Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

väldigt nöjd för en spottstyver....

Diskussion i 'Vintage' startad av poormans, 30 juli 2014.

1. poormans
    Trådstartare

poormans Präst

vintage plexi sub med fet boett, coola visare (lollipop timvisare) som dessutom matchar den matta målade urtavlan och även ett ovanligt serie nr (7x,xxx) ifrån när tudor nollade serie nr under ca 1979-80

men bort med dyklänken å på med nato

cheers
    christian

Guillbert, paradis, Marcus och 16 andra gillar detta.
  2. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Snyggt. Gilla Lollipop!

Men förklara gärna nedanstående, är inte säker på att jag hänger med:

3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skarp boett. Visste inte att man körde såna timvisare. Trodde det skulle vara
    Mercedesvisare.

4. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skönt alternativ till en Rolex sub. Riktigt fin tavla din tudor, grattis!

5. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Nej då, Lollipop är helt korrekt på vissa årsmodeller, sitter på min 94010 med:

Pilot och viktor.stefansson gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har det inte varit en mercedesvisaren där pinnarna i mitten är borta och sen har den blivit relumad .Är det nån mer än jag som är lite tveksam ?

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ska väl se ut så här ?

DSCN0997.jpg

8. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Nej, vissa Tudorsubbar har det så.

DrDre och krämbulle gillar detta.
  9. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Intressant.

Fast det där är inte en 94010. För det första för att den har datum, för det andra för att det är en senare modell - pga. T SWISS MADE T.

Och isf. cirkulerar det väldigt många 94010 som råkat ut för exakt samma problem eftersom lollipop är relativt vanligt och var en förekommade visarkombination hos Tudor.

Vad baserar du ditt antagande på?

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nje inget särskilt .Tyckte bara det såg så märkligt ut . Ser ut som en mercedes visare fast utan mittdel . Kikade lite på google och visst hittade jag några fler liknande .Din krämbulle har ju inget datum men det har ju poormans . Snälla red ut det när nu .:eek:

11. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Det är inte konstigare än att det finns date och no-date subbar hos Tudor likväl som hos Rolex.

Min och poormans verkar ju vara samtida, min är från 80, så poormans torde vara en 94110 - vilken hade datum - medans min är en 94010 som är 'No Date'. Precis som att Rolex 1680 har datum och 5513 inte har datum.

Föregångarna till 94110 och 94010, 9411/0 och 9401/0, hade alla Snowflake-visare, medans de nyare reffarna, som tillverkades ca. -76-83, hade Snowflake fram tills ~80 när man bytte till Lollipop.

http://tudorcollectorsite.blogspot.se/p/submariner-model-94010-94110.html

Dixie och rogart-63 gillar detta.
  12. Joakim

Joakim Borgare

Vad är en spottstyver?

13. viktor.stefansson

viktor.stefansson Stadsbo

Från:
    Sandviken
    Något som inte är speciellt dyrt.

paradis och LongCon gillar detta.
  14. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Sen vad som är en spottstyver varierar ju ganska mkt från person till person. Precis som begreppet kaffepengar ;)

Hur som haver läcker tudor poormans :)

viktor.stefansson gillar detta.
  15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Stenhård, föredrar verkligen lollipop framför mercedez-varianten - grattis till en fin klocka!

16. poormans
    Trådstartare

poormans Präst

referensen 76100 är en mellanmodell för tudor, fast den tillverkades ganska länge överlappandes 94xxx modellerna och 79xxx modellerna

serie nr är pga av att vid ca 1979 hade man kommit upp till 999,999 och istället för att köra på med 1 miljon så började man om därav 70 k nr på min

sen insåg de väl att det var kört i början av 90 talet och lade till en bokstav precis som på rolex snart får väl tudor oxå random serials

jo en spottstyver jämfört med en rolex sub ifrån samma årtal (matt tranny 16800 eller last of the 1680's)

cheers
    christian

krämbulle och viktor.stefansson gillar detta.
  17. poormans
    Trådstartare

poormans Präst

lollipop visaren är korrekt på tudor för 76100 modellen och även på sena 94xxx referenserna med vanlig tavla dvs utan snowflake

de blev dock ingen hit då lumen torkar och trillar ur så många har fått mercedesvisare istället som blev standard på nya 79xxx modellerna

cheers
    christian

Watch out, Jensab, paradis och 1 annan gillar detta.