Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Värdepost eller ej?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 17 mars 2014.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Sålde nyss min speedy pro, jag och köparen kom fram till att värdepost var bästa sättet att skicka en klocka i denna prisklass, 22000kr.

Idag kom jag in på postens företagscenter för att skicka iväg klockan. Post gubben tyckte det var onödigt dyrt o krångligt för mig o köparen att använda värdepost. Han menade att vanligt postpaket är försäkrat upp till 50000kr, det är oxå spårbart, det är billigare och det är enklare att posta och hämta ut med fler in o utlämningställen. Han fortsätter att säga att värdepost främst var till för att skicka kontanter eller typ guld/ konst och att man måste ha ett värderingsintyg redo om det blir nått strul, han var inte säker på att allmän uppfattning/ marknadsvärde räckte om det inte rörde sig om nya grejor.

Hur skickar ni era dyra klockor vid affär?

2. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Skickar för det mesta med värde men en gång har jag skickat med postpaket och billigare klockor med Rek.

Har aldrig blivit ifrågasatt när jag velat skicka med värde även om värdet understigit 50 000. Har dock själv funderat på om man lika bra kunde välja postpaket men har fått för mig att värdeförsändningar hanteras mer varsamt i postgången?

3. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Följande är taget ur Postens villkor för tjänsten Värde

"Posten lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll.
    Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
    • Det angivna marknadsvärdet
    • Det högsta tillåtna marknadsvärdet
    • Det styrkta marknadsvärdet
    Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknads-värdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada."

Vet ej om de gör en undersökning av det generella marknadsvärdet (punkt 3) eller om de godtar det värde som angetts på försändelsen.

Om olyckan skulle vara framme så tycker nog jag att det kan vara värt att använda tjänsten värde för dyrare klockor.

4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Han har fel, du gjorde rätt.

5. Hellebring

Hellebring Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det inte så att de på vanliga paket betalar ut xx kr/kg vid förlust? Jag har i alla fall för mig att det var något sånt. Om det är så är det ju ett hån om de tappar bort en klocka, speciellt om de försökt övertala en att inte välja en högvärdetjänst.

6. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    +1

7. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Utveckla gärna. Jag har nämligen fått samma uppgifter av personalen på Postens utlämningsställe, dvs att vanligt postpaket funkar lika bra om klockan är värd max 50K. Skulle vara tråkigt om jag får reda på att de har fel, först när ett paket är på avvägar och jag vill ha ersättning.

Omen gillar detta.
  8. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej,

Jag fick exakt samma svar på ett företagscenter häromveckan. Vanligt rek är försäkrat till 5k. Paket försäkrat till 50k. Hon förstod inte varför jag skulle skicka värde.

Så ni får gärna förklara varför man _inte_ ska skicka som paket. Att man _kan_ skicka som värde förstår nämligen jag också... ;)

9. Rber

Rber Biskop

gurta_g och yonsson gillar detta.
  10. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Posten själva anger ju två tjänster för att skicka värdefullt. Rek - som gäller värde upp till 5000:- och Värde - som gäller upp till 50.000:-

Jag har fått höra av företagscenter att försäkringen för vanligt postpaket inte täcker t.ex. klockor. Jag skulle inte chansa då värde inte kostar mer än runt 200:-

11. POO

POO Präst

En annan intressant aspekt är vad som händer om ett paket kommer bort oavsett hur det skickas. Hur lätt är det att bevisa vad som var i och vad det var vart i efterhand? Mitt lokala postombud är ett coop och jag är övertygad om att de skulle kunna lyckas göra av med både det ena och det andra, makalöst värdelösa när det kommer till posthantering.

Aquaracer2 och jabla gillar detta.
  12. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Lita på Posten, de är smarta.
    Lämnade mitt utlandspacket försäkrat till 60.000:- i en olåst brevlåda.... bra där.

Vad gäller värdepost är min uppfattning att det är mkt lättare få ersättning om olyckan är framme, nästan dumsnålt att inte nyttja tjänsten.

Seikosthlm, rillesnille, jabla och 1 annan gillar detta.
  13. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås

Har levt i tron att man får ut det värde som är noterat på kollit om det slarvas bort. Så snart du kvitterat ut paketet så kan du ju inte komma med några anspråk längre, därav tejpen som värdeförsändelserna kräver, så ingen ska ha kunnat manipulera innehållet under transport.

