• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdepost eller ej?

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
För mig är det krånglet med otilgängligheten av Företagscenter (3 mil enkel resa) och öppetider. Om försäkringsvärdet täcker "Paket" finns det väl ingen anledning att välja värde? Posten måste väl kunna svara enkelt på vad som inkluderas i sina tjänster?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
För mig är det krånglet med otilgängligheten av Företagscenter (3 mil enkel resa) och öppetider. Om försäkringsvärdet täcker "Paket" finns det väl ingen anledning att välja värde? Posten måste väl kunna svara enkelt på vad som inkluderas i sina tjänster?


Fortfarande så är det bara värde som täcker förlust av paket innehållande en klocka.

Edit:
Dock är denna info jäkligt svår att hitta. Jag fick ett blad för någon vecka sedan där det klart och tydligt står att innehåll i form av ex. klocka inte täcks. Hur som helst så har jag skickat ca. 300st rekade paket förra året både privat och i företaget och alla har kommit fram.

Svettigast var när jag skickade en Rolex till Tyskland med Posten och det i slutändan visade sig att paketet var ställt lutat mot mottagarens dörr till radhuset som ligger 2m från en av stadens mest trafikerade gator.. Svettigt!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Och fortfarande undrar jag var det står någonstans...


Läs ovan..

Infon fanns tydligt utskriven på deras hemsida tidigare.. men nu kan inte heller jag hitta den, kanske är ändrat då?

Men då kan man ju tycka att värde är rätt meningslöst då paket är försäkrat upp till 50,000kr, dvs. samma som Värde så varför överhuvudtaget skicka med värde..

Värde finns av en anledning och det är för att skicka innehåll som inte täcks av de "vanliga" tjänsterna såsom rek, paket, brev.
 

McGyver

Rolex
Detta står i deras avtal för rek. som jag just laddade ner från Postens hemsida:

Innehåll
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett
marknadsvärde om 5 000 SEK.

Det tolkar jag som ett ok sätt att skicka klockor för max 5"!?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kan vara så att rek. täcker vad som helst upp till 5k. Paket täcker inte klockor så en klocka över 5k bör således skickas med Värde, ska vi nöja oss så :D ?

Det jag verkligen gillar med Postens paket är att man inte kan försäkra något som är begagnat, således måste allt som skickats som paket vara nytt för att det ska täckas av deras försäkring, inte ens en tilläggs försäkring täcker begagnade varor.

Denna kanske kan bringa lite mer klarhet. Gäller dock paket.
http://www.postnordlogistics.se/sv/Documents/PDF/140201 villkor varuforsakring posten for avtalskunder.pdf

Transportansvar och Varuförsäkring

För försändelser utförda av PostNord Logistics AB och Posten Meddelande AB gäller ett ansvarsåtagande i
enlighet med NSAB 2000, PAKN alternativt PAV i tillämpliga delar.


För ett utökat skydd kan Varuförsäkring tecknas för tjänsterna:
• DPD
• DPD Företagspaket 09.00, 12.00 och 16.00
• Expresspaket
• Hempaket
• Hempaket Retur
• MyPack
• MyPack Retur
• PALL.ETT
• Postpaket Utrikes
• Styckegods
• Air & Ocean

Följande varuslag är undantagna i försäkringsvillkoren från försäkring:
• guld, silver, ädelstenar
• klockor
• mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper
• plastkort
• tobak
• alkohol
• vapen, vapendelar och ammunition
• narkotika och droger
• kyl-, frys- eller färskvaror
• varor med konstnärligt- eller samlarvärde
• levande djur eller växter bohag, flyttsaker och personliga effekter
• varor av gips, terrakotta eller marmor
• skinn och pälsar
• skadat gods
• oemballerat gods
• begagnat gods
• returer

Undantagna länder är följande:
• Afghanistan
• Eritrea
• Etiopien
• Guam
• Irak
• Iran
• Kosovo
• Nigeria
• Pakistan
• Somalia
• Syrien

