• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg -> trycktest?

Roffe

Panerai
2-Faktor
God eftermiddag!
Har i helgen fått tillbaka mina klockor som har varit inne för värdering. Ringde nyligen och pratade med dem då jag funderade lite över trycktest osv. Dem har iom. värderingen givetvis öppnat upp klockorna men efteråt inte gjort något trycktest, behövs inte det eller bör jag undvika plask i dammen? Trodde nämligen att man alltid, efter att man öppnat klockan, gjorde ett trycktest men hade uppenbarligen fel.

Mvh

IMG_1303.jpg
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Har dem öppnat klockan så borde givetvis ett trycktest göras innan man lämnar ut klockan!
Precis min tänkte, därför jag osäkert ringde kundtjänst på berörd butik, denne som svarade i telefon visste inte riktigt så hon gick iväg för att höra med någon annan (vilket jag antar och hoppas var en värderare). Fick till svar att "ja den är öppnad" då jag i min tur sade "ja, givetvis, det jag undrar är om den är trycktestad efteråt" varpå deras svar var nej... Känns ju märkligt?
 

MacW

Omega
Efter klockan öppnas upp ska det alltid göras ett trycktest efteråt, jag hade gått till butiken och försökt prata med personen som tittade på den och dubbelkolla om det inte gjordes; och om det inte gjordes utföra ett!

Edit: Kaplans kanske blir svårare att få den personliga kontakten med, men såfall gått tillbaka och pratat med dem för att sedan utgöra ett trycktest oavsett
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Efter klockan öppnas upp ska det alltid göras ett trycktest efteråt, jag hade gått till butiken och försökt prata med personen som tittade på den och dubbelkolla om det inte gjordes; och om det inte gjordes utföra ett!
Problemet är att jag har 2h enkel med bil.. Gått klocklös i 1 vecka och nu kanske 1 vecka till då, yippie.
 

MacW

Omega
Problemet är att jag har 2h enkel med bil..
Förstår din situation, kan det gå per telefon att få tag i personen som tog hand om din klocka på Kaplans?
Vet inte om det går, men hade försökt gå den vägen. Annars tagit den till en annan AD och fått ett trycktest utfört
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Problemet är att jag har 2h enkel med bil.. Gått klocklös i 1 vecka och nu kanske 1 vecka till då, yippie.
Dessvärre stängde dem nu 18.00 så får helt enkelt ringa tillbaka imorgon.. Finns dem inte här på forumet så kanske man kan PMa dem istället?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Förstår din situation, kan det gå per telefon att få tag i personen som tog hand om din klocka på Kaplans?
Vet inte om det går, men hade försökt gå den vägen. Annars tagit den till en annan AD och fått ett trycktest utfört
Antar det, då hon med mitt personnummer kunde kolla upp vad det var. Står ju även på mina värderingsintyg vem det är som har utfört arbetet så jag borde ju, via kundtjänst, be dem fråga personen i fråga.
 

MacW

Omega
Antar det, då hon med mitt personnummer kunde kolla upp vad det var. Står ju även på mina värderingsintyg vem det är som har utfört arbetet.
Försök att få tag på personen imorgon såfall. Går säkert att lösa, de om någon borde ju veta att trycktest ska göras efter öppning!
Huruvida de finns här på forumet vågar jag inte svara på, har inte sett dem som användare men jag är relativt ny här så har heller inte koll på alla butikers konton tyvärr.

Hoppas att allting löser sig för dig! Slå dem en pling imorgon så borde de inte vara omöjliga att få tag på rätt person under dagen :)

Edit: Sökte också runt lite efter Kaplans som användare men hittade ingen, vet dock inte om jag kanske missade det men nu har vi båda sökt utan framgång så antar att de inte finns här såfall
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Försök att få tag på personen imorgon såfall. Går säkert att lösa, de om någon borde ju veta att trycktest ska göras efter öppning!
Huruvida de finns här på forumet vågar jag inte svara på, har inte sett dem som användare men jag är relativt ny här så har heller inte koll på alla butikers konton tyvärr.

Hoppas att allting löser sig för dig! Slå dem en pling imorgon så borde de inte vara omöjliga att få tag på rätt person under dagen :)
Will do! :) Det löser sig säkert.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kan ju informera alla medlemmar vad dem sade idag när jag pratade med dem så att det inte blir samma öde för er andra om ni någon gång skulle lämna in era klockor hos Kaplans för värdering.

