• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

bjrn

Panerai
2-Faktor
Välkommen till forumet! Jag tittar också gärna in i Stockholm, när ni är här. Gäller de 10% löpande eller är det tidsbegränsat? Gäller det bara klockor eller annat också?
 
Välkommen till forumet! Jag tittar också gärna in i Stockholm, när ni är här. Gäller de 10% löpande eller är det tidsbegränsat? Gäller det bara klockor eller annat också?
Tack! 10% gäller vid klockvärderingstillfället. Normalt är det 15% provision. Vi tittar på datum i början av juni för värdering i Stockholm. Jag återkommer :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@Stockholms Auktionsverk
Som jag tidigare i tråden anmärkte på att "tveksamma" dvs kopior och frankens tidigare sluppit igenom granskningen och värderingen men att det nu skulle bli bättre nu när Per Ekelund värvats som expert. Så nu tror jag inte (eller snarare hoppas jag inte) att Per Ekelund tittat över era klockor. Denna klocka är inte ok i mina ögon. Klockan är ju en Constellation men tavlan är helt fel och måsta vara ommålad. Osäker om boetten är rätt;
https://online.auktionsverket.se/1605/385132-omega-automatic-chronometre/

upload_2016-5-16_15-49-40.png

2500385132_3.jpg
 
@Stockholms Auktionsverk
Som jag tidigare i tråden anmärkte på att "tveksamma" dvs kopior och frankens tidigare sluppit igenom granskningen och värderingen men att det nu skulle bli bättre nu när Per Ekelund värvats som expert. Så nu tror jag inte (eller snarare hoppas jag inte) att Per Ekelund tittat över era klockor. Denna klocka är inte ok i mina ögon. Klockan är ju en Constellation men tavlan är helt fel och måsta vara ommålad. Osäker om boetten är rätt;
https://online.auktionsverket.se/1605/385132-omega-automatic-chronometre/

upload_2016-5-16_15-49-40.png

2500385132_3.jpg
Tack för att du uppmärksammade mig på denna. Den har blivit bortplockad från siten. Per ska titta över alla inlämnade klockor men den här har han uppenbarligen inte fått se. Jävligt pinsamt. Tack igen.
Sophie
 

cmanh

Breitling
@Stockholms Auktionsverk
Som jag tidigare i tråden anmärkte på att "tveksamma" dvs kopior och frankens tidigare sluppit igenom granskningen och värderingen men att det nu skulle bli bättre nu när Per Ekelund värvats som expert. Så nu tror jag inte (eller snarare hoppas jag inte) att Per Ekelund tittat över era klockor. Denna klocka är inte ok i mina ögon. Klockan är ju en Constellation men tavlan är helt fel och måsta vara ommålad. Osäker om boetten är rätt;
https://online.auktionsverket.se/1605/385132-omega-automatic-chronometre/

upload_2016-5-16_15-49-40.png

2500385132_3.jpg
Auktionsfirmor kan anlita er. Många experter här på KS :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för att du uppmärksammade mig på denna. Den har blivit bortplockad från siten. Per ska titta över alla inlämnade klockor men den här har han uppenbarligen inte fått se. Jävligt pinsamt. Tack igen.
Sophie
Hej Sophie,
Har Per kontrollerat denna klocka? Tavlan är ju helt klart ommålad (och detta borde nämnas i den beskrivande texten). Sedan får jag en lite dålig känsla kring klockan. Om klockan härstammar från 1940-talet så tycker jag boettlocket ser nyare ut. Min misstanke är att det inte alls är en Breitling utan en annan klocka som gjorts om för att sedan säljas som Breitling, men jag har bara en känsla om det och inga riktiga belägg. Vad säger ni andra kunniga? Tex. @NiklasArvid @Warwian @eriksson850 @Aurum ?

http://online.auktionsverket.se/1605/385666-breitling-armbandsur/

upload_2016-5-23_12-57-36.png

2500385666.jpg
2500385666_2.jpg

Kalibern är ju en ETA som används i trippel kalendrar typ denna;
http://www.ebay.co.uk/itm/JURA-WATC...ple-Calendar-Watch-Cal-ETA-1164-/272013108402

