• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Utbildningar som leder till bra jobb

LS

Panerai
2-Faktor
Oavsett saftigt eller? Säg att jag börjar som 25 åring på ett företag med 500 000/året vilket resulterar i ca 42 i månaden. Om och när jag då är 60 så ska lönen alltså ha gått upp med mer än det dubbla, vilket är 1 200 000/år som resulterar i 100 000/månaden. Den lönetrappan luktar väl lite väl mycket vision? :)

Den löneutvecklingen är inte applicerbar på många i Sverige nej. Så ja väldigt ambitiöst tänk

Ambitiös ja. Omöjlig nej.
Men man ska nog inte förvänta sig den bara så där.

Visst är det en hög siffra men jag vidhåller att den är möjlig om man är beredd på att byta jobb var femte år och jobba riktigt hårt när det behövs. Har du 600tkr som 30-åring motsvarar en löneökning om 2000kr 4% vilket absolut inte borde vara omöjligt. Men kanske är jag naiv då jag fortfarande bara har jobbat i 6 år och löneutvecklingen är väldigt snabb första åren. :)

Edit: Vill klargöra att det här inte är vad jag anser vara en "ok" eller "hyfsad" lön utan snarare vad som är en riktigt bra lön om man är ambitiös och siktar högt (inom IT/mjukvaru-branschen).
 
Personligen anser jag inte att yrkesutbildning är den bästa vägen att gå om man bara är ute efter ett välbetald jobb.
Först har du flera år studier framför dig. Och vanligtvis har du många års arbete framför dig innan du har chansen att bli riktigt välbetald..

Eget företag är vägen att gå.. Syssla med något du tycker är orolig, eller åtminstone något du känner att du kommer trivas med.
Lägg ner all energi du har och lite till.. Och jag kan lova dig att du kommer lyckas... Det spelar nästan ingen roll vilken bransch man väljer. Även om man så väljer en redan väletablerad bransch med mycket konkurrens så finns det mycket att hämta om du är beredd att lägga ner arbetet...

Jag skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till att vara anställd för någon annan igen..

Jag ser verkligen inte meningen med att studera för att ta ett jobb där man tjänar låt säga 800.000 Brutto om året.. Mariginalskatten fullkomligt äter upp inkomsten.. Som egen företagare med god skatteplanering och lite hjärna så kommer man så otroligt mycket längre....

Medelsvensson ligger på 23-30.000:- BRUTTO i snitt om jag inte missminner mig.
Det är alltså under 400.000:- om året brutto.. Så om du tjänar 800.000:- så har du alltså över dubbelt så hög taxerad inkomst som medelsvensson (Även om du inte får ut dubbelt så mycket i plånboken)

48:- av varje intjänad 100-lapp är vad du får behålla på din inkomst över brytpunkterna för statlig inkomstskatt och värnskatt. (Mariginalskatt)
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Personligen anser jag inte att yrkesutbildning är den bästa vägen att gå om man bara är ute efter ett välbetald jobb.
Först har du flera år studier framför dig. Och vanligtvis har du många års arbete framför dig innan du har chansen att bli riktigt välbetald..

Eget företag är vägen att gå.. Syssla med något du tycker är orolig, eller åtminstone något du känner att du kommer trivas med.
Lägg ner all energi du har och lite till.. Och jag kan lova dig att du kommer lyckas... Det spelar nästan ingen roll vilken bransch man väljer. Även om man så väljer en redan väletablerad bransch med mycket konkurrens så finns det mycket att hämta om du är beredd att lägga ner arbetet...

Jag skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till att vara anställd för någon annan igen..

Jag ser verkligen inte meningen med att studera för att ta ett jobb där man tjänar låt säga 800.000 Brutto om året.. Mariginalskatten fullkomligt äter upp inkomsten.. Som egen företagare med god skatteplanering och lite hjärna så kommer man så otroligt mycket längre....

Medelsvensson ligger på 23-30.000:- BRUTTO i snitt om jag inte missminner mig.
Det är alltså under 400.000:- om året brutto.. Så om du tjänar 800.000:- så har du alltså över dubbelt så hög taxerad inkomst som medelsvensson (Även om du inte får ut dubbelt så mycket i plånboken)

48:- av varje intjänad 100-lapp är vad du får behålla på din inkomst över brytpunkterna för statlig inkomstskatt och värnskatt. (Mariginalskatt)

Är ju det..haha vad ska man starta. Kör lite vid sidan av just nu. Med onlinecoachning inom träning :) men inget man tjänar dem summorna.

Men är någon sugen på att få hjälp med träning och kost kan jag hjälpa till för ett förmånligt ks pris ;)
 
Är ju det..haha vad ska man starta. Kör lite vid sidan av just nu. Med onlinecoachning inom träning :) men inget man tjänar dem summorna.

