• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdepost eller ej?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Sålde nyss min speedy pro, jag och köparen kom fram till att värdepost var bästa sättet att skicka en klocka i denna prisklass, 22000kr.

Idag kom jag in på postens företagscenter för att skicka iväg klockan. Post gubben tyckte det var onödigt dyrt o krångligt för mig o köparen att använda värdepost. Han menade att vanligt postpaket är försäkrat upp till 50000kr, det är oxå spårbart, det är billigare och det är enklare att posta och hämta ut med fler in o utlämningställen. Han fortsätter att säga att värdepost främst var till för att skicka kontanter eller typ guld/ konst och att man måste ha ett värderingsintyg redo om det blir nått strul, han var inte säker på att allmän uppfattning/ marknadsvärde räckte om det inte rörde sig om nya grejor.

Hur skickar ni era dyra klockor vid affär?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skickar för det mesta med värde men en gång har jag skickat med postpaket och billigare klockor med Rek.

Har aldrig blivit ifrågasatt när jag velat skicka med värde även om värdet understigit 50 000. Har dock själv funderat på om man lika bra kunde välja postpaket men har fått för mig att värdeförsändningar hanteras mer varsamt i postgången?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Följande är taget ur Postens villkor för tjänsten Värde

"Posten lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll.
Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
• Det angivna marknadsvärdet
• Det högsta tillåtna marknadsvärdet
• Det styrkta marknadsvärdet
Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknads-värdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

Vet ej om de gör en undersökning av det generella marknadsvärdet (punkt 3) eller om de godtar det värde som angetts på försändelsen.

Om olyckan skulle vara framme så tycker nog jag att det kan vara värt att använda tjänsten värde för dyrare klockor.
 

Hellebring

Cartier
Är det inte så att de på vanliga paket betalar ut xx kr/kg vid förlust? Jag har i alla fall för mig att det var något sånt. Om det är så är det ju ett hån om de tappar bort en klocka, speciellt om de försökt övertala en att inte välja en högvärdetjänst.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Han har fel, du gjorde rätt.
Utveckla gärna. Jag har nämligen fått samma uppgifter av personalen på Postens utlämningsställe, dvs att vanligt postpaket funkar lika bra om klockan är värd max 50K. Skulle vara tråkigt om jag får reda på att de har fel, först när ett paket är på avvägar och jag vill ha ersättning.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej,

Jag fick exakt samma svar på ett företagscenter häromveckan. Vanligt rek är försäkrat till 5k. Paket försäkrat till 50k. Hon förstod inte varför jag skulle skicka värde.

Så ni får gärna förklara varför man _inte_ ska skicka som paket. Att man _kan_ skicka som värde förstår nämligen jag också... ;)
 

Ryttaren

Rolex
Posten själva anger ju två tjänster för att skicka värdefullt. Rek - som gäller värde upp till 5000:- och Värde - som gäller upp till 50.000:-

Jag har fått höra av företagscenter att försäkringen för vanligt postpaket inte täcker t.ex. klockor. Jag skulle inte chansa då värde inte kostar mer än runt 200:-
 

POO

Panerai
En annan intressant aspekt är vad som händer om ett paket kommer bort oavsett hur det skickas. Hur lätt är det att bevisa vad som var i och vad det var vart i efterhand? Mitt lokala postombud är ett coop och jag är övertygad om att de skulle kunna lyckas göra av med både det ena och det andra, makalöst värdelösa när det kommer till posthantering.
 

Ryttaren

Rolex
En annan intressant aspekt är vad som händer om ett paket kommer bort oavsett hur det skickas. Hur lätt är det att bevisa vad som var i och vad det var vart i efterhand? Mitt lokala postombud är ett coop och jag är övertygad om att de skulle kunna lyckas göra av med både det ena och det andra, makalöst värdelösa när det kommer till posthantering.


Har levt i tron att man får ut det värde som är noterat på kollit om det slarvas bort. Så snart du kvitterat ut paketet så kan du ju inte komma med några anspråk längre, därav tejpen som värdeförsändelserna kräver, så ingen ska ha kunnat manipulera innehållet under transport.

Sen om mottagaren blir blåst på innehåll så är det inte postens sak längre...
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Hantering av paketen är helt olika.
Värdepost är manuell hantering. Dvs. en person lyfter och lägger ner paketet på nästa ställe. Mycket mindre chans att något blir skadat.

