Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Värderingsintyg - Beräkningsmodell?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JLC, 2 september 2016.

1. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Hej alla KS-are,

Vet att det redan finns otaliga trådar om värdering och värderingsintyg, men min gäller specifikt beräkningsmodellen.

Fråga: Hur kan de som utfärdar värderingsintyg påstå att marknadsvärdet skulle vara samma som nyvärdet i hela 3 år?
    Är detta endast försäkringsformalia (avskrivning för åldersavdrag efter 3 år) för annars låter det ju helt sjukt...

Jag tycker det verkar märkligt, speciellt med tanke på alla diskussioner om hur mycket som bör dras av från priset för att klockan inte är ny men i nyskick och några månader gammal.

Se exempelvis intyg utfärdat av Rob E nedan.
    Rob intyg.PNG

Senast ändrad: 2 september 2016
    Hexagon och tissoter gillar detta.
  2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Håller med! Känns märkligt alltså.

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fast de flesta försäkringsbolag ger väl inte kunden pengar i näven utan ger någon typ av tillgodo i en affär. Då ska man ju kunna plocka ut en likadan om modellen är max 3 år gammal.

Hexagon och Eurenius gillar detta.
  4. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    absolut, men jag menade om det endast var för försäkring eller om AD/handlare verkligen menar att värdet skulle vara lika. De skulle ju som exempel aldrig köpa in en 3 år gammal klocka för samma pris som de säljer de för. De säger ju faktiskt värdering av marknadsvärde och inte återanskaffningsvärde vid förlust.

Eurenius gillar detta.
  5. yonsson

Från:
    GBG
    Jag förstår inte frågan. Värderingen görs ju främst utifrån försäkringsfrågan.

6. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Intressant fråga. Att du inte tar och ringer Rob och frågar?
    Kanske ett mer fruktsamt sätt att stilla din undran och kunskapstörst på än att bjuda in till snillen spekulerar fritt på KS.

paradis, JLC och Gummo gillar detta.
  7. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    ok, men jag tycker jag ofta ser försäljningar(främst Blocket skall tilläggas) där priset motiveras och hänvisar till priset i ett utfärdat värderingstintyg.
    "Värderad till XXX kr av YYY..."

8. yonsson

Från:
    GBG
    Vilket såklart är lila irrelevant som när folk hänvisar till nypriset.

9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kanske @ROB-1832 kan svara på din fråga? :)

JLC gillar detta.
  10. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Fast att marknadsvärdet är nyvärdet första tre åren gäller väl bara Patek Philippe hos Rob Engström?

rillesnille och Vesper gillar detta.
  11. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    nix, värderingstintyget i detta fall gällde INTE en PP.

12. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Beror väl på varumärke också. Rolex höjer ju varje år, så nyvärdet (dvs marknadsvärdet) kan ju hållas i tre år. Det är ju faktiskt rimligt med tanke på hur mycket de ökar listpriserna varje år (som sagt).
    Har dock med försäkring att göra vad jag tror. Tycker inte det är jättekonstigt.

Edit: Tjejen jobbar med försäkringar (även försäkrat klockor) så kan höra med henne ikväll och återkomma..

13. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Håller inte med, köper du en ny Rolex hos AD kan du glömma att ens få ut 80% av värdet efter 3 år om du använt den (Möjligtvis några få modeller undantagna, såsom 116520 etc)

14. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Javisst, men marknadsvärdet på papper är inte samma som vad jag får när jag säljer klockan som sagts ovan.
    Tror fortfarande det har med försäkring att göra (bland annat).

Ska som sagt höra med tjejen ikväll.

15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Först och främst... 116520 produceras inte längre.

Sedan är det konstigt att du konstaterar att om man köper en ny Rolex så kan man glömma att ens få ut 80% efter 3 år, när det bevisligen är väldigt vanligt att det funkar precis så.
    Sen ska man inte generalisera.. :)

Spencer och Stefanweei gillar detta.
  16. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Nja, ge mig 3 exempel där det är fallet som fortf produceras och sålts till AD pris!

17. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Tror de allra flesta som köpte Subbar och GMTs t.ex för 3-4 år sedan har tillbaka sina pengar om inte mer i dagsläget.

Taxman och Stefanweei gillar detta.
  18. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Tveksamt om de köpte nya till AD pris och använt dom ...däremot de som köpte för mer än 15 år sen har gjort en bra affär(inflation och alt kostnad ej medräknat)

19. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Ja, du har säkert bättre koll än jag.

20. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    listpris var väl ca 55 för 114060 för tre år sen. Det är ju vad de sälj för idag på köp&sälj.

vaniljglass, Adro, Jakobb och 1 annan gillar detta.
  21. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det var väl en ganska speciell situation när CHF gick upp rätt kraftigt här pga de "kopplade loss" från euron. Då blev ju alla rollar m.fl 30% dyrare.

22. Esquared

Esquared Bonde

..endast försäkringsformalia!

23. OscarSe

OscarSe Bonde

Lite omvända frågeställningen här då: köpt en klocka utomlands med samtliga papper och plast kvar osv, kan man förvänta sig ett värderingsintyg till fullpris?

24. Esquared

Esquared Bonde

Ja!

Mårtenssons ur Brookfield