Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Värde på fickur/rova?

Diskussion i 'Vintage' startad av maxvall, 10 november 2015.

1. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Som topic lyder.
    Är det någon som skulle kunna ha en aning om värde på denna rova?
    Är väldigt okunnig inom denna typen av ur, men har fått serienumret bekräftat hos Rob Engström.
    Det är en Patek Philippe från runt 1890. Jag har även vridit upp den och den tickar på som om den aldrig har gjort något annat :)
    Arvegods från min tyvärr bortgångna mormor.
    Hade vart kul ifall någon kunde komma med en kvalificerad gissning.

PS. Beklagar de dåliga mobilbilderna
    IMG_2141.jpg IMG_2140.jpg

Senast ändrad: 10 november 2015
    nifag, Warwian, Wozzor och 5 andra gillar detta.
  2. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu kan jag inte fickur, men då det är en Patek så lär den ju vara i guld. Nu har vi ju inte fått se varken urtavlan eller verket men jag skulle tro att klockan kan betinga ett betydande vädre via rätt säljkanal. Christies eller Phillips kanske?
    Kanske höra med Kaplans? De har ju värdering dessutom. Jag tror de är mest lämpade i Sverige att ge en bra värdering på en äldre exklusiv klocka.

Lycka till!

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Trevligt ur! Ser ut att vara ett lite mindre damur? Kul med emaljarbete även om det ser lite skadat ut. Själv har jag pinsamt dålig koll på fickur, men kanske typ @Warwian kan peka åt rätt håll?

4. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Nu ger ju detta långt ifrån heeeela sanningen, men om man kollar på vad Kaplans sålt de senaste åren så verkar Patek-fickur gå för 25-35k.
    Men som sagt - det kan säkert svänga en hel del (framför allt uppåt, antar jag) beroende på utförande och årtal. Spontant så ser ju denna betydligt mer extravagant ut än allt som sålts på Kaplans med sin Lapis och sina ädelstenar.

Equilibrium gillar detta.
  5. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Ja, så som jag har förstått det så är historien också viktigt för värdet.
    Min mormor jobbade som tjänsteflicka hos en judisk kvinna på en av de mer exklusiva adresserna i Berlin på 40-talet precis innan kriget bröt ut.
    Denna rova gavs som avskedpresent till min mormor. Kvinnan hade fått den i morgongåva av sin före detta man. Man kanske kan anta att stjärnan på baksidan kanske symboliserar en judestjärna?
    Och ja den är stämplad 18K guld. Kan fixa mer bilder (bättre) nästa gång jag besöker bankfacket igen. Men skicket är faktiskt bättre än vad det ser ut som på bilderna.
    Men ni har nog rätt. Kaplans är nog lämpligt att kontakta. Men alltid kul att kolla ifall någon har på forumet kan ha något hum eller någon erfarenhet av liknande.

6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Kriget bröt väl ändå ut 1 september 1939 !
    Struntsamma, gediget och fint fickur. Ta värdering på det men sälj det aldrig !

Senast ändrad: 10 november 2015
    Surfarn och Anders Forsberg gillar detta.
  7. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Riktigt fin klocka med en bra story bakom, kan säkert uppskattas väldigt mycket för rätt köpare om du skall sälja :)

Och som sagt tidigare, Kaplans kan säkert hjälpa till med värdering osv.
    Andra möjliga kontaktvägar kan vara Farfars eller Bertil på BeSo om han går att komma i kontakt med.

Dra iväg ett mail till PP också!

8. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Du har säkert rätt. Är pinsamt nog ganska dåligt påläst på denna historien. Detta har varit en del av min mormors historia som hon aldrig har velat prata om. Har fått reda på dessa saker i efterhand. Så precis som du säger kan det har vart mitten till slutet av 30-talet.

Equilibrium gillar detta.
  9. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Huh? Är inte 1939-45 för evigt inpräntat i folks medvetanden?
    Nåväl. Din historia stämmer ju hur som helst hyfsat med Davidsstjärnan! Alltid bra med proveniens!

10. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Som sagt.. Jag beklagar min okunskap.. Hade jag tänkt efter lite så är det precis som du säger ett tidsspan som borde sitta insvetsat i allas medvetande.

11. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Inte meningen att skriva just dig på näsan. Jag var uppriktigt förvånad!

12. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Kan faktiskt tycka att du har all rätt att skriva mig på näsan i det läget.. :)

13. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Superfint ur, med historia dessutom! Som @Ruskprick skrev; skicka ett mail till PP, de kan kanske ha relevant info om själva uret. Håll oss uppdaterade!

14. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    What he said.

Med vänlig hälsning,
    Nyfiken i en strut

Hr_Proos gillar detta.
  15. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Oj, ett av de mer intressanta fickuren på forumet. Jag vågar dock inte uttala mig om värdet eller om/hur historien påverkar detta nämnvärt.
    Här är några andra fickur som i alla fall är något lika:
    http://www.christies.com/lotfinder/...e-yellow-gold-enamel-and-5394254-details.aspx
    http://www.christies.com/lotfinder/watches/patek-philippe-an-18k-gold-and-5329052-details.aspx
    http://www.christies.com/LotFinder/custom/lot_details.aspx?intObjectID=5320594
    http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/important-watches-ge1404/lot.51.html
    Samtliga länkade har gått för mer än det uppskattade värdet, men tycks med undantag för en av dem ha sålts år 2010. Min personliga erfarenhet av exklusiva fickur är att priserna har gått ner sedan dess, jag vet dock inte om detta också gäller damur i guld och emalj från Patek Philippe.
    Stilen på fickuret kallas ofta "half hunter" eller "demi hunter", vilket kan vara av intresse om någon vill göra vidare efterforskningar.

Aurum, Rozzy, Hr_Proos och 1 annan gillar detta.
  16. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Se där, se där! Detta kommer bli spännande!

Warwian gillar detta.
  17. maxvall
    Trådstartare

maxvall Bonde

Oj då.. Som någon annan sa.. Detta kan bli spännande.. Jag ska börja forska i detta.. Oftast det dock som är roligare än själva svaret.. Tack för input iaf!

Warwian gillar detta.
  18. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Som poeten Ian Fraser Kilmister ordade: -The chase is better than the catch.

maxvall gillar detta.