• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ute efter ny klocka, max 15k

Fjmo

Omega
Hej!

Efter att ha lurkat och suktat ett tag på det här forumet är det dags att faktiskt skriva lite också. Jag är ute efter att köpa en ny klocka, maxtaket som jag satt för mig själv är 15k men den får gärna vara billigare än så. I början var jag inne på lite mer dressade varianter men nu har jag kommit underfund med att det nog är en vattentät sportklocka jag vill ha ändå. Klockan ska alltså vara minst 100M men gärna mer än så ifall man får för sig att börja dyka helt plötsligt. Med det sagt så vill jag ändå att den ska "gå" att använda även till lite finare klädsel. En bra all-aroundklocka helt enkelt. Jag är öppen för att köpa både begagnat och nytt. Mekaniskt verk föredras framför kvarts.

Ett alternativ jag kollat på är Omega Seamaster 2531.80.00. Den verkar gå att få begagnad för runt 12-13K och jag diggar den vågiga urtavlan. Verkar dock vara lite av ett standardköp vilket kanske är lite tråkigt ;)

Ett annat alternativ jag kollar på är Longines Hydroconquest som går på cirka 7 000 ny på uret.se. Utan att någonsin ha sett den i verkligheten så tycker jag dock utifrån bilder att den inte tilltalar mig estetiskt lika mycket som seamastern.

Någon som har några tankar eller idéer om klockorna jag kikat på eller som sitter inne med några tips på andra klockor i prisklassen?
Tack på förhand!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Andra versionen av seamastern är underbar. Med svärd visarna (inte ihåliga) och med andra tre delade länken.

Annars finns ju en hel del Oris för de priser, och även Sinn är ett utmärkt val med flertal grymma modeller. Longines legend diver är snygg och omtyckt!
Lite certina finns också, action diver, lite billigare men bra skit.

Lycka till! :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Seamasters är fina och praktiska, men väldigt vanliga som sagt. Jag valde en lite annorlunda smp som bad- och resklocka, finns ju i massor av varianter:
22.jpg
 

brr

Omega
Longines Legend Diver. Fanns en nyligen här på K&S för 10k. Snygg, cool och stilren dykare som funkar bra till vardags och även mer dressat imo.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Oris, mycket klocka för pengarna, eller en Omega Seamaster...jag tycker om den.
Ligger ju en Oris på KS nu...
 

Fjmo

Omega
Tack för alla svar! Några märken som jag inte sett så mycket av innan som jag ska kolla upp. Longines legend diver verkar även som ett väldigt bra alternativ.

Kikade precis på en bild på Seamaster 2255.80 aka "Electric Blue" och diggar den verkligen. Tror jag föredrar den framför 2531.80 med skelettvisarna.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Tack för alla svar! Några märken som jag inte sett så mycket av innan som jag ska kolla upp. Longines legend diver verkar även som ett väldigt bra alternativ.

Kikade precis på en bild på Seamaster 2255.80 aka "Electric Blue" och diggar den verkligen. Tror jag föredrar den framför 2531.80 med skelettvisarna.
Det finns inget som som skriker "nybliven mellan chef på ett mellanstort till stort svenskt företag som precis bränt en månadslön eller så på en dyr klocka för att flasha på möten" som en Seamaster. Vill du verkligen sälla dig till den skaran?
 

Onelund

Rolex
Longines legend diver är en ruggigt snygg klocka för vettiga pengar imo

Ska du spara lite kulor för att sedan köra all in på en schysst Panerai röstar jag på en Glycine :watching:
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det finns inget som som skriker "nybliven mellan chef på ett mellanstort till stort svenskt företag som precis bränt en månadslön eller så på en dyr klocka för att flasha på möten" som en Seamaster. Vill du verkligen sälla dig till den skaran?
Kör man seamaster som kostymklocka så är jag benägen att hålla med. Men som sportklocka upplever jag den som neutral. Och som beater nästan cool.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Som jag skrivit tidigare så är jag sjukt nöjd med min första riktiga klocka SMP pro köpt 2003.
Bangar inte för något. Har numera ersatt länken med läder och ibland även Nato. Så en begagnad SMP är nog ett bra val.
En klocka jag annars tror mycket på är Sinn U1 verkar vara ett riktigt kassaskåp, kommer snart att sitta på min arm.... Tror jag.
Bjuder på en bild av min beater som verkligen fungerar och inte bangar för lite äventyr
image.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ett alternativ jag kollat på är Omega Seamaster 2531.80.00. Den verkar gå att få begagnad för runt 12-13K och jag diggar den vågiga urtavlan. Verkar dock vara lite av ett standardköp vilket kanske är lite tråkigt ;)

Först och främst:)
Välkommen!

Även om andra har den så köper du väl den för din skull. Visst många här kanske har den eller liknande, men hur många ser du dagligen ?

Nää, köp det du vill ha utan att titta på vad andra har ;)

Kolla även oris och Longines dykur, dock har den extremt fula kronskydd
 

Hugii

Audemars
Tag Heuer har lagom bra och prisvärda modeller. Annars är Omega alltid ett säkert kort.

Varför inte titta på Breitling oxå? :bag:
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Glycine.. Rekomenderar jag som vanligt. :)
Om det är ny du vill ha.

Omega seamaster (alt At mod)
Om det är begagnad.
 

Randel

Cartier
Omega SMP är en väldigt trevlig klocka, men jag kan hålla med dig om att den är ganska vanlig, framförallt 2531.80.00. Longines Hydroconquest är nog väldigt prisvärd, men personligen har jag väldigt svårt för kronskydden och att den är så väldigt, iögonfallande blank. Jag har själv en Longines Legend Diver och trots att det är ett dykkur såtillvida att den här en vridring så tycker jag att den är väldigt dressig och sober.
DSC_5788-Redigera.jpg
 

Fjmo

Omega
Det finns inget som som skriker "nybliven mellan chef på ett mellanstort till stort svenskt företag som precis bränt en månadslön eller så på en dyr klocka för att flasha på möten" som en Seamaster. Vill du verkligen sälla dig till den skaran?


Absolut, vart skriver jag upp mig? ;) Skämt å sido så har jag förstått att Seamastern har lite av den stämpeln, men jag tänker inte låta bara det avskräcka mig från ett eventuellt köp.

Först och främst:)
Välkommen!

Även om andra har den så köper du väl den för din skull. Visst många här kanske har den eller liknande, men hur många ser du dagligen ?

Nää, köp det du vill ha utan att titta på vad andra har ;)

Tack! Visst är det så att det enda jag bör gå på är vad jag själv tycker känns rätt.

Tack till övriga som svarat också, uppskattas!
 
Topp