• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg och försäkring

kjelllevren

Breitling
God afton!
Jag tänkte höra om någon av er har koll på hur jag fixar ett värderingsintyg? Jag skaffade strax innan jul en begagnad Speedmaster från en utländsk sida på internet. Jag har därefter haft den på service där urmakaren skrev ett äkthetsintyg och uppskattade marknadsvärdet till 15 000:-. Har dock inte fått något papper på värderingen. Jag pratade med mitt försäkringsbolag som rekommenderade mig att ordna med ett värderingsintyg. Vet någon av er om äkthetsintyget måste komma från en auktoriserad handlare eller om en urmakare kan utfärda det i sitt ämbete av just urmakare? Vad behöver i så fall framgå i intyget?

Jag bor i Malmö, är det någon som har koll på var jag annars kan fixa ett värderingsintyg i stan och vad det kostar?

Stort tack på förhand!!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Bergströms i Malmö kan säkert fixa ett intyg till dig. Jag hade endast lämnat klockan till en auktoriserad återförsäljare för Omega.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ska man vara riktigt petig ska värderingsintyget signeras av en auktoriserad värderingsman. De flesta AD har en sådan.

Du kan söka på besiktningsmän/värderingsmän på handelskammarens hemsida.

Rob E i Sthlm tar 700:- för besväret.

Jag har värderat alla mina klockor över 10tkr. Mycket enklare om olyckan skulle vara framme.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Värderingsintyg och försäkring

Kolla med Huke's?! Skriv gärna och berätta hur det går också, vi är fler i Malmö som undrar... :)
 

kjelllevren

Breitling
Tack för era svar!
Jag pratade med Bergströms idag och de kan utfärda äkthetsintyg men inte värderingsintyg. Enligt försäkringsbolaget måste det dock vara just ett värderingsintyg för att det skall kunna ligga till grund för försäkring. Bergströms hänvisade mig till auktionsfirma så jag chansade på Lauritz. Fick där prata med en hjälpsam man som sa att de tyvärr inte heller utfärdar värderingsintyg. Han menade dock på att en värdering av en Speedmaster som han uttryckte det "inte handlar om raketforskning" och därför borde kunna utfärdas av den urmakare som jag tidigare varit i kontakt med. Han trodde att detta absolut kunde räcka som intyg. Rätta mig gärna någon om jag har fel!
Det som enligt honom då bör framgå är
- modell, ref, serienr
- tillverkningsår
- nyvärde
- uppskattat marknadsvärde
- datum för utfärdande av intyg
Utöver det skall det skrivas under av urmakaren

Om detta mot förmodan inte skulle räcka nämnde Lauritz-mannen också som ovan nämnt handelskammaren som alternativ.

Ni som vet mer, kom gärna med kommentarer. Vill ju heller inte chansa och låta utfärda ett intyg som kanske inte gäller.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
När det gäller försäkringar är det ju alltid bra att ha en Allrisk kopplat till hemförsäkringen , dvs det folk kallar drulleförsäkring. Den gäller för plötsliga och oförutsedda händelser såsom stöld, förlust osv och högst upp till maxbeloppet som kan variera mellan bolagen, 15000, 18000 osv, dvs ungefär vad en 80-90tals speedmaster är värd....
I normalfallet för en bruksklocka behövs då kanske inte en SPECIALALLRISK med dyr premie
och höga krav på värderingsintyg, foton mm utan en allrisk + styrkt ägande räcker långt.

Därimot OM något händer vill bolaget att du redogör för en plötslig oförutsedd händelse samt påvisar att du haft en klocka. I normalfallet är det en trovärdighetsbedömning där box och kvitto samt ev ett foto från någon fest eller semester där man kan skymta klockan samt att du kan redgöra för funktioner mm räcker långt. Vid tecknande av Specialallrisk och då oftast för klockor över 15-18000 krävs ju intyget bara för att få teckna försäkringen så kolla
om specialallrisk ( och därmed värderingen ) verkligen behövs( om värdet är tex 17 , får du annars max ut 15 minus självrisk dvs 13,5 ,men om premien är låt säga 950 -1500 /år tar det ju bara något år innan du ändå betalt skillnaden och kan därför ev hoppa över detta , Specialallrisken är ju dessutom låst till ett enda objekt medans vanliga allrisken gäller oprecicerade "föremål" upp till maxsummman /skadetillfälle)