Sen om mottagaren blir blåst på innehåll så är det inte postens sak längre...

14. Gripenbro.se

Gripenbro.se Företag Forumsponsor

Weberg, poormans och vonbahr gillar detta.
  15. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fast det måste väl rimligen vara om värdet överstiger 50k? Annars är det ju rätt poänglöst med ansvarsklausul 4.1?

Känns som väldigt mycket "tror", "tycker" och "anser" i den här tråden. Är det någon som faktiskt vet?

calzone gillar detta.
  16. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Hantering av paketen är helt olika.
    Värdepost är manuell hantering. Dvs. en person lyfter och lägger ner paketet på nästa ställe. Mycket mindre chans att något blir skadat.

Annars läggs allt i en påse och sedan på ett rullandeband. Mycket mer automatiserat.
    Detta var förklaringen jag fick på posten.

17. calzone

calzone Biskop

Ngn som vet varför posten sänkt värde ifrån 200k till 50k?

18. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Sorry!

Klockor täcks inte av ett vanligt postpaket om det är värt över 5000 kr. Informationen angående detta är väldigt vagt och jag har också hört ett flertal gånger från postens anställda att det inte är något problem. Jag har dock själv jobbat på både posten och Bring och kan säga att man ska ta det dem flesta säger med en nypa salt. Alla har inte så bra koll som dom tror. Tills det tydligt står att värdesaker upp till 50 000 kr får skickas så tänker jag använda mig av värdepost!

calzone gillar detta.
  19. Rber

Rber Biskop

Läs igen. "Förbjudet innehåll".

Skickar du något som Posten klassar som förbjudet förverkar du rätten till ev. ersättning vid förlust eller skada. Inte svårare än så.

20. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Risken att något försvinner är också mindre med värdepost.

21. Gripenbro.se

Gripenbro.se Företag Forumsponsor

Så sant..

22. Rber

Rber Biskop

Inget illa mot postenanställda, jag har flera god vänner som jobbar där, men att läsa sina egna villkor verkar inte vara något de lägger alltför stor vikt vid.

När du startar ett ärende hos posten för att din klocka är borta. Vad låter bäst: "men han sa ju sååå" eller "jag läste detta i postens allmänna villkor som fanns publicerade vid försändelsetillfället"?

yonsson och paradis gillar detta.
  23. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Rekommenderat hämtas i en låst stålbur på inlämnings stället för vidare transport till sortering. Därefter skickas det vidare i en låst stålbur tillsammans med de övriga rekade breven/paketen. Hämtas därefter ut med Leg hos ombud.

Paket skickas tillsammans med "övriga" paket och hanteras maskinellt. Kan lämnas i t.ex. olåst brevlåda.

Värde är det enda som kan försäkra en klocka. Rekommenderat eller Paket täcker inte förlust av klockor.

yonsson, Ernesto och Frazze70 gillar detta.
  24. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur gör då företag som skickar klockor?

25. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har läst och kan inte se klockor nämnas?

26. ZQT

ZQT The Banker

Är på din sida i frågan men rent krasst så står det inte att man inte får skicka klockor (såvida det inte är guld/ädelstenar) en annan fråga är däremot om klockor är definierat som "dyrbart innehåll"

27. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund

Företag kan ha andra villkor och man kan sluta företagsavtal som ser lite annorlunda ut, dock har jag ingen insikt i hur företag som jobbar med klockor skickar osv.

Frazze70 gillar detta.
  28. Rber

Rber Biskop

Analog tillämpning. Skulle tro att bl.a. guld, pengar och smycken skickas i en långt större utsträckning. (Om man bortser från alla affärer här på KS, hehe)

Kan inte se hur klockor INTE skulle klassas som dyrbart innehåll.

Har en kontakt för vårt företagskonto, kan ringa i morgon och fråga.

Falcone och JaTack gillar detta.
  29. TiE

TiE Friends of KS

Förstår heller inte vad de menar med marknadsvärde ovan. Har man sålt en klocka så borde väl det vara marknadsvärdet och kan bevisas med kvitto eller gjord transaktion. Ska det behövas värderingsintyg? Hur har ni som använt värdeförsändelse gjort? Och överstiga tillåtna marknadsvärdet? Är det om man skickar en klocka värd 100k och anger 50 med resultat att man får inget. Allt över 50k hanteras på annat sätt, antar jag.

30. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Mårtenssons ur Brookfield