• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

thomastheswede

Audemars
Ikväll var det premiärbakning i min nya pizzaugn, UUNI 2S.

www.uuni.net

Sanslöst effektiv, tar lite plats, mycket överkomligt pris i förhållande till vad den levererar. Kan verkligen rekommendera den till dig som gillar riktigt bra pizza.
IMG_2288.JPG
IMG_2922.JPG
IMG_2286.JPG
 

thomastheswede

Audemars
Fantastiskt :) Har du provat någon annan variant som du kan jämföra med? Weber har ju någon variant men det tar ju tid att få bra glöd.
Antar att det går relativt snabbt att få upp värmen i Uunin?
Det tar 10 min tills man kan börja baka. Kört pizzasten i grillen innan, blir inte lika bra pga att det är nästan omöjligt att få upp temperaturen lika högt. Stenen blir superhet men luften i grillen blir inte tillräckligt varm.
 

Edin

Panerai
Var sugen på en sån i somras/höstas men insikten att jag har noll plats för den nu så blev det ingen. Planerar istället för en vedugn till landet så kan man även baka bröd och fler pizzor samtidigt och bjuda in grannarna till über lokal pizzeria några kvällar per sommar. Vart oerhört uppskattat hos en god väns föräldrar när de gjorde samma sak.
 

thomastheswede

Audemars
Var sugen på en sån i somras/höstas men insikten att jag har noll plats för den nu så blev det ingen. Planerar istället för en vedugn till landet så kan man även baka bröd och fler pizzor samtidigt och bjuda in grannarna till über lokal pizzeria några kvällar per sommar. Vart oerhört uppskattat hos en god väns föräldrar när de gjorde samma sak.
Har du sett den live? Den är extremt kompakt, tar man bort skorsten mm och stoppar in dom i ugnen så kan man skjuta in den i garderoben (med risk för röklukt dock).
Eller så får man ha den på balkongen eller motsv. Finns ett snyggt kapell till:
Uuni-Accessories-WEB-4882.jpg
 

Edin

Panerai
Har du sett den live? Den är extremt kompakt, tar man bort skorsten mm och stoppar in dom i ugnen så kan man skjuta in den i garderoben (med risk för röklukt dock).
Eller så får man ha den på balkongen eller motsv. Finns ett snyggt kapell till:
Uuni-Accessories-WEB-4882.jpg

Har sett den men har ingen balle och bor i lägenhet. Orkar inte hålla på att springa ut och in i trapphuset och med tanke på att det är extremt mycket småbarn där jag bor tror jag inte det är så smart att låta den stå ute och man själv springer in och ut. Allt går ju om man vill men jag vill inte springa så då skippar jag denna och kör på en feting till landet istället. Det finns barn där men då får dom vara på allmänningen eller sin egen tomt, inte vår, när det är dax att baka pizza paj!;)

Edit:
Kan verkligen rekommendera Munchies Pizza serie för de som gillar pizzor.
 

thomastheswede

Audemars
Har sett den men har ingen balle och bor i lägenhet. Orkar inte hålla på att springa ut och in i trapphuset och med tanke på att det är extremt mycket småbarn där jag bor tror jag inte det är så smart att låta den stå ute och man själv springer in och ut. Allt går ju om man vill men jag vill inte springa så då skippar jag denna och kör på en feting till landet istället. Det finns barn där men då får dom vara på allmänningen eller sin egen tomt, inte vår, när det är dax att baka pizza paj!;)

Edit:
Kan verkligen rekommendera Munchies Pizza serie för de som gillar pizzor.
Tack för Munchies-tipset!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Man blir bra sugen. Helt överenskomligt pris dessutom.
Jag använder vanlig ugn (maxar 275 C) och pizzasten och resultatet blir inte riktigt 100%.
Finns det någon möjlighet att justera värmen på nåt sätt? ~500 grader är rätt hett för svenssonpizzor. Jag har sett att vanliga pizzerior kör med runt 300-350 grader.

Hoppas att ingen upplever att det är en hijack av tråden; Kul att pizzabakning kommer på tal här. Här är min blogg om hembakade pizzor!
 

thomastheswede

Audemars
Man blir bra sugen. Helt överenskomligt pris dessutom.
Jag använder vanlig ugn (maxar 275 C) och pizzasten och resultatet blir inte riktigt 100%.
Finns det någon möjlighet att justera värmen på nåt sätt? ~500 grader är rätt hett för svenssonpizzor. Jag har sett att vanliga pizzerior kör med runt 300-350 grader.

Hoppas att ingen upplever att det är en hijack av tråden; Kul att pizzabakning kommer på tal här. Här är min blogg om hembakade pizzor!