Här uppe i min lilla stad i norrland har vi ingen auktoriserad för Omega/Breitling/IWC osv utan de brukar nöja sig med ett intyg från ortens enda urmakare som pysslar med Longines ,Seiko mm (eller en av handelskammaren godkänd värderingsman för antikt osv som inte har koll på dyra moderna klockor eller kanske klockor överhuvudtaget. ...) Handläggarna på bolagen är oftast inte heller klockintresserade utan begär in det som föreskrivs för arkivering och varken de auktoriserade urmakarna eller de som inte är det säljer ju ändå i princip aldrig begagnade ur så "värderingen" kan man ju diskutera värdet av då klockan i fråga ändå oftast värderas om efter skada ...

I mitt sista ärende gällande värdering på en Tudor Snowflake hade jag själv hjälpt till att samla i hop all fakta som behövdes till värderingen åt urmakaren . Han kontrollerade uppgifterna och utfärdade det för 150 kr .....

Finns det ingen här som är grafiskt kunnig som kan ordna ett snyggt värderingsintygs-underlag enligt hur de brukar se ut för utskrift och vidare ifyllnad så att ev vi andra kan ta med till urmakaren som då spar tid och debiterar mindre ?
 
Väcker liv i denna tråd då jag skulle vilja finna ett värderingsinstitut (eller någon auktoriserad värderinsman) i Malmö med omnejd (gärna inte över sundet) för att värdera mina klockor i försäkringssyfte. Bergströms UR gör inte detta längre, dessvärre. Någon som har koll?
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Jag har nyligen fått två klockor värderade av Benny på Söderbergs ur i Hässleholm. Han var den enda jag hittade i Skåne som var auktoriserad från svenska handelskammaren och kunde ta emot klockor. Funkade smidigt och det tog bara några timmar.

Skulle dock inte rekommendera att lämna in äldre/vintage klockor till honom då han inte verkade ha koll på den biten. Jag lämnade in en nyare och en äldre klocka för värdering och den äldre värderade han skrämmande lågt.
 
Jag har nyligen fått två klockor värderade av Benny på Söderbergs ur i Hässleholm. Han var den enda jag hittade i Skåne som var auktoriserad från svenska handelskammaren och kunde ta emot klockor. Funkade smidigt och det tog bara några timmar.

Skulle dock inte rekommendera att lämna in äldre/vintage klockor till honom då han inte verkade ha koll på den biten. Jag lämnade in en nyare och en äldre klocka för värdering och den äldre värderade han skrämmande lågt.
Alright. Har en vintage och två moderna klockor. Vill ju inte lämna in till någon "klåpare" som öppnar upp och lämnar en massa märken efter sig. Kaplans hade jag föredragit, men ingen lust att posta upp klockorna dit.
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Alright. Har en vintage och två moderna klockor. Vill ju inte lämna in till någon "klåpare" som öppnar upp och lämnar en massa märken efter sig. Kaplans hade jag föredragit, men ingen lust att posta upp klockorna dit.
Nä jag ville inte heller skicka iväg klockorna så fick bli detta. Känner dock att jag måste göra om värderingen av min äldre hos någon annan när jag får tillfälle. Återkom gärna om du hittar någon du kan rekommendera!:)
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Jag har nyligen fått två klockor värderade av Benny på Söderbergs ur i Hässleholm. Han var den enda jag hittade i Skåne som var auktoriserad från svenska handelskammaren och kunde ta emot klockor. Funkade smidigt och det tog bara några timmar.

