• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värde på en Omega Speedmaster Automatic som gått sönder?

eivindvr

Breitling
Hej, jag har nyligen köpt en Omeega Speedmaster Automatic från 88 som jag gav 14500:- för.
Har haft den i ca en månad men idag stannade den och jag hör något som rasslar när jag skakar den.
Det var min första "riktiga" klocka och jag hade ännu inte vant mig vid storleken så nu är jag jätte besviken :-(

Har läst att reparation och service på en automatic kan bli blodig.
Nu går jag i tankarna att gå upp till en pro istället. Men hur är möjligheterna att sälja alt byta in en automatic som måste lagas?

Tacksam för svar!

12178164_10153269819357843_778055122_n.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag vill inte göra dig besviken men jag skulle gissa på att du kanske får tillbaka hälften av pengarna du köpte klockan för... Men det finns andra på forumet som kan detta bättre!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Öppna klockan och lägg in en bild på verket här? Finne många här med läskiga falkögon när det kommer till att spotta fel.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Surt, gå till en urmakare och be om ett kostnadsförslag. Tror du tjänar på att laga den framför att sälja den i vilket fall som helst
 
Jag tror som Ako; lämna in och be om ett kostnadsförslag.

Servicekostnaden är mycket riktigt hög och det beror på att urverket på din klocka har en kronografmodul som visserligen går att serva, men som vanligtvis plockas ut och ersätts med en ny istället. Priset stiger förstås beroende på fel; om detta ligger i urverket och inte i modulen och kräver nya delar så tillkommer ju ytterligare kostnader.

Att sälja en defekt Speedy går ju såklart, men då får du också betalt därefter.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack för era svar!
Jag lämnade in klockan och det var inget större fel på den förutom att den behövde servas och byta någon liten grej.
Det skulle kosta 2900 sek och ta ca 3-4 veckor.
Det va ju inte alls farligt!
Krons tar 5500 för en vanlig service på en Speedy Pro (och Co-axial)..
 
Topp