Men är någon sugen på att få hjälp med träning och kost kan jag hjälpa till för ett förmånligt ks pris ;)

Det behöver som sagt inte vara något speciellt eller nytt.
Du kan starta en städfirma.. Är du duktig på det du gör. Arbetar tillräckligt många timmar och brinner för det så är chansen stor att du kommer lyckas.
Du kan gå med i en åkeriförening och köpa en lastbil som du kör själv i ett par år... Lastbilar har i regel en snittintäkt på 90-120.000:-/Mån (Före omkostnader)
Du kan starta ett taxibolag och jobba röven av dig tills du jobbat ihop en buffert och kanske t.o.m kan anställa en chaufför på heltid?
Du kan starta en konsultverksamhet och ordna kontrakt igenom bemanningsföretag med tjänster som passar just dig.


Listan kan göras oändligt lång...
Jag personligen kan inte slå i en spik rakt om så mitt liv hängde på det. Men en del är jätte duktiga snickare.
Jag vet snickare som driver enmansföretag och har en månadsinkomst på 45000+ (vitt) igenom att bara göra så arbete... Det är mer än vad en ordinarie bankanställd eller ekonomiassistent på ett bolag tjänar.

Om jag kikar på min egen umgängeskrets så ser inkomsterna ut ungefär såhär.

Dom som tjänar absolut mest är entreprenörer som äger en större verksamhet (Eller flera små - medelstora)
Dom som kommer tvåa är enmansföretagare (Elektriker, snickare, plåtslagare, budbilskillar osv)
På tredje plats kommer anställda (Lärare, Bankanställd, och övriga kontorsarbete)

Sen har jag ett par vänner som tjänar ohyggligt mycket som anställda... Men då pratar jag inte om programmera eller liknande... Personligen har jag nog inte mer än en handfull vänner som tjänar några imponerande summor som anställda..... Men jag känner (Både ytligt och nära bekanta) dussintals som taxerar sjusiffrigt ifrån sina egna verksamheter... Och då har du i regel en lyxig tjänstebil och massa andra förmåner via sitt bolag som jag inte räknar med.
 
Senast ändrad:

Oli

Omega
2-Faktor
48:- av varje intjänad 100-lapp är vad du får behålla på din inkomst över brytpunkterna för statlig inkomstskatt och värnskatt. (Mariginalskatt)
Äckligt, riktigt riktigt äckligt... 52% till staten. Typ som att "det går bra för dig, och det vill vi inte, så vi tar mer än hälften av vad du tjänar som straff för att du är duktig på vad du gör."
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det behöver som sagt inte vara något speciellt eller nytt.
Du kan starta en städfirma.. Är du duktig på det du gör. Arbetar tillräckligt många timmar och brinner för det så är chansen stor att du kommer lyckas.
Du kan gå med i en åkeriförening och köpa en lastbil som du kör själv i ett par år... Lastbilar har i regel en snittintäkt på 90-120.000:-/Mån (Före omkostnader)
Du kan starta ett taxibolag och jobba röven av dig tills du jobbat ihop en buffert och kanske t.o.m kan anställa en chaufför på heltid?
Du kan starta en konsultverksamhet och ordna kontrakt igenom bemanningsföretag med tjänster som passar just dig.


Listan kan göras oändligt lång...
Jag personligen kan inte slå i en spik rakt om så mitt liv hängde på det. Men en del är jätte duktiga snickare.
Jag vet snickare som driver enmansföretag och har en månadsinkomst på 45000+ (vitt) igenom att bara göra så arbete... Det är mer än vad en ordinarie bankanställd eller ekonomiassistent på ett bolag tjänar.

Om jag kikar på min egen umgängeskrets så ser inkomsterna ut ungefär såhär.

Dom som tjänar absolut mest är entreprenörer som äger en större verksamhet (Eller flera små - medelstora)
Dom som kommer tvåa är enmansföretagare (Elektriker, snickare, plåtslagare, budbilskillar osv)
På tredje plats kommer anställda (Lärare, Bankanställd, och övriga kontorsarbete)

Sen har jag ett par vänner som tjänar ohyggligt mycket som anställda... Men då pratar jag inte om programmera eller liknande... Personligen har jag nog inte mer än en handfull vänner som tjänar några imponerande summor som anställda..... Men jag känner (Både ytligt och nära bekanta) dussintals som taxerar sjusiffrigt ifrån sina egna verksamheter... Och då har du i regel en lyxig tjänstebil och massa andra förmåner via sitt bolag som jag inte räknar med.

Du har verkligen en poäng där.
 
Äckligt, riktigt riktigt äckligt... 52% till staten. Typ som att "det går bra för dig, och det vill vi inte, så vi tar mer än hälften av vad du tjänar som straff för att du är duktig på vad du gör."