Skulle dock inte rekommendera att lämna in äldre/vintage klockor till honom då han inte verkade ha koll på den biten. Jag lämnade in en nyare och en äldre klocka för värdering och den äldre värderade han skrämmande lågt.
Samma här. Mitt försäkringsbolag använde sig av honom. Han undervärderade mina äldre en aning tycker jag. Men övervärderade mina modernare klockorna så REJÄLT att jag till och med ifrågasatte.
Men försäkringsbolaget betalade ut det han sa att det var värt så win för mig i slutändan
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Samma här. Mitt försäkringsbolag använde sig av honom. Han undervärderade mina äldre en aning tycker jag. Men övervärderade mina modernare klockorna så REJÄLT att jag till och med ifrågasatte.
Men försäkringsbolaget betalade ut det han sa att det var värt så win för mig i slutändan
Haha skönt att det går på rätt håll någon gång i alla fall.
 

Troje

Omega
Vill bara tipsa alla, otroligt service-minded, professionell och trevlig, Jonny på: http://www.westlingvardering.se/ .

Värderade två ”Rolexar” idag och fick intyget över en kopp kaffe och gott snack. Möjligheten att värdera två klockor på ett intyg (billigare) fanns även vilket passade mig perfekt. Rekommenderas starkt!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
En bekant till mig behövde inte ha något värderingsintyg när skadan skedde. Hur kommer det sig att ni värderar era klockor både som nya och gamla?
 

Bonumm

Panerai
Vill bara tipsa alla, otroligt service-minded, professionell och trevlig, Jonny på: http://www.westlingvardering.se/ .

Värderade två ”Rolexar” idag och fick intyget över en kopp kaffe och gott snack. Möjligheten att värdera två klockor på ett intyg (billigare) fanns även vilket passade mig perfekt. Rekommenderas starkt!
Vad kostade det och hur lång tid hade de klockorna? Har eventuellt tre klockor som behöver värderas, alla är nya klockor.
 

Troje

Omega
Vad kostade det och hur lång tid hade de klockorna? Har eventuellt tre klockor som behöver värderas, alla är nya klockor.

För mig kostade intyget totalt 1.500 SEK, då "körde" med två klockor på ett intyg, han tar betalt enligt följande:
upload_2020-7-24_18-59-10.png


Det gick snabbt, men vi satt och snackade ganska länge men allt var klart på under timmen. Ringde och bokade tid dagen innan, supersmidigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill bara tipsa alla, otroligt service-minded, professionell och trevlig, Jonny på: http://www.westlingvardering.se/ .

Värderade två ”Rolexar” idag och fick intyget över en kopp kaffe och gott snack. Möjligheten att värdera två klockor på ett intyg (billigare) fanns även vilket passade mig perfekt. Rekommenderas starkt!
Är det inte dem som gjorde bort sig angående en fulisad daytona?
 

Bonumm

Panerai
För mig kostade intyget totalt 1.500 SEK, då "körde" med två klockor på ett intyg, han tar betalt enligt följande:
upload_2020-7-24_18-59-10.png


Det gick snabbt, men vi satt och snackade ganska länge men allt var klart på under timmen. Ringde och bokade tid dagen innan, supersmidigt.
Låter bra, kaplans som jag snackade med skulle ha klockorna i flera dagar, priset de ville ha var helt absurt också. Att lämna iväg klockorna i flera dagar passar mig dåligt då jag inte är ifrån Stockholm. Blir till att boka tid hos Westling när jag hämtar upp min AP om några veckor.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Mer tips på någon i Stockholm som kan göra det med kort varsel? Behöver klockan på onsdag.
 

joca

Patek
2-Faktor
Låter bra, kaplans som jag snackade med skulle ha klockorna i flera dagar, priset de ville ha var helt absurt också. Att lämna iväg klockorna i flera dagar passar mig dåligt då jag inte är ifrån Stockholm. Blir till att boka tid hos Westling när jag hämtar upp min AP om några veckor.
Kaplans ord pris är väl fortfarande 400kr + 1% men max 1500kr?

Hint: priset går att diskuteras.. :)
 

Bonumm

Panerai
Kaplans ord pris är väl fortfarande 400kr + 1% men max 1500kr?

Hint: priset går att diskuteras.. :)
Jupp, skulle kosta typ 5k för två klockor. Men såklart gick priset att diskutera eftersom de insåg själv att priset blir orimligt när klockorna kostar +200k. Men de nämnde inget tak samt att de skulle ha klockorna ett par dagar.
 
Topp