• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering RED 1680 -69

Hallå,

En god vän till mig behöver hjälp att värdera sin 1680 från 1969. Vad jag kan fatta så har den "meters first" tavla som jag har för mig när jag kikade på det för ett tag sedan är en Mark2, men jag kan komma ihåg helt fel.

Historiken är klockren, köpt ny av hans far på Nymans -69 (för 1700kr...) och senast servad hos Rob Engström i vintras.

Bifogar lite bilder jag tog igår, inte så bra men alltid något.

image.jpg


image.jpg


image.jpg


För c:a 5 år sedan fick han den värderad till 80' kr, men jag vet ej av vem etc så det är väl stor vingelmån. Det sitter en nyare länk på idag, originallänken finns troligen ej kvar. Inga andra tillbehör som lådor etc heller.

Vad är det ungefärliga värdet givet bilderna och uppgifterna?

/gustav
 

thomastheswede

Audemars
Ingen värdering, bara ett litet resonemang:

...på Chrono 24 börjar Meters First-klockorna på runt en hundring.

-Klockan ser ut att ha ganska hårt polerade kronskydd vilket är ett minus.
-Urtavlan ser fin ut vilket är ett plus. Har den blivit brun (svårt att se på bilderna) så är det ytterligare ett plus.
-Ett minus att inte 9315-länken finns kvar.
-Även bandhornen ser ut att ha fått ett gäng poleringar, ser ojämna ut på en av bilderna.
-Stort plus att insertet är original och blekt.
-Att den är köpt på Nymans (i Västerås m a o) är nog inte så mycket värt då dokumentation helt saknas om jag förstod dig rätt.
 
Hallå,

Stämmer avsolut att den blivit polerad flera gånger, den har inte ägts av entusiaster i den meningen så där har man mest kört på.

Den är köpt på Nymans, det borde gå att vedimera det hela då köparen är i livet. Själv tycker jag att just den detaljen är hela grejen, egentligen bara 1 ägare inklusive sonen (min kompis) som ärvt den.

Urtavlan har fått en brunaktig ton, syns inte på bilderna.

/gustav
 
Ja, absolut!

Den ska inte säljas överhuvudtaget, finns inte en chans. Men ägaren är så långt ifrån en klockentusiast man kan komma men är ändå oerhört mån om klockan. Det är för att kolla av försäkringar och annat. Och för att det såklart är bra att veta vilket värde klockan har.

/gustav
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hårt polerade luggarna....Fasningarna har försvunnit helt.. Även kronskyddet ser hemskt ut..
Inget som man vill se på en Redsub tyvärr...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Förut letade jag efter en Redsub länge.. Pris varierar mycket vad jag har sett.. Beroende på skick, tillbehör etc.
Har sett riktiga sjabbiga exemplar för ca 50-60k, och fina för 200k.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle vara intressant att se tavlan i solljus. Beroende på hur den ser ut då så kan klockan vara värd mer. I nuvarande skick och med dessa bilder så skulle jag stanna på de 80 som han är på idag och se eventuell extrapeng som ren bonus. Är tavlan tydligt brun och med en fin färg så är bara tavlan i sig värd tidigare nämnda summa. Vill dock se den innan jag uttalar mig om eventuellt premium. Tyvärr så har de svenska urmakarna varit rätt så elak med klockan när den varit inne på service. Till deras försvar så var det säkert ett fackmannsmässigt bra jobb som gjorts men idag med dagens hets om skick då hade det varit bättre om de inte rört boetten alls.

Då ägaren inte vill sälja så skulle jag bara fortsätta att njuta av den precis som han gjort de senaste 45 åren. Ingen dum vardagsklocka. :)
 

Patrik J

Rolex
Skulle vara intressant att se tavlan i solljus. Beroende på hur den ser ut då så kan klockan vara värd mer. I nuvarande skick och med dessa bilder så skulle jag stanna på de 80 som han är på idag och se eventuell extrapeng som ren bonus. Är tavlan tydligt brun och med en fin färg så är bara tavlan i sig värd tidigare nämnda summa. Vill dock se den innan jag uttalar mig om eventuellt premium. Tyvärr så har de svenska urmakarna varit rätt så elak med klockan när den varit inne på service. Till deras försvar så var det säkert ett fackmannsmässigt bra jobb som gjorts men idag med dagens hets om skick då hade det varit bättre om de inte rört boetten alls.

Då ägaren inte vill sälja så skulle jag bara fortsätta att njuta av den precis som han gjort de senaste 45 åren. Ingen dum vardagsklocka. :)
Det är bra att du finns @Per trots att du håller på helt fel hockeylag. :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den är för mig i gränslandet mellan svart och brun och jag hade personligen inte betalt mycket premium för det även det säkert finns andra som gjort det. Det är en fin klocka som jag hoppas ägaren har mycket nöje av. Då han inte har planer på att sälja så är det onödigt att spekulera mycket kring värdet. Den är minst värd de 80 som nämnts. Knappast jättemycket mer så utgå ifrån det och ta varje krona över som ren bonus. Dagen den ska säljas så kan vi säkert bistå med ett bra marknadsvärde om den inte sätts på typ Kaplans eller något annat auktionshus.

Edit: Ser tillräckligt brun ut på första bilden idag. :)

Jag skulle inte sälja den utan att kolla värde ordentligt. I fall som dessa så kan det vara bäst att lägga den på auktion för att se till att man får ett så fair resultat som möjilgt. Kan tänka mig att det redan nu kan komma ett gäng PM med förslag.
 
Senast ändrad:

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Ja, absolut!

Den ska inte säljas överhuvudtaget, finns inte en chans. Men ägaren är så långt ifrån en klockentusiast man kan komma men är ändå oerhört mån om klockan. Det är för att kolla av försäkringar och annat. Och för att det såklart är bra att veta vilket värde klockan har.

/gustav

Lämna in den på Kaplans för värderingsintyg så kommer din kompis få en rättvis värdering :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fast värderar de premium som beror på "skada" som t.ex. brun tavla?
Inte mycket till värdering om de inte gör det, deras värderingar brukar väl vara ok? Deras utgångspriser på auktioner är ibland en annan fråga dock... Sen huruvida en eller ett par personer där är bättre på att värdera uret än kollektivet här är ocks¨ en annan fråga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det av försäkringsskäl så kvittar det ju vad som sägs här. Se till att få den riktigt värderad så det finns intyg till försäkringsbolaget.
 

Tom H

Breitling
En flott RedSub, mange av disse er "put together", skjelden å finne en urørt, selv om denne er godt polert er den i mine øyne en av få ærlige RedSubs. Jeg mener denne har en 100+ verdi.
Tom
 
Topp