Dessutom är väl även denna Rolex ommålad?
http://online.auktionsverket.se/1605/385773-armbandsur-rolex-oyster-precision/
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Hej Sophie,
Har Per kontrollerat denna klocka? Tavlan är ju helt klart ommålad (och detta borde nämnas i den beskrivande texten). Sedan får jag en lite dålig känsla kring klockan. Om klockan härstammar från 1940-talet så tycker jag boettlocket ser nyare ut. Min misstanke är att det inte alls är en Breitling utan en annan klocka som gjorts om för att sedan säljas som Breitling, men jag har bara en känsla om det och inga riktiga belägg. Vad säger ni andra kunniga? Tex. @NiklasArvid @Warwian @eriksson850 @Aurum ?

jag är nog på din sida Rozzy, utan att veta ett skit om vintage Breitling så gillar jag inte gravyren på baksidan. alls.
gissar på en sentida lasergravyr
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag är inte heller speciellt kunnig på breitling, så inga åsikter jag vill ta gift på. Det jag tänker är att, borde det inte vara breitling i kursiv text ifall klockan är från 40-tal? Sedan tycker jag loggan på tavlan går väldigt högt upp i index kl 12?

För övrigt är det ju välkänt att äldre breitlings är fyllda av fusk, re-dials och franken. Något som gör att jag skulle vara väldigt försiktig och leta referensobjekt innan jag lade några större pengar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Sophie,
Har Per kontrollerat denna klocka? Tavlan är ju helt klart ommålad (och detta borde nämnas i den beskrivande texten). Sedan får jag en lite dålig känsla kring klockan. Om klockan härstammar från 1940-talet så tycker jag boettlocket ser nyare ut. Min misstanke är att det inte alls är en Breitling utan en annan klocka som gjorts om för att sedan säljas som Breitling, men jag har bara en känsla om det och inga riktiga belägg. Vad säger ni andra kunniga? Tex. @NiklasArvid @Warwian @eriksson850 @Aurum ?

http://online.auktionsverket.se/1605/385666-breitling-armbandsur/

upload_2016-5-23_12-57-36.png

2500385666.jpg
2500385666_2.jpg

Kalibern är ju en ETA som används i trippel kalendrar typ denna;
http://www.ebay.co.uk/itm/JURA-WATC...ple-Calendar-Watch-Cal-ETA-1164-/272013108402

Dessutom är väl även denna Rolex ommålad?
http://online.auktionsverket.se/1605/385773-armbandsur-rolex-oyster-precision/
Håller med dig @Rozzy , den där breitlingen ser inte ok ut. Räcker inte med ommålad tavla där inte. Sedan är jag tveksam när det kommer till Rolexen, måste söka upp jämnåriga för referens där.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
jag är nog på din sida Rozzy, utan att veta ett skit om vintage Breitling så gillar jag inte gravyren på baksidan. alls.
gissar på en sentida lasergravyr
Ja, jag tänker också ny gravyr på boettlocket. Vintage Breitling är ju tacksamma att kopiera då verken ofta var omärkta innan femtiotalet.
Jag är inte heller speciellt kunnig på breitling, så inga åsikter jag vill ta gift på. Det jag tänker är att, borde det inte vara breitling i kursiv text ifall klockan är från 40-tal? Sedan tycker jag loggan på tavlan går väldigt högt upp i index kl 12?

För övrigt är det ju välkänt att äldre breitlings är fyllda av fusk, re-dials och franken. Något som gör att jag skulle vara väldigt försiktig och leta referensobjekt innan jag lade några större pengar.
Ja, men tavlan har vi ju konstaterat att den är ommålad. Men jag håller med om att placeringen av text och logga var amatörmässig.
Och precis, gravyren bak borde ha den äldre loggan;
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, jag tänker också ny gravyr på boettlocket. Vintage Breitling är ju tacksamma att kopiera då verken ofta var omärkta innan femtiotalet.

Ja, men tavlan har vi ju konstaterat att den är ommålad. Men jag håller med om att placeringen av text och logga var amatörmässig.
Och precis, gravyren bak borde ha den äldre loggan;
image.jpeg
Ok sorry, missade att det redan var konstaterat.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

ah, nu såg jag rolexlänken, jag är inte heller så säker på att den är ommålad, visserligen väldigt vit och (kanske för?) fin tavla, att det ser kladdigt ut runt index han vara reflektioner?

