• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdeminskning på begagnad/ny Rolex?

maxb

Omega
Har försökt att googla lite men har svårt att bilda mig en uppfattning, hur ser ev. värdeminskning ut på en begagnad DD eller DJ från säg, 70 eller 80-talet jämfort mot en ny DJ?

Jag förstår att det är många variabler som spelar in här, men låt oss säga att den begagnade klockan är i gott skick och att man fortsätter bevara den i gott skick. Hur ser ett troligt värde ut om säg, 5 eller 10 år? Någon som har en uppfattning?

Mvh,
Max
 
Det kommer till stor del att bero på hur Rolex priser utvecklas. Skulle priserna stå still skulle den sjunka i värde, går de upp följer den efter.

Jag har svårt att tro att prishöjningen på Rolex kommer hålla samma tempo den gjort de senaste åren utan är på någon slags topp, men det har nog sagts förr...
 

maxb

Omega
Hmm, bra poäng. Hur har prisutvecklingen sett ut de, säg, 10 senaste åren? Gah, DJ-modellerna är så galet snygga.. :) Samma med Oysterquartzen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex är i princip det ända premium-märket där man inte behöver fundera nämnvärt på värdeutvecklingen. Förlusten är oftast försummbar över 5 år.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, bra poäng. Hur har prisutvecklingen sett ut de, säg, 10 senaste åren? Gah, DJ-modellerna är så galet snygga.. :) Samma med Oysterquartzen!
Rolex är i princip det ända premium-märket där man inte behöver fundera nämnvärt på värdeutvecklingen. Förlusten är oftast försummbar över 5 år.
Du talar som att i senaste årens trend kommer fortsätta i all evighet, inte omöjligt men ändå inte helt säkert. Normaliserat har det varit så men det har inte alltid varit regel. Har funnits långa perioder där begagnade Rolex inte alls gav den avkastningen. 70-talet och början av 80-talet var det verklinge inte så... Först halva av 90-talet var det heller inte så. Får jag spekulera och belysa problemet från ett makroekonomiskt perspektiv så tror jag att övre medelklassens välmående kommer avgöra prisutvecklingen.
 
Du talar som att i senaste årens trend kommer fortsätta i all evighet, inte omöjligt men ändå inte helt säkert. Normaliserat har det varit så men det har inte alltid varit regel. Har funnits långa perioder där begagnade Rolex inte alls gav den avkastningen. 70-talet och början av 80-talet var det verklinge inte så... Först halva av 90-talet var det heller inte så. Får jag spekulera och belysa problemet från ett makroekonomiskt perspektiv så tror jag att övre medelklassens välmående kommer avgöra prisutvecklingen.

Jag tror att övre medelklass, medelklass och arbetar/underklass kommer få uppleva lite spännande förändringar de närmsta 15 åren, förändringar som kan gå åt flera håll.

Jag gillar ditt inlägg, jag förstår inte ens idag varför människor är villiga att betala såpass mycket för en 7-8 år gammal sub, gmt eller liknande.

Rolex är i princip det ända premium-märket där man inte behöver fundera nämnvärt på värdeutvecklingen. Förlusten är oftast försummbar över 5 år.

Enda, inte ända.

Överlag så vettefan om jag håller med om försumbar, inräknat inflation så åker nog 15 papp på de flesta modellerna.
 
P

Philippe Stern

Guest
Har försökt att googla lite men har svårt att bilda mig en uppfattning, hur ser ev. värdeminskning ut på en begagnad DD eller DJ från säg, 70 eller 80-talet jämfort mot en ny DJ?

Jag förstår att det är många variabler som spelar in här, men låt oss säga att den begagnade klockan är i gott skick och att man fortsätter bevara den i gott skick. Hur ser ett troligt värde ut om säg, 5 eller 10 år? Någon som har en uppfattning?

Mvh,
Max
-5,25%
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Har försökt att googla lite men har svårt att bilda mig en uppfattning, hur ser ev. värdeminskning ut på en begagnad DD eller DJ från säg, 70 eller 80-talet jämfort mot en ny DJ?

Jag förstår att det är många variabler som spelar in här, men låt oss säga att den begagnade klockan är i gott skick och att man fortsätter bevara den i gott skick. Hur ser ett troligt värde ut om säg, 5 eller 10 år? Någon som har en uppfattning?

Mvh,
Max
Alla ekonomiska analyser pekar på +13.37%
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du talar som att i senaste årens trend kommer fortsätta i all evighet, inte omöjligt men ändå inte helt säkert. Normaliserat har det varit så men det har inte alltid varit regel. Har funnits långa perioder där begagnade Rolex inte alls gav den avkastningen. 70-talet och början av 80-talet var det verklinge inte så... Först halva av 90-talet var det heller inte så. Får jag spekulera och belysa problemet från ett makroekonomiskt perspektiv så tror jag att övre medelklassens välmående kommer avgöra prisutvecklingen.
VETA kan man aldrig men en kvalificerad gissning kan man ju göra.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har försökt att googla lite men har svårt att bilda mig en uppfattning, hur ser ev. värdeminskning ut på en begagnad DD eller DJ från säg, 70 eller 80-talet jämfort mot en ny DJ?

