• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Välja karriär efter gymnasiet.

Hej,
Jag går sista året på Sam/Media programmet på gymnasiet och tar då studenten i sommar.
Och jag känner att jag absolut inte vill plugga vidare efter gymnasiet trots att linjen jag valt är en studieförberedande linje.
Jag tror att många kommer säga att det kommer ändras om jag tar det lugnt ett år och om det är så så tar jag det då och söker mig till en kurs som jag tycker är bra.

Det jag undrar är hur skulle ni gjort om ni var i min sits?
Går det att ta ett jobb direkt efter gymnasiet och jobba stenhårt och ta sig upp i företaget för att tjäna större pengar isåfall vilket jobb anser ni är bra för detta?
Mina styrkor är att jag är målmedveten och jobbar alltid för att nå högst möjliga resultat.
Jag är även social och duktig på att läsa av hur man ska agera vid olika tillfällen.
Världsvan och duktig på språk.
Jag är en ledare som får alla att gå ihop och jobba tillsammans mot gemensamma mål.

Jag förstår att det inte finns några genvägar till framgång och jag är beredd att jobba.
Om det är något mer ni undrar för att ge mig ett bra svar så skriv ett PM eller direkt i tråden hoppas ni vill hjälpa mig:)
 

Ruben

Rolex
Går att jobba sig uppåt på större företag, lär ju dock ta ett par år.
Ta en maskinförarutbildning och jobba nätter eller ligga ute på jobb. Om du nu vill tjäna pengar.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jobba med något du tycker är kul eller är duktig på. Jag har själv inte pluggat men kommit en liten bit ändå. Det grundar sig mycket i att jag är intresserad av det jag jobbar med. Dock "straffas" jag av det ganska dagligen eftersom jag saknar vissa grundläggande kompetenser som jag tvingas "plugga" ikapp nu.

Ett råd jag kan ge dig är att göra lumpen. Där kommer du få en ledarroll och kunna utveckla den men bara om du är det. Efter det kommer du nog också ha andra tankar om utbildning.
 
Karriär är svårt...

Efter plugget(läste musik) så startade jag eget företag och jobbade som snickare med min far eftersom jag var helt hysteriskt skoltrött, tog mindre än ett år att inse att det inte var min grej och pluggade sen till ingenjör och är teknisk projektledare inom fordonsbranschen. Vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir "stor", trots att jag fyller 29 i år. Management kanske? Eget företag igen? Byta bransch helt? Jobba utomlands? Vem vet. :rolleyes:

Mitt bästa råd är att prova runt lite, kanske bemanning kan funka? Vikarie i nån kommunpool? Starta eget om du är driven och har någon kunskap du kan sälja?
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Ta något/några är ledigt och jobba och res innan du börjar plugga? Jag tog studenten för snart två är sedan och har tänkt att börja plugga nu till hösten eller våren. Som du sa själv så ändrar man sig efter ett tag, gick i lite samma banor som du verkar göra men nu har jag fått lite annat perspektiv (mer för att jag faktist fått testa på ett yrke som jag kan tänka mig att jobba med). Det finns absolut ingen anledning till att stressa för att börja plugga.
 

Falken

Panerai
Klart det går att jobba upp sig även fast det förmodligen är svårare idag än någonsin tidigare. Du är inte sugen på att resa något? Jag jobbade ett år, sedan flyttade jag till USA och efter det kom jag på vad jag ville göra! Passa på att resa själv om du kan/vill/vågar. Sjukt utvecklande! :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Fokusera inte på pengarna.

Jag jobbar nu på ett jobb som betalar bättre än allt annat jag kunde valt när jag tog studenten för snart två år sedan. Men helvete vad jag vantrivs. Som tur är har jag bara ett par månader kvar här nu. Pengarna är inte värt det.
 
