• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering 500 kr - Jarl Sandin Göteborg

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bra att veta. Visste inte huruvida de värderade klockmärken som de inte är AD för.

De var ärliga och sa att de inte var AD för Rålex och hänvisade mig till en affär 100 m bort. Jag sa då att jag tycker de är mycket trevligare och att jag ville göra värderingen hos dem. Även mitt försäkringsbolag var av samma åsikt och rekommenderade faktiskt Jarl Sandin.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Enligt handläggaren jag pratade med på folksam så måste det vara AD som värderar klockan för att det ska vara giltigt i ett försäkringsärende
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur funkar det med billigare klockor och försäkringsärende? Räcker det med foto och dokumentation? eller ska man gå med en 2500krs Omega och få intyg på den?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Enligt handläggaren jag pratade med på folksam så måste det vara AD som värderar klockan för att det ska vara giltigt i ett försäkringsärende

Undrar också om det verkligen funkar att värdera hos icke-AD. Vill hellre värdera hos Jarl Sandin än "butiken 100 meter bort" också men då måste jag veta att det verkligen gills :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Undrar också om det verkligen funkar att värdera hos icke-AD. Vill hellre värdera hos Jarl Sandin än "butiken 100 meter bort" också men då måste jag veta att det verkligen gills :)


Tror tyvärr det skiljer sig mycket från handläggare till handläggare. Bästa är väl att ringa sitt försäkringsbolag och kolla.
 

maxmol

Panerai
Förutom AD så ska försäkringsbolag acceptera alla värderingar av någon som är godkänd av kammarkollegiet. Trygg Hansa sa dock att de accepterar värderingar utfärdade av sakkunniga i allmänhet. Så även icke-AD urmakare bör falla in i kategorin sakkunnig.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Undrar också om det verkligen funkar att värdera hos icke-AD. Vill hellre värdera hos Jarl Sandin än "butiken 100 meter bort" också men då måste jag veta att det verkligen gills :)

Enligt handläggaren jag pratade med på folksam så måste det vara AD som värderar klockan för att det ska vara giltigt i ett försäkringsärende

Måste vara ett missförstånd. Det skulle betyda att alla värderingar Kaplans gör är värdelösa...
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
vet du möjligtvis vad det är precis som görs? De kontrollerar att den är genuin, kollar skicket, om tillbehör finns..kollar de även urverkets skick? alltså gångtest?

Det glömde jag helt att fråga tyvärr :( Vill gärna ha svar på det också! De frågade ingenting om tillbehör vilket jag i efterhand tyckte var lite konstigt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Enligt handläggaren jag pratade med på folksam så måste det vara AD som värderar klockan för att det ska vara giltigt i ett försäkringsärende


Det är rent BS. Den dagen Folksam nekar dig ersättning för att du gjort en värdering hos en icke AD ringer du mig så stämmer vi skiten ur dem. Är det någon/något jag verkligen hatar så är det Folksam och folk som ligger och fiser i vänsterfilen.
 

Veratio

Cartier
Nu är det ju några år sedan (minst 10), men när jag hade en guld/stål Rolex fick jag ett värderingsintyg från Nymans Ur helt gratis när jag gick in. Klockan var inte såld hos dom och var då kanske 3-4 år gammal. Det gillade jag, kanonbra service!


Niclas L
 
Topp