• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vägledning ang gammelmorfars gamla klocka

Lasselito

Breitling
Hej Klocksnack :)

Vart och käkade en trevlig lunch hos mina morföräldrar när vi började prata om klockor. Det ena ledde till det andra och nu har jag fått ärva min gammelmorfars gamla Seiko.
26d5d27a-7ca5-451a-a86c-e5a56f6de5ba

26d5d27a-7ca5-451a-a86c-e5a56f6de5ba.jpg
Urtavla.jpg

Modellen är 6602-7210 enligt urtavla och 6602-7040 enligt baksidan av boetten. Mormor säger att han köpte den runt 1955 och bar fram till de sista åren.

Nu till problemen; han kola vippen 2008 och sedan dess har denna aldrig varit uppdragen. Det finns feta sprickor i glaset och länk samt boett är rätt smutsiga, urtavlan är dock fin. Har heller ingen aning om hur ofta han har servat denna.

Vart vänder man sig med en sådan här klocka, finns det möjlighet att rädda den? Detta känns inte som något man går in på Stjärnurmakarna och gör direkt.
Om ni har konkreta tips i Lund/Malmö med omnejd hade jag uppskattat dem :)

Viktor
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Trevligt med arvegods. 1955 tror jag stämmer dåligt. Nånstans mitten 60-talet är nog mer rätt. På baksidan hittar du säkert ett serienummer. Lägg upp det här så får du hjälp med att avgöra årgång.

Klart den borde gå att rädda!

För service, hör med ;

@McGyver @rogart-63 @eriksson850
 

Psykel

Patek
Första 1an säger 1961 alt 1971. 1971 känns mest sannolikt. 2an innebär februari.
Februari -71 är mitt förslag.
Garanterat februari 1971. Seiko hade inte den loggan 1961, och dessutom omvänt serienummer fram till ca 1962-63. Exempelvis har min Seiko Goldfeather (som har mer av en "skrivstilslogga") serienummer som börjar med D1, det vill säga december 1961.
Riktigt fin och kul ändå! Vintage Seiko är awesome! :D

Edit: Såhär ser en Seiko från mitten av 50-talet (1956) ut, för övrigt:
IMG_3796.JPG
 
Topp