MEN några saker ser också mycket bra ut imho:
typsnitten, det har en re:dialer svårt att få bra, här känns alla rätt
varken för mycket eller för lite färg i trycket = bra
gillar "serifferna" på 5-min strecken, känns genuint
lagom grynig och puffig lume
...men bara en sammanfattning av lösa känslor som sagt, om man är intresserad bör man ju kolla likadana ex... jag gissar orig.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Alltid svårt med dessa tavlor som inte har lösa index. Men visst ser det lite värre ut än vanligt.
ah, nu såg jag rolexlänken, jag är inte heller så säker på att den är ommålad, visserligen väldigt vit och (kanske för?) fin tavla, att det ser kladdigt ut runt index han vara reflektioner?

MEN några saker ser också mycket bra ut imho:
typsnitten, det har en re:dialer svårt att få bra, här känns alla rätt
varken för mycket eller för lite färg i trycket = bra
gillar "serifferna" på 5-min strecken, känns genuint
lagom grynig och puffig lume
...men bara en sammanfattning av lösa känslor som sagt, om man är intresserad bör man ju kolla likadana ex... jag gissar orig.
Ni har säkert rätt nu när ni beskriver det så. Jag kommer aldrig vänja mig vid dessa tavlor med fasta index. Jag kan dessutom Rolex för dåligt och borde hålla mig från att komentera det jag inte kan något om. Å andra sidan så lär jag ju mig något nytt, så jag fortsätter att kommentera! :D
Rolexen kan nog konstateras OK.
 
Ja jösses ni va svårt det ska vara att följa ändrade rutiner i verksamheten... Breitlingen har inte undersökts av Per, jag har plockat bort den från siten och Per kommer få den för att undersöka den live. Han håller helt med om att den är ommålad. Rolexen däremot har han undersökt och går i god för.
:dead: Sophie
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja jösses ni va svårt det ska vara att följa ändrade rutiner i verksamheten... Breitlingen har inte undersökts av Per, jag har plockat bort den från siten och Per kommer få den för att undersöka den live. Han håller helt med om att den är ommålad. Rolexen däremot har han undersökt och går i god för.
:dead: Sophie
Det låter bra Sophie, Breitlingen är troligtvis ingen Breitling utan något hopplock och förmodligen utan delar från Breitling. Rolexen hade vi redan konstaterat att den var OK.
Sedan bör det påtalas att en ommålad urtavla inte gör klockan falsk eller franken per automatik. Förr, men även idag fast ytterst sällan så målade urmakarna eller fabrikerna om tavlor som skadats för att de skulle bli snygga och fräscha. Inget fel med det, förr höjde det värdet då klockan såg mer ny ut, speciellt om tillgång fanns till rätta trycken etc. Idag så sänker det värdet så en ommålad tavla aldrig kommer upp till samma finish och detaljrikedom och är original, även om lite fläckar, missfärgningar, patina etc finns. Inom Rolex och Omega värden ses dessa missfärgningar dessutom som premium och får fina namn. Summa sumarum, vid utauktionering måste det framgå att tavlan är ommålad, och speciellt om ommålningen inte gjorts korrekt så som Omega Constellation ovan.
Det som är riktigt illa och kriminellt är om man målar dit något annan tillverkare på en billigare klocka för att lura folk och känna pengar, likt det som gjorts på Breitlingen ovan.

Sedan hoppas jag Sophie, att du inte ser oss som en "pain in the ass", utan faktiskt några som hjälper er att inte sälja förfalskningar. Jag hoppas och antar att ni är glada om konstkännare upptäcker falsk konst innan ni hinner sälja den? Så om inte annat vore kanske ett litet tack på sin plats?
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Var nog betydligt enklare att kränga gamla klockor innan detta samarbete. :)
Kortsiktigt ja. Långsiktigt kommer det förhoppningsvis leda till en jämn kvalitet och säkerställda ur, vilket borde höja förtroendet och därigenom försäljningen. Så tänker jag iaf :) Alltid svårt att ändra rutiner, men när dem väl är ändrade är det förhoppningsvis för det bättre.
 
Topp