Det lustiga är att man redan med en normal skattesats på 33% betalar mer i skatt.
33% av 800 000:- är ju mer än 33% av 300.000:-
Men "Höginkomsttagare" betalar 56-58% skatt på allt över brytpunkten..

Ändå har Sosse-svensson mage att sitta och prata om hur bra dom rika i samhället har det.. Och att Moderaterna urholkat Sverige igenom skattesänkningar.
Vänstern vill ju både införskaffa höjd fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, gåvoskatt och ökad marginalskatt... Inte klokt....
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det lustiga är att man redan med en normal skattesats på 33% betalar mer i skatt.
33% av 800 000:- är ju mer än 33% av 300.000:-
Men "Höginkomsttagare" betalar 56-58% skatt på allt över brytpunkten..

Ändå har Sosse-svensson mage att sitta och prata om hur bra dom rika i samhället har det.. Och att Moderaterna urholkat Sverige igenom skattesänkningar.
Vänstern vill ju både införskaffa höjd fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, gåvoskatt och ökad marginalskatt... Inte klokt....
Ja det är vidrigt och jag blir förbannad!!

Jag tjänar inte så bra, men när jag hör folk sitter och klagar då brinner jag till. Att man i sverige ska straffas för att man gör karriär. Som också oftast kostat års utbildning och arbete.. Nej fyyfan
 
Du har verkligen en poäng där.

En god vän till mig startade sin första verksamhet vid sidan om hans vardagliga arbete när han var 18.
Han köpte upp en tom industritomt utanför Göteborg och började leta kunder för att hyra ut marken.

De första året så hyrde han ut marrken till självkostnadspris (Ränta & amortering) så även om han inte hade några direkta pengar över på företagskontot vid det här laget så amorterade han sakta men säkert av sitt lån på tomten medan det hela skötte sig själv)

Efter detta året så blev han kontaktat av ett bolag som ville köpa marken av honom för att bygga en kontorslokal åt en av sina nya filialer.

Han beslutade sig för att inte sälja marken.. Men efter en förhandling så erbjöd han sig att bygga en kontorsfastighet åt dom (Som dom kunde hyra)
Lång historia kort så förberedde han hyreskontrakt som löpte 36 månader framåt i tiden (Samt ett entreprenadkoncept där han även skulle sköta underhåll av fastigheten såsom städning osv)

Han gick till banken och fick ett lån på några miljoner som det hela skulle kosta att bygga (Helt utan kontantinsats) hans kontrakt var tillräckligt.
Han kunde visa att intäkterna ifrån fastigheten skulle täcka hans egna kostnader (Ränta, ammortering, personalkostnad för underhållningsarbete osv)

Denna verksamheten drev mer eller mindre sig själv.. Tills för några år sedan.
Då sålde han fastigheten (med mark) för cirka 5.000.000:-
Och han hade inte en krona i skuld på varken fastighet eller mark (Den hade han amorterat av igenom intäkterna)

Nu har han återinvesterat hela förtjänsten i en liknande verksamhet.

Och under hela denna tiden så har han inte lagt ner mer än några timmar i månaden för fakturering och bokföring :)

Så möjligheterna finns allt därute!
 

Oli

Omega
2-Faktor
Det lustiga är att man redan med en normal skattesats på 33% betalar mer i skatt.
33% av 800 000:- är ju mer än 33% av 300.000:-
Men "Höginkomsttagare" betalar 56-58% skatt på allt över brytpunkten..

Ändå har Sosse-svensson mage att sitta och prata om hur bra dom rika i samhället har det.. Och att Moderaterna urholkat Sverige igenom skattesänkningar.
Vänstern vill ju både införskaffa höjd fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, gåvoskatt och ökad marginalskatt... Inte klokt....

Ja precis, att dom då ska slänga på ytterligare 23-26% i skatt för att du råkar tjäna mer än 50 i månaden är i mina ögon rent av fördjävligt!

Frugan fick tacka nej till en ökning av sin lön nyligen för den hade gjort att hon hamnat över gränsen, vilket hade resulterat i att hon hade fått ut mindre pengar varje månad. - hur sjukt är inte det?

Men tyvärr bor vi i Sverige och det är fult att tjäna pengar här. För tjänar du mycket pengar så kanske, kanske kan du ta dig ur ekorrhjulet och eventuellt inte behöva vara beroende av staten på något sätt, och det är ju fullkomligt oacceptabelt!
 

POO

Panerai
Ja det är vidrigt och jag blir förbannad!!