Tack för väldigt bra svar känns bra att inte behöva stressa:)
Är väldigt intresserad av allt som har med flygplatser och flygplan att göra så funderar på att testa något som har med det att göra under sommaren efter studenten tex jobba med bagage eller liknande;)
Har ni några tips på jobb där det är "enklare" att börja enkelt för att sen jobba sig uppåt?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tack för väldigt bra svar känns bra att inte behöva stressa:)
Är väldigt intresserad av allt som har med flygplatser och flygplan att göra så funderar på att testa något som har med det att göra under sommaren efter studenten tex jobba med bagage eller liknande;)
Har ni några tips på jobb där det är "enklare" att börja enkelt för att sen jobba sig uppåt?
Känns som att starta eget kanske vore något för dig?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för väldigt bra svar känns bra att inte behöva stressa:)
Är väldigt intresserad av allt som har med flygplatser och flygplan att göra så funderar på att testa något som har med det att göra under sommaren efter studenten tex jobba med bagage eller liknande;)
Har ni några tips på jobb där det är "enklare" att börja enkelt för att sen jobba sig uppåt?
En polare har ett förtag som besiktigar och dokumenterar flygplan. Han och några på firman är ingenjörer, men det finns några där som börjat på noll (verkar finnas en hel del "enklare jobb"). Vet att han har fullt nu, men det verkar finnas mycket jobb i den branchen, de har i perioder haft mycket svårt att hinna med.
Kanske söka dig mot något sådant?
 

hollow123

Rolex
Tack för väldigt bra svar känns bra att inte behöva stressa:)
Är väldigt intresserad av allt som har med flygplatser och flygplan att göra så funderar på att testa något som har med det att göra under sommaren efter studenten tex jobba med bagage eller liknande;)
Har ni några tips på jobb där det är "enklare" att börja enkelt för att sen jobba sig uppåt?
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/stridspilot/ ? Dödscoolt!

Edit
Slog mig att du inte ville plugga. Men har man intresse för något kanske det inte känns som plugg när tiden spenderas på något intressant
 
Senast ändrad:

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Värnplikten!
Det gjorde jag efter gymnasiet och ångrade inte alls. Det bästa var att få vara ute i skogen och att skjuta så klart. Man lär sig verkligen att uppskatta och att ingenting tas för givet. Lagspel och samarbete för att lösa problemen. Du får även en bra fysisk grund att börja med i livet. Du varvar teori med praktik, och så är det med livet. Man läser på om något för att sedan nyttja det i praktiken. Tycker du att det är kul så är det bara och vidareutbilda dig till officerare.
 

fsdfsdf

Omega
Du verkar ju vara en social lax. Kanske ta ett jobb som säljare av någon sort där provisionsbaserad lön kan göra att du drar in bra pengar samtidigt som funderar på nästa steg?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Stämmer in i kören. Stressa inte.
Antingen så kör du typ mcd o jobbar dig upp. Känner mer än en som jobbat kassa och senare äger flera mcd.
Alt 2, satsa på en bra eftergymnasial utbildning, med bra framtidsutsikter.
Framförallt stressa inte o var ung o ledig, viktigt!
 

Zingo

Rolex
Bransch etc spelar stor roll. Exempelvis sjukvården, går inte att jobba sig upp till syrra eller läkare, måste ha utbildning för att få tjänsten. Ett annat exempel är en vän som jobbade med ekonomi på ett globalt amerikanskt bolag. Han arbetade sig upp till till en lägre mellanchef position men kunde inte få en högre befattning på bolaget utan akademisk utbildning då det var bolagets policy så han fick sätta sig i skolbänken då.
Jobb där det generellt är möjligt att få en bra tjänst utan utbildning är ex säljare, programmerare mm. Vad sen en bra position och bra lön är, är ju väldigt relativt.
 

Milanoo

Omega
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/stridspilot/ ? Dödscoolt!

Edit
Slog mig att du inte ville plugga. Men har man intresse för något kanske det inte känns som plugg när tiden spenderas på något intressant

Finns många yrken man kan utbilda sig till inom militären. Kolla runt där, kan va värt att signa ett par år för att få en gratis utbildning!
Stridspilot ska du satsa på, sen när du flugit ett par år kan du börja köra trafikflyg.
 

Zingo

Rolex
Finns många yrken man kan utbilda sig till inom militären. Kolla runt där, kan va värt att signa ett par år för att få en gratis utbildning!
Stridspilot ska du satsa på, sen när du flugit ett par år kan du börja köra trafikflyg.
Är det inte karenstid innan de får byta till kommersiellt flyg?
 

Milanoo

Omega
Är det inte karenstid innan de får byta till kommersiellt flyg?

Vet inte vad det är för regler nu, sist jag hörde var att man va tvungen att flyga för försvaret 10 år efter utbildning. Men då har man ganska många jet timmar så borde inte va svårt att få jobb inom kommersiellt flyg.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ta vilket jobb som helst och fundera på vad du vill göra, kanske resa lite med?

Sen rekommenderar jag att du läser vidare, åtminstone en yrkesutbildning. Dessa är ofta bara 2år och väldigt praktiska samt med praktik på arbetsplats så du inte behöver "plugga" så mycket.