Jag upplevde det som halvlyckat att köra med pizzasten, både i ugnen och ute på grillen. De som händer med UUNI:n är att man får en crisp och lite bränd yta på degen och perfekt undersida, samtidigt som man chockvärmer sås och ost. Funkar otroligt bra. Många "sunk"pizzerior kör 300 grader och längre tid men jag minns att Forno Auto (den grymma food truck:en) körde runt 90 sekunder i sin ugn och Meno Male kör också runt 90 sekunder (de kör 450 grader).
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag upplevde det som halvlyckat att köra med pizzasten, både i ugnen och ute på grillen. De som händer med UUNI:n är att man får en crisp och lite bränd yta på degen och perfekt undersida, samtidigt som man chockvärmer sås och ost. Funkar otroligt bra. Många "sunk"pizzerior kör 300 grader och längre tid men jag minns att Forno Auto (den grymma food truck:en) körde runt 90 sekunder i sin ugn och Meno Male kör också runt 90 sekunder (de kör 450 grader).

Jo, det är så. Hög värme gäller, men extremt höga temps är nog mer för neapolitanska pizzor? Då innehåller degen mycket mer vatten och klarar den höga temperaturen bättre än svenska pizzadegar. Jag har dock sett ett par enstaka pizzerior här i Sverige som kör med ugnseldad stenugn och resultatet blev rätt bra!
 

Gnomon

Cartier
Man blir bra sugen. Helt överenskomligt pris dessutom.
Jag använder vanlig ugn (maxar 275 C) och pizzasten och resultatet blir inte riktigt 100%.
Finns det någon möjlighet att justera värmen på nåt sätt? ~500 grader är rätt hett för svenssonpizzor. Jag har sett att vanliga pizzerior kör med runt 300-350 grader.

Hoppas att ingen upplever att det är en hijack av tråden; Kul att pizzabakning kommer på tal här. Här är min blogg om hembakade pizzor!

Kul med en pizzablogg, det finns säker mycket jag kan lära mig där.
Vet inte hur varm min ugn blir, när jag testade med termometer så gick den sönder, provade med pizzasten men den sprack innan ugnen blev riktigt varm. Det ska göra ont att stoppa in handen mer än 1 sekund.. Det tar några timmar att få rätt temp.
Degen blir perfekt men jag får inte ut storleken, använder detta recept, (önskas översättning så kan det ordnas)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kul med en pizzablogg, det finns säker mycket jag kan lära mig där.
Vet inte hur varm min ugn blir, när jag testade med termometer så gick den sönder, provade med pizzasten men den sprack innan ugnen blev riktigt varm. Det ska göra ont att stoppa in handen mer än 1 sekund.. Det tar några timmar att få rätt temp.
Degen blir perfekt men jag får inte ut storleken, använder detta recept, (önskas översättning så kan det ordnas)

Gillar hans pedagogik och enkla recept. Nu vet jag inte vad för typ av mjöl han använder men jag tror att italienskt mjöl har högre proteinhalt än t e x svenskt vetemjöl special. Om man använder svenskt mjöl får man nog köra på med lite mindre vatten.
Hans deg såg lite "kladdigare" ut än svenska pizzadegar men den ser inte ut att vara väldigt svårarbetad. Om du vill ha en lättare deg att jobba med kan du testa att sänka vattenmängden något. Han använder drygt 60% vatten om jag fattat det rätt. Testa med 54-55% och ett par matskedar olja.

På min blogg finns lite enkla instruktionsvideor om hur man pushar ut degen. :)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Jag har inga bildbevis, men jag slår ihop en Napoleansk deg och bakar i hushållsugn med Pizzasten. Högsta värme + grill som jag värmer i minst 30 minuter. Bakar sedan Pizzan på 2 minuter. (Fortfarande full grill). Kan rekommenderas om man inte har plats för en Uuni.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har inga bildbevis, men jag slår ihop en Napoleansk deg och bakar i hushållsugn med Pizzasten. Högsta värme + grill som jag värmer i minst 30 minuter. Bakar sedan Pizzan på 2 minuter. (Fortfarande full grill). Kan rekommenderas om man inte har plats för en Uuni.

Bra tips. Grillfunktionen har jag nog aldrig testat.
Blir det inte ojämn brändhet över botten vs kanter?
 

thomastheswede

Audemars
:pFör er som tvekat på en Uuni (eller Ooni som de numera heter) så kan jag tipsa om deras nya KODA! En gasoldriven variant, extremt smidig och lättanvänd: du slipper pellets, rök, att ständigt hålla igång värmen osv.

KODA är lika enkel att använda som en gasolgrill, vrid om ratten så tänds den, vänta en kvart och sedan har du ca 450C på stenen.

(Inser att det låter som att jag är importör av Ooni men så är INTE fallet!) :D
22FB2A96-1C32-4B17-A1C9-52925E8B892E.jpeg
A58B2A4A-01E3-44F1-84B6-644C7831FFAC.jpeg
8036BDE5-A9A9-4553-9EBF-510434E81ED7.jpeg
37DEEC33-92A1-4932-B7EC-E888BCBB27B2.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp