Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vägen till första Rolexen

Diskussion i 'Diskussion' startad av MLP, 22 juli 2015.

1. MLP
    Trådstartare

MLP Bonde

Från:
    Stockholm
    Var inte alltid självklar, tänkte dra av en tråd då jag tycker att det ofta är trevligt med dessa oavsett vilket ur det handlar om.

Mitt intresse för klockor började med att jag köpte en Gant Park Rose Hill (om jag minns namnet rätt)
    image.jpg

Detta var i början på gymnasiet och komiskt nog är det den klocka som fått mest komplimanger. Dock började kvalitén visa sina brister rätt snabbt då en visare lossnade och glaset gick även de sönder rätt snabbt. När detta skedde hade man tröttnat.

Kikade runt efter en ny klocka lagom till dagen jag skulle fylla 18; kikade länge och valet stod mellan tre alternativ: en Omega Planet Ocean, Omega Speedmaster eller en begagnade Rolex GMT Pepsi.

Till slut föll valet på en Speedmaster då den kunde köpas helt ny från butik, att det vart just den var lite av en slump när man tänker efter då jag inte hade testat den på innan köp.

image.jpg

Nu har jag haft den klocka i lite drygt 4 år och jag är fortfarande väldigt nöjd, den har även ett stort affektionsvärde så känner att den inte går att sälja. Däremot så ville jag ha något som skulle tåla vatten och vara tåligare, lite mer toolig helt enkelt.

Började kolla runt lite och fick testa lite olika ur, framförallt var det Rolex som jag var ute efter att ha vart medlem här under ett par månader. Det brukar ju sägas att alla vägar leder till Rolex på forumet, och det kan nog stämma.

Fick som sagt testa lite olika men visste ändå ungefär vad jag ville ha: En sportig variant som kunde hänga med på det mesta.

Så testade en Submariner 114060, 116610, GMT BLNR och även en Daytona i stål.

GMTn är riktigt fin och den sticker ut lite vilket jag gillar, men länken är jag fortfarande skeptisk till att den skulle fungera i min vardag. Lite dyr för mig också.

image.jpg

Daytonan var en positiv överraskning, aldrig ens varit intresserad men när den var på handleden väcktes intresset. Däremot så hade jag ju redan en kronograf iom. Speedmaster samtidigt som prislappen och väntetiden fick den att gå bort.

image.jpg

Efter att ha kikat in Submariner med och utan datum var det konstaterat att det var en sådan jag ville ha. Valet mellan modellerna gick till 114060 då jag inte behöver funktionen med datum och är väl ärligt talat lite för snål för att betala de extra pengarna för den funktionen när det finns en utan.

Nu började jag kontakta olika handlare både i Sverige och utomlands. Mailade Plus Watch och Show Commerce från italien, men fick aldrig något svar. Var även i kontakt med diverse gråhandlare i Sverige, men fick inga seriösa vibbar och priserna de gav tycker jag inte väger upp det.

Sen utan att ha tänkt allt för mycket så skulle kompisen @Jamie J ner till Grekland på semester, mitt under den ekonomiska krisen.
    Slår iväg ett SMS och får veta att det finns en AD på hans ort. Ber han kolla där och bingo, den finns!

image.jpg

När lagerstatus och pris var satt swishades pengar över och nu har klockan kommit tillbaka till Sverige. Kompisen och ytterligare en kille passade på att köpa varsin också: här kommer bilderna.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Inget märkvärdigt här på forumet, men det var denna som valet föll på. Tack AdamST och Bjoerlin76 för inspirationen till denna modell!

Bifogade filer:

Senast ändrad: 22 juli 2015
    Mattias J, Tarkovski, BOTL och 42 andra gillar detta.
  2. MLP
    Trådstartare

MLP Bonde

Från:
    Stockholm
    - (råkade citera)

3. MLP
    Trådstartare

MLP Bonde

Från:
    Stockholm
  4. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Snyggt!
    114060 är en av mina absoluta favoriter hos Rolex!
    Får man fråga hur priserna var där nere med den rådande situationen?

rillesnille och JMolin gillar detta.
  5. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Är det fortfarande väntetid på Daytona i Sverige ???

6. cjb1975

cjb1975 Bonde

Instämmer!

7. KenKun

KenKun Biskop

Schysst kompis, schysstare klocka ;)
    Grattis!
    FullSizeRender (4) copy 15.jpg

MLP gillar detta.
  8. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Kul tråd och stort grattis.

Men i all välmening, ändra lite i trådstarten så tråden slipper låsas.

9. Kairo

Kairo Friends of KS

Klart den var! Alla vägar leder till Rolex. ;) Tror du kommer trivas bra med 114060. Grattis!

JayLar och MLP gillar detta.
  10. Mudfold

Mudfold Stadsbo

Från:
    Landet
    Booom! :rolex: :D

11. Wemb

Wemb Friends of KS

Grattis!
    Och en eloge till @Jamie J som hjälpte till!

Får man fråga vad klockorna gick loss på?

12. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Bra val. Har tidigare också sportat Speedy/Sub kombon. Den är riktigt vass! :)

13. P-vakten

P-vakten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en snygg klocka! Vad fick du ge för den?

14. Swordthain

Swordthain Bonde

Från:
    Falun
    Kul trådstart. Fler historier om vad som leder till inköp och val av klockor efterfrågas. Även jag intresserad av vad en 114060 kan tänkas kosta i Grekland.

15. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Jag inser att jag förmodligen aldrig kommer byta bort min =)
    Grattis!

16. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Utmärkt val, resonemang och tråd. Gratulerar

17. Lalas

Lalas Friends of KS

Grattis! hela forumet är fyllt av subbar och finns så klart en anledning till det!

18. MLP
    Trådstartare

MLP Bonde

Från:
    Stockholm
    Tack alla! Länken är grym, svårt att gå tillbaka till något annat efter den här. Ang priset så var det enligt mig bra för att våra från AD men inte bättre än de italienska gråhandlarna :)

19. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis .................

20. MJ24

MJ24 Friends of KS

Man gratulerar till en bra klocka!

21. Randel

Randel Friends of KS

Grattis till en klassiker :)

22. Khoma

Khoma Stadsbo

Grattis!
    Trevlig resa :)
    Började själv med en Police för drygt fyra år sedan....Många klockor har passerat sedan dess, men Rolexen är kvar :)

23. Taxman

Taxman Friends of KS

Grattis till en riktigt snygg klocka! Bra kombo med Speedmaster!

24. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Grattis till en fin klocka!

25. Fante

Fante Torpare

Grattis! Är det någon som vet ungefär hur mycket billigare en Sub är i Grekland om man jämför med Sverige? Drömmer om att äga en grön "Hulk" någon dag och undrar om det kommer komma något annat tillfälle inom de närmaste åren när man kan "slå till"...:bored:

26. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Grattis!

27. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kul resa! Bra att vara med speedyn! Grattis till klassikern! :)

28. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Vad kul att jag kunde inspirera dig! Det är verkligen den ultimata klockan i min mening, den är så jävla bra :) Stort grattis!

29. Oscar Johansson

Oscar Johansson Torpare

30. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis!!

Mårtenssons ur Brookfield