I övrigt tillämpas villkoren enligt Sjöassuradörernas Förenings Allmänna villkor för
transportförsäkring av varor, Normalförsäkring och i tillämpliga stycken Allmänna Svensk
Sjöförsäkringsplan av år 2006.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Under förutsättning att man faktiskt är kapabel att hämta ut sitt egna paket och inte behöver använda sig utav någon närstående av olika anledningar så skulle jag verkligen rekommendera att lägga till tjänsten "Personlig utlämning". Det är inte kul att komma till sitt utlämningsställe och höra att ens paket redan blivit hämtat utav någon du inte har någon aning om vem det är (Ja det är utifrån egen erfarenhet jag talar, dock inte klockrelaterat denna gång).
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nu har ju det kanske inte riktigt med frågeställningen att göra, men "brev" och "paket" hanteras av två olika bolag. Posten Meddelande AB (brev) och PostNord AB (tidigare Posten Logistik AB) (paket). Vilket är en av anledningarna till att det är ett så hopplöst konstigt system med tjänster som delvis konkurrerar med varandra...
Nu är det så att kunden skiter fullständigt i hur posten opererar internt - det ska bara funka ut mot kund. Punkt slut
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kartonglåda/wellpapplåda + en massa bubbelplast. Sedan in på ett företagscenter och få det skickat som värde. Så gör jag och kommer alltid att göra så. :)

Givetvis gör jag som du, typ, om det är en dyrare klocka eller med box.

Däremot skickar jag mögel för några tusingar på det viset, postens gröna och rekat.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kan vara så att rek. täcker vad som helst upp till 5k. Paket täcker inte klockor så en klocka över 5k bör således skickas med Värde, ska vi nöja oss så :D ?

Det jag verkligen gillar med Postens paket är att man inte kan försäkra något som är begagnat, således måste allt som skickats som paket vara nytt för att det ska täckas av deras försäkring, inte ens en tilläggs försäkring täcker begagnade varor.

Denna kanske kan bringa lite mer klarhet. Gäller dock paket.
http://www.postnordlogistics.se/sv/Documents/PDF/140201 villkor varuforsakring posten for avtalskunder.pdf

Följande varuslag är undantagna i försäkringsvillkoren från försäkring:
• guld, silver, ädelstenar
• klockor...

.

Samma gäller för direktbetalnde privatkunder.

http://www.posten.se/sv/Privat/Sidor/postens-villkor.aspx
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Har snackat med kunnig kontakt hos Posten nu.

För klockor gäller rekommenderat eller värdepost om man vill vara garanterad ersättning vid skada eller förlust.

Kan redogöra bättre senare om någon vill det.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har snackat med kunnig kontakt hos Posten nu.

För klockor gäller rekommenderat eller värdepost om man vill vara garanterad ersättning vid skada eller förlust.

Kan redogöra bättre senare om någon vill det.


Precis, vi kom fram till det ett par inlägg längre upp. Men verkar jävligt stört att dem som säljer postens tjänster har noll koll på vad som gäller. Dock verkar du ha snackat med någon som har koll.

Var förbi lokala Ica handlaren för att posta ett paket idag, innehöll en klocka för 6lax och sa för att kolla dem att jag ville skicka med värde.. Fick som svar att visst, inga problem. Hon började knappa på datorn och satte dit ett kollinr... Varpå jag sa att jag ville ha det som värde och då sa hon att ja, det är ju det.. Varpå jag sa att då ska det postas med värdet skrivet på paketet, signerat i hörnen och ha röd värdetejp på sig varpå hon då säger, nej, nått sånt finns inte på posten och har aldrig funnits, låter otroligt korkat att göra nått sånt, att skriva värdet på paketet.. jag suckade och skickade det som rek vilket jag tänkt göra från början då jag vet att bara företagscenter kan skicka värde.. Jävla tomtar på dessa inlämningställen!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har snackat med kunnig kontakt hos Posten nu.