Bad tjejen som svarade luren idag att personligen gå och prata med värderaren som har skrivit på mina papper. Klockrent svar, om än lite tråkigt för min del. Mina klockor är från -00 respektive -05. Om man vid inlämning av uren inte lämnar in bevis på att klockan nyligen är servad (eller att klockan är uppenbart ny) så gör dem inget trycktest för att dem inte garanterar att klockan är tät med anledningen att den "bara är tät för stunden" i så fall. Så om ni inte har bevis på att klockan är ny eller nyservad så görs alltså inget trycktest. En av mina är nyservad, men i och med att jag inte lämnade in något bevis på detta (vem f.. gör det inför en värdering?) så gjordes därför inget trycktest. Får med andra ord pallra mig iväg till någon som kan utföra ett trycktest om jag ska våga plaska med dem.

Vill inte på något sätt nedvärdera Kaplans, dem har varit trevliga och tagit sig tid samt varit tydliga i sina svar.
Dock lite besviken på resultatet.
 

The lord

Audemars
Om du nu skulle ha badat med en utav klockorna i tron att den var testad, vems"fel" skulle det då vart om den läckte.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Ehm, jag räknade med att de trycktestade klockan när jag lämnade in den på värdering. Det känns som det är ganska självklart? När jag lämnade in den sa de att de mäter gångavvikelsen på 24 timmar för att det räknas in i värdet och det känns som att klockan är vattentät borde göra det med..
 

The lord

Audemars
Håller med ,om den var vattentät när du lämnade in den men inte efter ,så kan man väl säga att det är deras fel.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Det finns en uppdatering på detta, men den är inte klar riktigt då jag som sagt inte kan gå in till Kaplans smidigt utan måste först resa 20 mil enkel. Men drar den och kommer uppdatera er under resans gång.

Var hos en lokal uris, en av klockorna (den som är servad dec -15 blev inte godkänd, den läcker alltså. Tog givetvis upp detta med kaplans som har skött det på ett snyggt sätt. Dem vill först innan vi gör något givetvis provtrycka den själva som dem kommer göra gratis vad jag förstod. Eftersom det blivit ett missförstånd då jag har papper på service men inte visste att man behövde ta med det. Eftersom att jag har godkända servicepapper från nymans så innebär det att kaplans är dem ända som varit inne i klockan efter detta. Om deras prov också skulle misslyckas så kommer dem att se till så att klockan är tät, om det innebär packningsbyte då dem till exempel kanske klämt någon packning eller service så har jag utifrån vad dem sagt förstått det som att det är på deras kostnad.

Kommer update när jag orkat åka till Sthlm och lämnat in den igen!
 

The lord

Audemars
Ok , hoppas det blir bra, lämnade själv in en klocka för värdering idag och hade läst om ditt problem så jag försäkrade mig om att dom testar den.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Update: Varit upp i Stockholm idag. Kaplans har tagit in klockan ihop med servicepapper. Dem ska med hjälp av Nymans göra ett trycktest och om det visar sig (även där) att den inte är tät så kommer dem, ihop med Nymans, se till att den blir återställd. Detta blir nog bra tillslut. Dem hör av sig igen på onsdag med prognos så då får jag och ni veta mer! :)

Passade på att knipa ett par dojjor från Skoaktiebolaget samt lite kvällslektyr ifrån Nymans också! ;)
IMG_1793.jpg
IMG_1795.jpg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Får en butik utföra trycktest på andra märken än de dom själva säljer? Kan te.x stjärnurmakarna trycktesta en rolex utan att auktoriserad handlare?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Update: Varit upp i Stockholm idag. Kaplans har tagit in klockan ihop med servicepapper. Dem ska med hjälp av Nymans göra ett trycktest och om det visar sig (även där) att den inte är tät så kommer dem, ihop med Nymans, se till att den blir återställd. Detta blir nog bra tillslut. Dem hör av sig igen på onsdag med prognos så då får jag och ni veta mer! :)

Passade på att knipa ett par dojjor från Skoaktiebolaget samt lite kvällslektyr ifrån Nymans också! ;)
IMG_1793.jpg
IMG_1795.jpg
Har du kollat om dojorna är vattentäta?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Får en butik utföra trycktest på andra märken än de dom själva säljer? Kan te.x stjärnurmakarna trycktesta en rolex utan att auktoriserad handlare?
I mitt fall så gick det. Det var som urmakaren sade "Vi har samma maskiner." Varför skulle det inte gå? Enda dem gör är ju att sätta dem i en maskin, ingen annan inverkan på klockan görs ju.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
I mitt fall så gick det. Det var som urmakaren sade "Vi har samma maskiner." Varför skulle det inte gå? Enda dem gör är ju att sätta dem i en maskin, ingen annan inverkan på klockan görs ju.
Ok, tänkte om det var så att en skada skulle ske så är dom inte försäkrade på den typen av klockor men risken är kanske minimal att det går fel.
 
Topp