Jag förstår att det är många variabler som spelar in här, men låt oss säga att den begagnade klockan är i gott skick och att man fortsätter bevara den i gott skick. Hur ser ett troligt värde ut om säg, 5 eller 10 år? Någon som har en uppfattning?

Mvh,
Max


Nu kommer jag överdriva något, men! En kvalificerad gissning kan du göra efter lite research av historiken. Men det kan ta nån timme.

Här har du prisutvecklingen för de flesta klockor Rolex har gjort, bland annat då Datejust. https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.php
Om du nu vill bilda dig en bra uppfattning sen. Så får du exempelvis söka på den ref:en på K&S här samt VintageRolexMarket + RolexForums.

Plocka ett par priser som stämmer för den ref:en och året du vill ha/har och som var i skick du tycker är bra. Sammanställ i excel, exempelvis, år den blev såld, lokal marknad och vilket pris. Och lägg till olika faktorer som kan påverka priset upp eller ner. Så bör du ha ett okej underlag för att göra en någorlunda kvalificerad gissning.

Annars kan också prisstigningen av klockor ha något med utbredningen av internet att göra... Istället för göra som Jason singer gjorde, det vill säga leta efter klockbutiker, flyga/köra/springa dit och köpa. Och kunskap kom i form av böcker och word of mouth. Så kan man nu rätt snabbt hitta information, pris osv runt hela världen. Globalisering är en bitch.
 

plexan

Cartier
Nu kommer jag överdriva något, men! En kvalificerad gissning kan du göra efter lite research av historiken. Men det kan ta nån timme.

Här har du prisutvecklingen för de flesta klockor Rolex har gjort, bland annat då Datejust. https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.php
Om du nu vill bilda dig en bra uppfattning sen. Så får du exempelvis söka på den ref:en på K&S här samt VintageRolexMarket + RolexForums.

Plocka ett par priser som stämmer för den ref:en och året du vill ha/har och som var i skick du tycker är bra. Sammanställ i excel, exempelvis, år den blev såld, lokal marknad och vilket pris. Och lägg till olika faktorer som kan påverka priset upp eller ner. Så bör du ha ett okej underlag för att göra en någorlunda kvalificerad gissning.

Annars kan också prisstigningen av klockor ha något med utbredningen av internet att göra... Istället för göra som Jason singer gjorde, det vill säga leta efter klockbutiker, flyga/köra/springa dit och köpa. Och kunskap kom i form av böcker och word of mouth. Så kan man nu rätt snabbt hitta information, pris osv runt hela världen. Globalisering är en bitch.
Helt galet vilken prisutveckling!
 
Vet jag inte, inte vettefan.
Tusen, inte papp.
5930d53077224509180a57bc6b13c87c69c91fb431f8edd81f45dd938a3352c0.jpg

Jag vill vänligt påpeka att inget av det jag skrev är felstavat. Du kan fortfarande anmärka på användandet av slang i skriven text och den allmänna degrationen av det svenska språket.
 

Breakout

Omega
Nu kommer jag överdriva något, men! En kvalificerad gissning kan du göra efter lite research av historiken. Men det kan ta nån timme.

Här har du prisutvecklingen för de flesta klockor Rolex har gjort, bland annat då Datejust. https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.php
Om du nu vill bilda dig en bra uppfattning sen. Så får du exempelvis söka på den ref:en på K&S här samt VintageRolexMarket + RolexForums.

Plocka ett par priser som stämmer för den ref:en och året du vill ha/har och som var i skick du tycker är bra. Sammanställ i excel, exempelvis, år den blev såld, lokal marknad och vilket pris. Och lägg till olika faktorer som kan påverka priset upp eller ner. Så bör du ha ett okej underlag för att göra en någorlunda kvalificerad gissning.

Annars kan också prisstigningen av klockor ha något med utbredningen av internet att göra... Istället för göra som Jason singer gjorde, det vill säga leta efter klockbutiker, flyga/köra/springa dit och köpa. Och kunskap kom i form av böcker och word of mouth. Så kan man nu rätt snabbt hitta information, pris osv runt hela världen. Globalisering är en bitch.
Ja huvva! Bättre att placera pengarna på Rolex klockor istället för börsen! Då har man garanterat utdelning..=)
 
Inte för att vara sån men vem fan bryr sig om någon stavar fel? Du förstår väl vad han manande?

Menade, inte manade...

Skämt åsido, jag fick uppfattningen att han drev med min stavningsanmärkning ovan. Jag valde då att ta det hela ett steg längre, då mitt arbete med en inlämningsuppgift i termodynamik sakta driver mig till vansinne.

Jag ska med andra ord ej tas seriöst :p
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Men hur ser det ut med Omega klockorna då @Floduttern

Menar du värdeminskningen/värdeökningen på omega? Vad jag vet finns det inte någon bra lista likt den jag länkade för Rolex gällande Omega. Sen har jag inte särskilt bra koll på Omega så finns mer lämpade personer på KS som kan svara på sånt. Men, kolla in K&S här och se vad nyare omegor säljs för, oftast gör man en lite större förlust jämfört med listpriset än t.ex en Rolex.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att Kaplans auktioner är rätt bra att jämföra med. De har historik på gamla auktioner och slutpriser, bara att gå in och jämföra.
 
Topp