För klockor gäller rekommenderat eller värdepost om man vill vara garanterad ersättning vid skada eller förlust.

Kan redogöra bättre senare om någon vill det.

Pratade ni något om att klockor står specifikt angivet som undantag från försäkring i villkoren? Verkar helsnurrigt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Pratade ni något om att klockor står specifikt angivet som undantag från försäkring i villkoren? Verkar helsnurrigt.


Klockor är specifikt undantaget i brev och paket.
Således skickar man med rek om klockan har ett värde på under 5k och med värde om det överstiger 5k och upp till 50k. Mer än 50k så får du nog vända dig till en annan aktör.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Pratade ni något om att klockor står specifikt angivet som undantag från försäkring i villkoren? Verkar helsnurrigt.
Även om det inte står benämnt just 'klockor' i villkoren för postpaket så är det vedertaget. Lite som jag var inne på igår med analog tillämpning.

Oavsett vad det står (eller snarare inte står) så håller de ryggen fria genom att endast rekommendera rek och värde, där det de facto ÄR okej att skicka klockor.

Summa sumarum för typ tusende gången:
- Klockor med ett marknadsvärde upp till 5000 kr skickas som rekommenderat brev via valfritt postombud.
- Klockor med ett marknadsvärde upp till 50000 kr skickas som värde (tidigare kallat assurerad försändelse) via Postens företagscenter.

Om marknadsvärdet överstiger villkorat värde så kan ersättningen utebli i sin helhet.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
vanligt postpaket (över 2 kg) så är försäkrat varuvärde 50000:-. Rekommenderat brev (upp till 2 kg) Max försäkrat varuvärde 5000:-. Bägge tjänsterna utförs hos ombud.

http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?ServiceKey=Postpaket_inrikes

Har muntligt pratat med deras kundtjänst som styrker detta. Fördelen med att skicka Värde är att den inte blandas med tunga paket på löpande band vilket kan skapa fysisk skada, vilket jag iofs aldrig råkat ut för. Märkligt att dom inte kan försäkringsvillkoren. Hon var väldigt säker.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
vanligt postpaket (över 2 kg) så är försäkrat varuvärde 50000:-. Rekommenderat brev (upp till 2 kg) Max försäkrat varuvärde 5000:-. Bägge tjänsterna utförs hos ombud.

http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?ServiceKey=Postpaket_inrikes

Har muntligt pratat med deras kundtjänst som styrker detta. Fördelen med att skicka Värde är att den inte blandas med tunga paket på löpande band vilket kan skapa fysisk skada, vilket jag iofs aldrig råkat ut för.


Har du inte läst det som avhandlats i tråden? Men fortsätt skicka klockor med Paket så kommer du inte få ett öre den dagen klockan försvinner eller har gått sönder. Klockor är fortfarande undantagna i PAKET och dessa 50,000kr och det är därför klockor skall skickas med Rek eller Värde, om man nu vill ha tillbaka något den dagen det går åt helvete.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag hoppas det är ok för TS att jag tar frågan här. Jag vill skicka min klocka som kostar under 50.000SEK till Australien, jag vill att det går snabbt och är säkert och helst att jag får det till dörren där jag bor än att jag behöver gå och hämta ut det. Är det någon som kan hjälpa mig? Borde jag skicka värdepost? (Sorry om lite OT, men kändes onödigt att behöva öppna en helt ny tråd)

Tacksam för all hjälp
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Vill du skicka fullförsäkrat är det enda sättet att använda sig av en tredjepart
som försäkrar klockan... tex Parcelpro. Sedan skicka
med Fedex eller UPS, world wide express
 

Apansson

Torpare
Intressant tankeställning bara; kan man skicka med postens värde utrikes också, eller gäller det bara inrikes?
 
Topp