• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg

Andreas777

Cartier
Eftersom majoriteten av min klockor har införskaffats begagnat eller från gråhandlare så brukar jag skaffa ett värderingsintyg för att slippa eventuella tråkiga diskussioner med försäkringsbolaget om något skull hända.
Jag tog min nya klocka med boxar och cert till nymans för ett intyg och fick frågan. Har du kvitto? Visst sa jag... Följdfrågan var, är det en AD för panerai? Nä han säljer smycken och klockor begagnat svarar jag.

Fick då vänligt men bestämt veta att de inte skriver värderingsintyg på klockor utan kvitto från ad. Cert Box spelar ingen roll.

Rätt märkligt tycker jag, så jag fick gå till kaplans där de skrev intyget.

Är det fler som blivit nekade eller är det personligt mot mig
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har pratat med dom på telefon och då var det samma sak gällande kvitto. Hade inga problem att få värderingsintyg utfärdat hos Rob, dom hade klocka och cert i någon dag.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Får de ens göra så? Vägrar de annat också, exempelvis klockservice?
Antar att det är upp till var butik vad de vill och inte vill göra.
Var på Rob en gång och då skrev de inget intyg utan cert till klockan.


Lite OT:
Det skulle vara intressant att kolla om det var någon större skillnad på värdering på olika ställen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Säkert upp till respektive butik.
Har fått värderingsintyg på Rolex utan att ha haft kvitto (dock box, papper).
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Antar att det är upp till var butik vad de vill och inte vill göra.
Var på Rob en gång och då skrev de inget intyg utan cert till klockan.

Lite OT:
Det skulle vara intressant att kolla om det var någon större skillnad på värdering på olika ställen.

Vet du om man måste ha cert även till vintage då? Om jag vill skriva ett värderingsintyg till min DJ från '70 t.ex.
 

fredrikb

Cartier
Samma fråga från mig - måste man ha cert för att få ett äkthetsintyg/värderingsintyg skrivet. Förutom försäkringsdelen så är det ju ofta avsaknad av cert på en äldreklocka som gör att man vill ha äkthetsintyget...
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om jag gör fel i att bumpa en gammal tråd men jag tänkte att det var bättre än att starta en ny i samma ämne. Det jag undrar är lite vad man kan kräva att det ska framgå av ett värderingsintyg. Jag köpte en begagnad klocka (tre månader) nyligen och beställde ett värderingsintyg från butiken som ursprungligen sålde den. När jag fick hem intyget framgår bara nyvärdet (inte nuvärdet). Jag ringde butiken som utfärdade intyget och invände mot detta. Syftet med intyget är ju att det ska användas (eller förhoppningsvis aldrig behöva användas) vid eventuellt försäkringsärende. Jag påpekade det orimliga i detta i och med att en tre månader gammal omöjligen kan ha samma värde som en oanvänd vara men han jag pratade med verkade helt oförstående (det är så här vi gör var svaret). Att betala dyra pengar för ett papper där enbart nyvärde framgår är ju orimligt i min värld (då kan man ju lika gärna ta en katalog eller skriva ut prislistan från deras hemsida).
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag vet inte om jag gör fel i att bumpa en gammal tråd men jag tänkte att det var bättre än att starta en ny i samma ämne. Det jag undrar är lite vad man kan kräva att det ska framgå av ett värderingsintyg. Jag köpte en begagnad klocka (tre månader) nyligen och beställde ett värderingsintyg från butiken som ursprungligen sålde den. När jag fick hem intyget framgår bara nyvärdet (inte nuvärdet). Jag ringde butiken som utfärdade intyget och invände mot detta. Syftet med intyget är ju att det ska användas (eller förhoppningsvis aldrig behöva användas) vid eventuellt försäkringsärende. Jag påpekade det orimliga i detta i och med att en tre månader gammal omöjligen kan ha samma värde som en oanvänd vara men han jag pratade med verkade helt oförstående (det är så här vi gör var svaret). Att betala dyra pengar för ett papper där enbart nyvärde framgår är ju orimligt i min värld (då kan man ju lika gärna ta en katalog eller skriva ut prislistan från deras hemsida).
Syftet med intyget är att du ska kunna visa det för ditt försäkringsbolag om klockan blir tex stulen. Har du inte ett sådant så blir det svårt för försäkringsbolaget att ta ställning till anspråk i och med att du inte kan bevisa att den är äkta bara genom att visa ev bilder och en tom klockkartong.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om jag gör fel i att bumpa en gammal tråd men jag tänkte att det var bättre än att starta en ny i samma ämne. Det jag undrar är lite vad man kan kräva att det ska framgå av ett värderingsintyg. Jag köpte en begagnad klocka (tre månader) nyligen och beställde ett värderingsintyg från butiken som ursprungligen sålde den. När jag fick hem intyget framgår bara nyvärdet (inte nuvärdet). Jag ringde butiken som utfärdade intyget och invände mot detta. Syftet med intyget är ju att det ska användas (eller förhoppningsvis aldrig behöva användas) vid eventuellt försäkringsärende. Jag påpekade det orimliga i detta i och med att en tre månader gammal omöjligen kan ha samma värde som en oanvänd vara men han jag pratade med verkade helt oförstående (det är så här vi gör var svaret). Att betala dyra pengar för ett papper där enbart nyvärde framgår är ju orimligt i min värld (då kan man ju lika gärna ta en katalog eller skriva ut prislistan från deras hemsida).

Nyvärdet brukar hålla i tre år enligt handelskammaren. Dvs det står rätt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
För övrigt tycker jag det är lite fånigt att inte skriva ut värderingsintyg om man har cert oavsett var det kommer ifrån och om man inte har ad-kvitto. Då sumpar man garanterat en framtida potentiell kund. Jag kan förstå att man ogillar gråhandel, men där har man faktiskt en chans att visa gott affärsmannaskap. Att neka får motsatt effekt och kunden lär inte se några fördelar med att köpa från AD i framtiden eftersom denna ändå inte fick hjälp.

Vid ren service har jag iaf inte jag varit med om behöva visa något papper överhuvudtaget någonstans. Skulle jag behöva visa upp något sketet papper för att serva en klocka för svindyra pengar skulle jag aldrig sätta foten i den butiken mer.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Visserligen får väl firmor göra som dom vill med service och kundbemötande men firmor som uppträder stöddigt och inte ställer upp på kunder oavsett vart klockan är köpt från början mister åtminstone mig som kund och förhoppningsvis flera
Har ännu inte råkat på någon som vägrat hjälpa mig pga att jag inte haft kvitto \ cert men ändå en äkta klocka som firman i fråga är service center för och enligt min syn bör hjälpa och vårda för framtida affärer och bra PR
 
Topp