Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Utföra en service av mekaniskt ur på egen hand?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Schlop, 4 maj 2013.

1. Schlop
    Trådstartare

Schlop Torpare

Hejsan!

Är det många på forumet som uträttar egen service på mekaniska ur? När jag tittar runt så verkar det kosta från 1500 att lämna in ett vanligt vintage-ur för service. Är det många som gör detta på egen hand? Jag gissar att man hittar de verktyg, oljor, apparater (ultrajudstvätt och tidsmätare) jobbet kräver under 2500 så i längden...

Hur ser det ut på forumet? Är det många som gör det själv? Jag oroar mig för att klanta till det med något, för lite eller för mycket olja som gör skada efter en period är bara ett orosmoment.
    Synpunkter mottages gärna. Bra eller anus?

Mvh

2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Man ska nog inte underskatta komplexiteten på dessa jobb. Men köp några gamla skrotklockor och öva på. Internet är ju en guldkälla när det gäller info. Lycka till och ta lite bilder och släng upp.

jabla gillar detta.
  3. Schlop
    Trådstartare

Schlop Torpare

Det är lite det jag är rädd för, när det väl kommer till kritan så är det kanske en hög komplicerade saker som måste bli rätt. Men jag har några klockor att öva på.

4. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag har gett mig på ett antal urverk här hemma. Inget fungerar bättre än det gjorde innan... ;)

5. China

China Guest

Du får räkna med att den utrustning som krävs kostar mycket mer än att lämna in ett par klockor till urmakaren för service, och att det tar tid att lära sig. Är du intresserad att prova på så börja med att demontera/montera ett enklare verk, så får du en uppfattning. På länen nedan ett billigt nybörjarprojekt.

http://horologyzone.com/watch/watch-school/watch-movement-disassembly.html

Urverket hittar du hos t.ex. Cousins UK, som också har ett stort sortiment av utrustning. Markera 2650 för caliber och sök, så får du fram urverket.

https://www.cousinsuk.com/catalog/12/2580/1921.aspx

Ariste gillar detta.
  6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tid och mod samt en urmakare att fråga när dina försök trots alla fina guider på nätet skiter sig...:)
    Ett alternativ kan vara att leta billigare arbetskraft utomlands...

7. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Problemet här känner jag, ska du serva en klocka måste du veta hur alla delar funkar ihop med varandra. Det är som när man skruvat i bilar med kompisar, värsta exemplet var en polare vars turbosar inte laddade och han undrade om det var något läckage så han tappade laddtrycket, vid närmare eftersökning var axeln av i turbon. Tja liksom han skulle kollat den ens.

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    jabla gillar detta.
  9. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Som utbildad urmakare med eget urmakeri, så måste jag ju säga att jag ser fram emot resultatet av era försök att göra jobbet billigare 8O)

plattfot, Crowolf, Camo00 och 3 andra gillar detta.
  10. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    bah det är inte rätt inställning, peppa dem istället så om du har tur kanske du kan tjäna en hacka på att montera ihop deras misslyckanden

Dagoberg gillar detta.
  11. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Man skall nog vara intresserad av resan för att det skall vara värt mödan.

12. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Håller ju just på att själv ta denna resa, så jag säger bara - Go for it! :)

Har du intresset så är det bara att köra - det är skitkul!

Men 2500:- för att komma igång är nog en glädjekalkyl om du vill ha en ultraljudstvätt och Timegrapher!

Gjorde en snabb uträkning om du t.ex. handlar det mesta från Cousins:

Oljor 750:-
    Tillbehör (pincett, oilers, verkhållare, skruvmejslar, bälg, lupp m.m.) 1000:-
    Tvätt/skölj 400:-

=> totalt 2150:

Ultraljudstvätt 500-1000:-(billig!)
    Timegrapher 1700:- (billig)

=> totalt ~4500:-

Ultraljudstvätten klarar du dig utan i början, men Timegraphern bör du definitivt ha!

Räkna även med ett antal reservverk/delar i början för skruvar och fjädrar lär flyga och landa på de mesta lämpliga och olämpliga ställen innan du fått styr på motoriken! :cool:

Lycka till!

noeLLY, Camo00 och China gillar detta.
  13. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
  14. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
  15. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Åh, forumets egen urmakare :). Var finns du och ditt urmakeri?

16. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    I Jönköping, bibelbältet du vet 8O)

17. DrDre

DrDre Friends of KS

Timezone tror jag det var som hade en kurs i hur man själv skruvar urverk. Tror att man utgick ifrån ett ETA/Unita 6498. Vet dock inte mer är så.