• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väntetid för service på Rob. Engström??

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Lämnade precis in min Rolex Submariner på Rob. Engström för standardservice.
Fick svaret att service tar 6-8 veckor.
Är det vad jag har att vänta mig eller är det någon som har erfarenhet av snabbare leverans?
/j
 

Ervid

Omega
Som jag förstått det tar servicen endast någon/några dagar. Men trycker på urmakeriet i form av väldigt mycket klockor som skall servas gör att man får vänta i 6-8 veckor. Väntar själv på min sub som varit inne i 4 veckor.
 

isbjörn

Panerai
Håller med Criss Cross; väntetid kan man ju förstå men det är ju rena stenåldern att behöva lämna klockan hos dem för att väntetiden skall ticka på. Boka en tid, få ett datum, lämna in och hämta klockan nån vecka senare. Lämna ifrån sig klockan månadsvis är ju löjligt. Om den inte skall till Schweiz och speciala sig alltså.

ps. hur gör man för att citera tidigare talare i datorns gränssnitt? Kör mest på telefonen.
 

David

Bödeln
På Rob får man prata med urmakaren, diskutera exakt vad man vill få gjort, och kanske framför allt, inte gjort. Dessutom får man klämma på utrustningen, vilket i alla fall jag tycker är kul. När man sedan hämtar upp klockan får man prata med urmakaren igen. Jag har inte servat någon annanstans i Sverige, så jag vet inte om bemötandet är lika bra på annat håll, men jag är nöjd och ser inte någon anledning byta.

Vad gäller tiden så är det ju halva grejen, är ju mycket roligare att få tillbaka en klocka (eller tre) efter några månader istället för samma eftermiddag. Dessutom har ju alla rimliga människor andra klockor att rotera in under tiden.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Även om urmakaren håller en fantastiskt hög servicegrad så tycker jag det är orimligt att behöva vänta flera månader. Vad är det som förorsakar ledtiden? Är det kanske så att man inte beställer eventuella reservdelar förrän man har demonterat verket?

Tänk om bilverkstan gör likadant. Välkommen tillbaka om 3 månader, vi ringer när den är klar ;)

Hur många timmar lägger en urmakare på en normal service av en standard stålrolle? Tänker nu främst på service av verket med byte av normala förbrukningsdelar. Nån som vet?
 

David

Bödeln
Vad är det som förorsakar ledtiden?


Klockan plockas isär och service-behovet uppskattas. Detta sker så gott som omgående, därefter får du en offert som du erbjuds att acceptera. Gör det det hamnar klockan i kö i väntan på service. Du kan säkert be att få den ihopskruvad och återlämnad under tiden om du vill det.
 
Topp