• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering av flera olika klockor

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Tjena,
börjar ju bli några dinkor hemma i lådan, känns som det är läge att uppdatera försäkringen. Finns det nåt ställe som värderar flera olika märken?

Har 2 x Omega, en Panerai o en Rolex som jag behöver värderingsintyg för.

Vad kostar ett intyg ungefär? Skaffade ett för en tidigare Omega jag hade o det betalade jag 500 kr för på den tiden.
 

Archie

Cartier
Måste man ha en separat försäkring? Täcker inte hemförsäkringen? Eller är det endast då klockornas värde överstiger hemförsäkringens "lösöre" som detta blir aktuellt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Florre

Omega
2-Faktor
Tjena,
börjar ju bli några dinkor hemma i lådan, känns som det är läge att uppdatera försäkringen. Finns det nåt ställe som värderar flera olika märken?

Har 2 x Omega, en Panerai o en Rolex som jag behöver värderingsintyg för.

Vad kostar ett intyg ungefär? Skaffade ett för en tidigare Omega jag hade o det betalade jag 500 kr för på den tiden.


Kaplans tar typ 300-400 i grundavgift sen 1% av vad dom värderar klockan till, därför drar de sig inte för att krydda lite med värderingen. :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kaplans alltså, alltså 400 spänn + 1%... blir ju typ 700 för varje klocka om de ligger i 30 papps häraden.

Och det är det lätt värt. Rob E. tar ungefär samma pris (tror det är fast 700 eller 800 kr). Men om du lämnar in flera på Kaplans är det absolut inga problem att förhandla priset. Innan jag ens hann fråga om priset sa de att jag skulle få mängdrabatt.

En annan femma när det kommer till "1% av marknadsvärdet" är att alla parter tjänar på det. Kaplans får sin verksamhet att gå runt (och det är väl kul ?) och vid olycka är din klocka väl dokumenterad med intyg om verkligt (eller kanske t.o.m högre) värde så du kan få ut maximalt från din försäkringsbyrå.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kaplans värderade min Daytona ganska högt även om vi kommit överens om priset för värderingen innan. 1% kändes väl mycket för ett papper med några siffror på.
 

morrism

Audemars
Och det är det lätt värt. Rob E. tar ungefär samma pris (tror det är fast 700 eller 800 kr). Men om du lämnar in flera på Kaplans är det absolut inga problem att förhandla priset. Innan jag ens hann fråga om priset sa de att jag skulle få mängdrabatt.

En annan femma när det kommer till "1% av marknadsvärdet" är att alla parter tjänar på det. Kaplans får sin verksamhet att gå runt (och det är väl kul ?) och vid olycka är din klocka väl dokumenterad med intyg om verkligt (eller kanske t.o.m högre) värde så du kan få ut maximalt från din försäkringsbyrå.

Rob tar 650:-, förstår inte kaplans system, löjligt tycker jag.
 
Topp