Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

välanvänd technos klocka

Diskussion i 'Vintage' startad av Louise87, 24 februari 2016.

1. Louise87
    Trådstartare

Louise87 Torpare

20160224_224921.jpg 20160224_224907.jpg 20160224_224826.jpg Någon som vet något om den?:)

theargonaut och Martin Lovasz gillar detta.
  2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Technos kom till 1900 och man kan säga att de dog 1977 och konstigt nog var det i Japan man fortfarande sålde de flesta av sina klockor. Namnet finns än i dag och är Sydamerikas största märke men man använder Citizen baserade verk.
    P8178620.jpg
    Här är min favorit som väntar på lite omvårdnad.

Senast ändrad: 25 februari 2016
    theargonaut gillar detta.
  3. Louise87
    Trådstartare

Louise87 Torpare

Se där :) väldigt fin tycker jag. Kan man se hur gamla de är ca på nåt sätt?

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja din är typisk från mitten av 60-talet (ca 1964). Mot slutet av 60-talet blev visarna kantiga i ändarna men innan var de mer spetsiga. Nu går mode i vågor och stilar kommer tillbaks hela tiden men boetten har en mer mjuk form som då oftast visar på att designen smugit med från 50-talet och även markörerna på urtavlan visar på detta.

Du kan se att våra boetter liknar varandra men att urtavlan med visare förändrats från 50-talet som då min är från. Men det är som sagt lätt att blir lurad då klockor som påminner om min kan förekomma från tidigt 60-tal men då står det ofta "T-Swiss Made-T" då man gick ifrån Radium på 60-talet och Tritium blev på moded. Din klocka skulle kunna vara från sent 60-tal men det jag har beskrivit talar emot detta.

Din klocka har även det hukande T:et och jag tror att den kom till runt 1960 men jag har inte studerat Techons så noga ännu då Certina är mitt märke.

Senast ändrad: 25 februari 2016
    theargonaut, Ariste, Rossi och 2 andra gillar detta.