Annars läggs allt i en påse och sedan på ett rullandeband. Mycket mer automatiserat.
Detta var förklaringen jag fick på posten.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna. Jag har nämligen fått samma uppgifter av personalen på Postens utlämningsställe, dvs att vanligt postpaket funkar lika bra om klockan är värd max 50K. Skulle vara tråkigt om jag får reda på att de har fel, först när ett paket är på avvägar och jag vill ha ersättning.


Sorry!

Klockor täcks inte av ett vanligt postpaket om det är värt över 5000 kr. Informationen angående detta är väldigt vagt och jag har också hört ett flertal gånger från postens anställda att det inte är något problem. Jag har dock själv jobbat på både posten och Bring och kan säga att man ska ta det dem flesta säger med en nypa salt. Alla har inte så bra koll som dom tror. Tills det tydligt står att värdesaker upp till 50 000 kr får skickas så tänker jag använda mig av värdepost!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Fast det måste väl rimligen vara om värdet överstiger 50k? Annars är det ju rätt poänglöst med ansvarsklausul 4.1?

Känns som väldigt mycket "tror", "tycker" och "anser" i den här tråden. Är det någon som faktiskt vet?
Läs igen. "Förbjudet innehåll".

Skickar du något som Posten klassar som förbjudet förverkar du rätten till ev. ersättning vid förlust eller skada. Inte svårare än så.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Inget illa mot postenanställda, jag har flera god vänner som jobbar där, men att läsa sina egna villkor verkar inte vara något de lägger alltför stor vikt vid.

När du startar ett ärende hos posten för att din klocka är borta. Vad låter bäst: "men han sa ju sååå" eller "jag läste detta i postens allmänna villkor som fanns publicerade vid försändelsetillfället"?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Rekommenderat hämtas i en låst stålbur på inlämnings stället för vidare transport till sortering. Därefter skickas det vidare i en låst stålbur tillsammans med de övriga rekade breven/paketen. Hämtas därefter ut med Leg hos ombud.

Paket skickas tillsammans med "övriga" paket och hanteras maskinellt. Kan lämnas i t.ex. olåst brevlåda.

Värde är det enda som kan försäkra en klocka. Rekommenderat eller Paket täcker inte förlust av klockor.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Rekommenderat hämtas i en låst stålbur på inlämnings stället för vidare transport till sortering. Därefter skickas det vidare i en låst stålbur tillsammans med de övriga rekade breven/paketen. Hämtas därefter ut med Leg hos ombud.

Paket skickas tillsammans med "övriga" paket och hanteras maskinellt. Kan lämnas i t.ex. olåst brevlåda.

Värde är det enda som kan försäkra en klocka. Rekommenderat eller Paket täcker inte förlust av klockor.

Hur gör då företag som skickar klockor?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag har läst och kan inte se klockor nämnas?
Är på din sida i frågan men rent krasst så står det inte att man inte får skicka klockor (såvida det inte är guld/ädelstenar) en annan fråga är däremot om klockor är definierat som "dyrbart innehåll"
Analog tillämpning. Skulle tro att bl.a. guld, pengar och smycken skickas i en långt större utsträckning. (Om man bortser från alla affärer här på KS, hehe)

Kan inte se hur klockor INTE skulle klassas som dyrbart innehåll.

Har en kontakt för vårt företagskonto, kan ringa i morgon och fråga.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Följande är taget ur Postens villkor för tjänsten Värde

"Posten lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll.
Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
• Det angivna marknadsvärdet
• Det högsta tillåtna marknadsvärdet
• Det styrkta marknadsvärdet
Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknads-värdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

Vet ej om de gör en undersökning av det generella marknadsvärdet (punkt 3) eller om de godtar det värde som angetts på försändelsen.

Om olyckan skulle vara framme så tycker nog jag att det kan vara värt att använda tjänsten värde för dyrare klockor.

Förstår heller inte vad de menar med marknadsvärde ovan. Har man sålt en klocka så borde väl det vara marknadsvärdet och kan bevisas med kvitto eller gjord transaktion. Ska det behövas värderingsintyg? Hur har ni som använt värdeförsändelse gjort? Och överstiga tillåtna marknadsvärdet? Är det om man skickar en klocka värd 100k och anger 50 med resultat att man får inget. Allt över 50k hanteras på annat sätt, antar jag.
 
Topp