlemskort" och för förmånen att få vara med här.
Använd pengarna till adminisration och löpande utgifter,etc.
Överskottet skulle kunna användas som grundplåt vid någon större gtg eller i sann Ks-anda skänkas till Bcf.
 

sweedee

Cartier
Vi har inte heller behov av en tia per annons etc för att täcka driften.

Jag baserade mitt inlägg på att något liknande var på väg att kanske behövas eller funderas om. Nu verkade ju inte så vara fallet, men var så fallet så tycker jag att annonsdelen hade varit första steget.

Men behövs det inte är så är det såklart trevligt att alla har möjlighet att annonsera gratis.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hatten av Denke och Spencer66, jag kan verkligen respektera ert sätt att se på forumet och dess funktioner. Jag reviderar min tidigare åsikt och medger att en uppdelning av köp/sälj kanske inte gynnar forumet :)
 
C

China

Guest
Men ALLA som använder annonssidan för att sälja klockor och tillbehör med vinst "utnyttjar" ju möjligheten att använda KS som plattform för att tjäna pengar? Varför ska då en privat handlare (japp, det finns ett gäng) åtnjuta ett särskilt privilegium att gratisannonserna jämfört med ett riktigt företag (som dessutom lämnar garantier, skattar vinsten, etc etc)?

Just nu har vi en generös linje. Vi har inte heller behov av en tia per annons etc för att täcka driften. Att vi tillåter företag att annonsera kostnadsfritt bottnar i att vi från början tyckt att det är kul med ett stort utbud av klockor att köpa eftersom den här hobbyn på många sätt är en konsumtionssport. En åsikt som delas av de flesta på forumet, det är bara att kolla inläggen i tråden. Vill man inte se ex företagsannonser är det ju superenkelt att blocka den aktuella handlaren.

Exakt, och frågan är väl närmast varför en del säljare inte kan anpassa sig till spelreglerna i samhället. För min del känns det här faktiskt som ett missbruk av det faktum att forumet har generösa regler kring annonsering. Trots allt så är tanken att det handlar om en möjlighet för klockentusiaster att köpa/byta/sälja och på så sätt utveckla sitt intresse. Att företagare annonserar tycker jag är helt ok, en del är redan sponsorer till forumet och andra kanske blir det med tiden. Det är också väldigt trevligt att se hur många företag valt att samarbeta med forumledningen och ordnat olika aktiviteter, event och rabatter för klocksnackarna.

S.k. privathandlare eller vad man nu skall kalla fenomenet, bidrar i mina ögon med noll och ingenting. Snarare så skapar man problem genom osund konkurrens med företagarna, och det finns också en risk för att seriösa aktörer väljer att inte samarbeta med forumet av den anledningen.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Enda kravet jag tycker borde finnas är att tydligt skriva ut om du säljer som privatperson eller inte. Som köpare kan ens rättigheter skilja sig totalt beroende på vem man handlar av. Skolexemplet på hur detta ska göras är Zed's annonser. Grymt bra att han tydligt skriver ut att du nu inte handlar av honom som privatperson!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enda kravet jag tycker borde finnas är att tydligt skriva ut om du säljer som privatperson eller inte. Som köpare kan ens rättigheter skilja sig totalt beroende på vem man handlar av. Skolexemplet på hur detta ska göras är Zed's annonser. Grymt bra att han tydligt skriver ut att du nu inte handlar av honom som privatperson!

Fast just det kravet finns... ;)
 
Topp