Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Värdeminskning på begagnad/ny Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av maxb, 30 september 2016.

1. maxb
    Trådstartare

maxb Torpare

Har försökt att googla lite men har svårt att bilda mig en uppfattning, hur ser ev. värdeminskning ut på en begagnad DD eller DJ från säg, 70 eller 80-talet jämfort mot en ny DJ?

Jag förstår att det är många variabler som spelar in här, men låt oss säga att den begagnade klockan är i gott skick och att man fortsätter bevara den i gott skick. Hur ser ett troligt värde ut om säg, 5 eller 10 år? Någon som har en uppfattning?

Mvh,
    Max

2. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Det kommer till stor del att bero på hur Rolex priser utvecklas. Skulle priserna stå still skulle den sjunka i värde, går de upp följer den efter.

Jag har svårt att tro att prishöjningen på Rolex kommer hålla samma tempo den gjort de senaste åren utan är på någon slags topp, men det har nog sagts förr...

yonsson gillar detta.
  3. maxb
    Trådstartare

maxb Torpare

Hmm, bra poäng. Hur har prisutvecklingen sett ut de, säg, 10 senaste åren? Gah, DJ-modellerna är så galet snygga.. :) Samma med Oysterquartzen!

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Rolex är i princip det ända premium-märket där man inte behöver fundera nämnvärt på värdeutvecklingen. Förlusten är oftast försummbar över 5 år.

5. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Du talar som att i senaste årens trend kommer fortsätta i all evighet, inte omöjligt men ändå inte helt säkert. Normaliserat har det varit så men det har inte alltid varit regel. Har funnits långa perioder där begagnade Rolex inte alls gav den avkastningen. 70-talet och början av 80-talet var det verklinge inte så... Först halva av 90-talet var det heller inte så. Får jag spekulera och belysa problemet från ett makroekonomiskt perspektiv så tror jag att övre medelklassens välmående kommer avgöra prisutvecklingen.

JohnDoe och Floduttern gillar detta.
  6. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Jag tror att övre medelklass, medelklass och arbetar/underklass kommer få uppleva lite spännande förändringar de närmsta 15 åren, förändringar som kan gå åt flera håll.

Jag gillar ditt inlägg, jag förstår inte ens idag varför människor är villiga att betala såpass mycket för en 7-8 år gammal sub, gmt eller liknande.

Enda, inte ända.

Överlag så vettefan om jag håller med om försumbar, inräknat inflation så åker nog 15 papp på de flesta modellerna.

Dru och Tomas Eriksson gillar detta.
  7. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    -5,25%

8. daveid

daveid Stadsbo

Alla ekonomiska analyser pekar på +13.37%

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    VETA kan man aldrig men en kvalificerad gissning kan man ju göra.

10. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm

Nu kommer jag överdriva något, men! En kvalificerad gissning kan du göra efter lite research av historiken. Men det kan ta nån timme.

Här har du prisutvecklingen för de flesta klockor Rolex har gjort, bland annat då Datejust. https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.php
    Om du nu vill bilda dig en bra uppfattning sen. Så får du exempelvis söka på den ref:en på K&S här samt VintageRolexMarket + RolexForums.

Plocka ett par priser som stämmer för den ref:en och året du vill ha/har och som var i skick du tycker är bra. Sammanställ i excel, exempelvis, år den blev såld, lokal marknad och vilket pris. Och lägg till olika faktorer som kan påverka priset upp eller ner. Så bör du ha ett okej underlag för att göra en någorlunda kvalificerad gissning.

Annars kan också prisstigningen av klockor ha något med utbredningen av internet att göra... Istället för göra som Jason singer gjorde, det vill säga leta efter klockbutiker, flyga/köra/springa dit och köpa. Och kunskap kom i form av böcker och word of mouth. Så kan man nu rätt snabbt hitta information, pris osv runt hela världen. Globalisering är en bitch.

11. plexan

plexan Borgare

Helt galet vilken prisutveckling!

12. PerS

PerS Bonde

Från:
    Göteborg
    Vet jag inte, inte vettefan.
    Tusen, inte papp.

JaTack, Bagarebergstrom och Makkanxd gillar detta.
  13. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

5930d53077224509180a57bc6b13c87c69c91fb431f8edd81f45dd938a3352c0.jpg
    Jag vill vänligt påpeka att inget av det jag skrev är felstavat. Du kan fortfarande anmärka på användandet av slang i skriven text och den allmänna degrationen av det svenska språket.

Mattan och PerS gillar detta.
  14. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Inte för att vara sån men vem fan bryr sig om någon stavar fel? Du förstår väl vad han manande?

ikaroess, Perpetual, PerS och 1 annan gillar detta.
  15. Breakout

Breakout Bonde

Från:
    Härjedalen
    Ja huvva! Bättre att placera pengarna på Rolex klockor istället för börsen! Då har man garanterat utdelning..=)

Bagarebergstrom och Floduttern gillar detta.
  16. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Så tänkte jag med och gick och köpte mig en rålex. Dessutom skattefritt på ev.a vinsten !

Breakout gillar detta.
  17. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Menade, inte manade...

Skämt åsido, jag fick uppfattningen att han drev med min stavningsanmärkning ovan. Jag valde då att ta det hela ett steg längre, då mitt arbete med en inlämningsuppgift i termodynamik sakta driver mig till vansinne.

Jag ska med andra ord ej tas seriöst :p

Bagarebergstrom gillar detta.
  18. Breakout

Breakout Bonde

Från:
    Härjedalen
    Men hur ser det ut med Omega klockorna då @Floduttern

19. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Menar du värdeminskningen/värdeökningen på omega? Vad jag vet finns det inte någon bra lista likt den jag länkade för Rolex gällande Omega. Sen har jag inte särskilt bra koll på Omega så finns mer lämpade personer på KS som kan svara på sånt. Men, kolla in K&S här och se vad nyare omegor säljs för, oftast gör man en lite större förlust jämfört med listpriset än t.ex en Rolex.

Tomas Eriksson gillar detta.
  20. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Beror på hur mycket man lyckades pruta vid nyköp och hur populär modell man väljer.

Floduttern gillar detta.
  21. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker att Kaplans auktioner är rätt bra att jämföra med. De har historik på gamla auktioner och slutpriser, bara att gå in och jämföra.

22. niclashill

niclashill Bonde

Från:
    Stockholm
    Köpte beg SD för sex år sedan, fick lite mer än 20 % mer när jag sålde den precis.

Mattan gillar detta.
  23. Breakout

Breakout Bonde

Från:
    Härjedalen
    SD?

24. niclashill

niclashill Bonde

Från:
    Stockholm
    Seadweller

Breakout gillar detta.