Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Välja uppdragsfjäder från CousinsUK?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av eriksson850, 26 augusti 2014.

1. eriksson850
    Trådstartare

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hej, jag har lite funderingar kring de värden som står på Ranfft under "mainspring" (innanför röd cirkel)
    Någon som vet i vilken ordning värdena presenteras och står för, så man enkelt kan överföra dem till cousins sida för fjädrar?

Jag vet att jag borde mäta den fjäder som sitter i isället, men jag tänkte dra en chansning och lita på Ranfft då jag inte har något bra mätverktyg för tillfället.

Ibland visas 3 och ibland 4 värden, vad står det 4:e värdet för? Fjäderhusets diameter?

Ett screenshot från Ranfft

Och ett från Cousinuk

Tack för hjälpen! :)

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Är det inte Ranfft exemplet exakt som på Cousins, bredd på fjädern, diameter på fjäderhuset, tjocklek på fjädern och längd på fjädern?

eriksson850 gillar detta.
  3. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Jo, första är nog ganska säkert höjden på fjädern och sista fjäderns längd. men 10.5 och 0.12 blir jag lite osäker på. vilket är bredden på huset/tjockleken på fjädern?

Hur viktigt är det förresten att fjädern håller exakt längd? Ifall man ej kan hitta en som är exakt 320mm borde det då fungera med t.ex. 300 eller 340mm? Förstår att gångreserven påverkas, men skulle det fungera med tidshålning etc?

Varför behöver man veta fjäderhusets diameter om man har de andra värdena?

Minuteman gillar detta.
  4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Som jag tolkar det är alla mått i mm, och då är det ganska självklart att t.ex 10,5 är fjädertrummans diameter.

Anledningen att ange diametern är nog att fjädern levereras "färdigrullad" och skall passa trumman, och att "böjningen" av fjädern dessutom blir olika, med olika diameter, dvs hur hårt rullad den är.

5. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Så, det närmaste jag kan komma på Cousin är en som har längden 340mm istället för 320mm. Borde det fungera fast fjädern är 2cm längre eller blir det strul?

tissot cousinuk search.jpg

Trumman och de övriga måtten är ju rätt, så fjädern borde ju iaf få plats?! Kommer den bli för stark/svag?

6. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Varför väljer du inte verket i Cousins tabeller istället?

Enligt dem skall du ha GR3515! :)

7. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉

Vad är det för tabeller? Hur hittar du dem? :) Tack som tusan iaf, jag höll nog på att köpa fel...

Edit: kan du se vad det ska vara för produktnummer till en Zenith cal 10½ eller 106?

8. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Till Zenith´en borde det alltså vara en GR3648DBH?

9. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jepp - du verkar ha hittat rätt tabell nu! :)

10. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉

Tack, förstår inte att jag inte sett den förut... Tycker att jag har sökt, men utan att hitta! :)