Jag tjänar inte så bra, men när jag hör folk sitter och klagar då brinner jag till. Att man i sverige ska straffas för att man gör karriär. Som också oftast kostat års utbildning och arbete.. Nej fyyfan

"Kostat års utbildning". Helt rätt men för vem? Ta svenska studenter till exempel. Utländska studenter får betala upp emot ett par hundra tusen per läsår, kunde kanske vissa andra också göra i stället för att parasitera på oss skattebetalare...
 

MrPlow

Rolex
Det är dock en väldigt speciell miljö. Strikt. Du måste ha kostym eller skjorta, fastän du inte träffar kunder. Känns lite drygt att utveckla i kostym? Haha.
Ingen pratade. Stod det två som pratade så började folk stirra. Han vantrivdes. Tackade nej till pengarna och tog ett annat jobb för 50k istället.
Det låter ju fantastiskt! Var ska jag skicka mitt CV?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frugan fick tacka nej till en ökning av sin lön nyligen för den hade gjort att hon hamnat över gränsen, vilket hade resulterat i att hon hade fått ut mindre pengar varje månad. - hur sjukt är inte det?
Den där kalkylen får du nog visa upp för så länge skatten inte är 101% är det omöjligt. Skatte på varje tidigare tjänad krona är oförändrad.

För övrigt vet jag inte om jag stämmer in i kören för eget företagande. De jag känner som är det jobbar mer eller mindre dygnet om - deras timlön blir bedrövlig. 3:12 reglerna (eller vad de heter numera) gör att skatten blir rätt otrevlig så länge du inte har många anställda. Den stora fördelen är att kunna planera sin egen tid samt att kunna mygla lite med privata omkostnader i firman.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Den där kalkylen får du nog visa upp för så länge skatten inte är 101% är det omöjligt. Skatte på varje tidigare tjänad krona är oförändrad.

För övrigt vet jag inte om jag stämmer in i kören för eget företagande. De jag känner som är det jobbar mer eller mindre dygnet om - deras timlön blir bedrövlig. 3:12 reglerna (eller vad de heter numera) gör att skatten blir rätt otrevlig så länge du inte har många anställda.
Säg att hon får ut 49k nu innan skatt så har hon 33% på det.
Skulle hon få 51k innan skatt skulle hon betala 52% eller liknande

Blir mer över efter 33% på 49 än vad det blir efter 52% på 51. Inte så svårt.

Vill du ha mer exakta siffror eller veta vad hon gör så får du tala med henne.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Säg att hon får ut 49k nu innan skatt så har hon 33% på det.
Skulle hon få 51k innan skatt skulle hon betala 52% eller liknande

Blir mer över efter 33% på 49 än vad det blir efter 52% på 51. Inte så svårt.

Vill du ha exakta siffror får du tala med min fru själv.
Jösses. Det fungerar inte alls så. Den högre skatten gäller bara på de extra kronorna, inte på hela beloppet...
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jösses. Det fungerar inte alls så. Den högre skatten gäller bara på de extra kronorna, inte på hela beloppet...
Men vad fan klagar folk på då? Hade inte en aning om det gällde summan utöver 49,999kr. Som jag hade förstått det så var det att man pyntade 50% på all inkomst så länge man drog in mer än 50k i månaden.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Men vad fan klagar folk på då? Hade inte en aning om det gällde summan utöver 49,999kr. Som jag hade förstått det så var det att man pyntade 50% på all inkomst så länge man drog in mer än 50k i månaden.
Det här stämmer inte helt. Det som gäller är ca 50% skatt på allt över ca 36k och ca 55% på allt över ca 52k.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Jag personligen tkr du skall studera något du tycker är intressant själv och skulle vara roligt. Inte bara fokusera på vad som står i lönekuvertet. Ganska tråkigt i min mening att studera till något man inte har något intresse av. Du skall trots allt förmoderligen jobba inom den branschen resten av livet. Intresse = lätt och roligt, vilket iaf ger mest för mig i slutändan. Sen är det självklart en bra lön är ett plus :)
 

Hawk100

Rolex
Visst är det en hög siffra men jag vidhåller att den är möjlig om man är beredd på att byta jobb var femte år och jobba riktigt hårt när det behövs. Har du 600tkr som 30-åring motsvarar en löneökning om 2000kr 4% vilket absolut inte borde vara omöjligt. Men kanske är jag naiv då jag fortfarande bara har jobbat i 6 år och löneutvecklingen är väldigt snabb första åren. :)

Edit: Vill klargöra att det här inte är vad jag anser vara en "ok" eller "hyfsad" lön utan snarare vad som är en riktigt bra lön om man är ambitiös och siktar högt (inom IT/mjukvaru-branschen).
Ålder x 20000kr var ju en bra formel. Frågan är om den gäller ända till 65? Man brukar ju tala om att många peakar i löneutveckling kring 50-55.......
 
Topp