Digitalisering gör att fler jobb än någonsin rationaliseras bort, skönt att vara på rätt ända då.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Älskar det här, vadå starta eget? Känns lite väl diffust? Bilhandel? Fiskrensningskonsult?
Han är social, ambitiös, målinriktad och beredd att jobba som en gris för att nå framgång. Skulle säga att det är ganska bra egenskaper för en entreprenör. Vad man jobbar med är inte alltid lika viktigt som att man jobbar med något. Finns säkert massor som intresserar TS där han skulle kunna testa vingarna.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Finns många yrken man kan utbilda sig till inom militären. Kolla runt där, kan va värt att signa ett par år för att få en gratis utbildning!
Stridspilot ska du satsa på, sen när du flugit ett par år kan du börja köra trafikflyg.
Jag var ute på F7, fick höra vad en stridspilot tjänar, har för mig det var kring 30000, ett skämt, å andra sidan förmodligen det coolaste man kan hålla på med, slår typ allt annat på fingrarna. Nej tror inte man vill flyga buss om man kört F1 sen är det inte som det var förr, förr tjänade trafikpiloter pengar på allvar, idag är det def inte så.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ta studenten, arbeta ett och år och fundera. Man förändras ganska mycket som person/sina intressen när man går ut skolan och tror du kan fundera ut vad du vill göra under ett arbetsår. Då kanske du kommer på att du visst vill studera vidare - eller så vill du inte det.

Vill du inte studera vidare, så hitta något du tycker är roligt och se till att bli riktigt bra det. Är du riktigt duktig (riktigt duktig alltså), social och ambitiös kan du komma långt.

Jag har inte studerat - men jag är jäkligt bra på det jag gör och varit intresserad av det sedan barnsben - och jag skulle garanterat gå ner rätt mycket i lön om jag började plugga och jobba inom något annat. Så för mig var valet enkelt. Även om jag själv bytt inriktning i arbetsuppgifter (dock samma "bransch").

Men det är jobbigt, jag har slitit ordentligt (det handlar inte bara om att jobba mycket, utan att vara listig och bra med människor) för att komma upp. Så var beredd på det om du väljer att inte studera men ändå vill komma långt så att säga.

Lycka till! :)
 
Man kan ju också fundera över vad som är viktigast, pengarneller social status? Givet är ju bådadera optimalt, men det finns ett par jobb - eller sätt man kan göra på om man vill tjäna flis men där yrket i sig inte smäller så högt på klassåterträffen.

Typ dykare inom industri, tjänar sjukt mycket. Eller elektriker uppe i valfri gruva i Norrbotten. Ligg borta två veckor, hemma två veckor. Ta två jobb samtidigt då du ändå ligger borta, förmiddag på en firma och eftermiddag på en annan. Tjänar garanterat 100k i månaden om du ligger i.

Eller utbilda dig till tekniker inom energi (jag gjorde det utan att vara intresserad). Jobba så mycket övertid som du bara kan, sikta på beredskap över någon produktionsenhet och 50k i månaden är helt plötsligt en lön du blir besviken över.

Som sagt, jobben är inte flashiga men dom finns ofta på platser där du knappt har några fasta utgifter att bry dig om, så att lägga undan en skaplig slant om du vill är inte sådär jättesvårt.

Lökigaste är helt klart skiftgång i någon sorts kontrollrum med tillhörande beredskap. Finns inte en jävel som tjänar under 50k för ett jobb som inte är ansträngande på något som helst vis. Kolla lite tv/blocket/film, surra lite i telefon, fippla på lite knappar osv
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Enormt svårt om man inte skall säga omöjligt att tipsa någon om vad man skall välja för karriär, då alla kommer att spegla deras egna värderingar och resonemang i deras förslag.
Mitt är att göra det som intresserar och du tycker är kul, innebär det att du skall vänta lite och sedan studera så gör det. Innebär det att du aldrig pluggar vidare så vad gör det? ;)
Sådant som man är genuint intresserad av brukar märkas både i prestation och att jobbet/studierna i sig inte upplevs så tunga, för det är ju faktiskt roligt.
Själv fastnade jag för att CAD var skoj på gymnasiet, samt har iallafall en viss fallenhet för det och har trillat vidare på det spåret. Trivts hela skolgången och mina första 7år som yrkesverksam. Sedan kanske det vid detta laget vore mer "flashigt" att vara typ gruppchef, men känner inte ännu iallafall att jag vill släppa Cad:et. ;P
 
Topp