• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa urverk!

Ministern

Founder
2-Faktor
Denna tråd syftar till att belysa vilket urverk som är det främsta producerat. Alla är fria att ge sin syn på saken. Själv tycker jag 1570 verket är det mest ultimata tillverkade. Det är ett vackert verk på ett tooligt vis, slitstyrkan på verket kan ingen ifrågasätta och det vimlar fortfarande av oservade där ute som fortfarande håller tiden. Om något händer är det enkelt att få tag i delar och servicen är förhållandevis billig med tanke på att det är ett premiumverk. Och förmågan att hålla tiden är outstanding med tanke på att det inte är ett specialverk från PP etc. Nu har jag iof hört att PP inte håller tiden så bra :D . Så kombinationen slitstark, billig och enkel att serva med nära oöverträffad förmåga att hålla tiden måste göra detta verk till det främsta någonsin byggt!

Vad anser du är det främsta verket någonsin producerat.

Lite porrbilder för att ni skall förstå dess storhet. :D

7788E9E2-46B5-4074-AB78-ADC2005302E1-915-0000025B1D9EA63E.jpg


D511C61A-97F8-4328-BE3C-94124F8A471E-5580-00000B0B79C56A65.jpg


F60A1F00-1D5F-4249-81AF-E7A57831B1B4-5580-00000B0BCE1C1553.jpg


286A6966-21E7-4EF4-B078-4CD6AD9DAEA7-915-0000025B21C5E540.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ur en rent teknisk aspekt lägger jag en röst på

8500 kalibern
3428946914_657fecb6a8.jpg


....och 9R65 kalibern
grand-seiko-spring-drive-9r65.jpg


Jag tror det är unika verk i sig med Omegas dubbla fjäderhus och silikonfjäder och där Seiko har sitt Macic Lever system för effektivare uppdragning och sin elektromagnetiska tidshållning (Spring Drive).

Sen kan man väl gå hur långt man vill, jag tycker att A Lange & Söhne har en del riktigt intressanta grejer, tex Lange 31 med en månads kraftserv.

L034.1
lange_31_b_l034_1_rs_web.jpg
 
Rolex 1570 och 3135 framhålls ju ofta. Det välgjorda och pålitliga, om än lite daterade, urverk nästan fria från svagheter. Särskilt 3135 är riktigt bra, och har bevisat det i det långa loppet sedan slutet av 80-talet.

Men bäst på marknaden, Spence ? Det är ju inget Rolex-verk. :)

Då har du missat dess överman, urverket som flyttade ribban hästlängder uppåt när det lanserades den 24 januari år 2007 som först ut i en ny serie av manufakturkalibrar. Vi talar om Urverket med stort U, som på punkt efter punkt är bättre än din ålderstigna men fortfarande kapabla favorit. Det här är ett urverk utan svagheter, ett urverk som saknar motstycke bland konkurrenterna. Kort sagt; det här är världens bästa urverk ! :)

En bild säger mer än tusen ord...

Co-axial-8501.jpg


...och fyra år senare, år 2011, utökades ju familjen med ett kronografverk som, precis som sina syskon, är bäst i sin genre.

Omega-calibre-9301-9300.jpg


Det är egentligen inte så mycket att diskutera. Att Omegas 8500-generation revolutionerat marknaden för mekaniska urverk och är det bästa som någonsin tillverkats är ju kort och gott ett faktum. Och beträffande just Rolex 3135 så kan den här lilla jämförelsen (dessvärre på franska) vara verkligt intressant läsning: http://forum.chronomania.net/mix_entry. ... 4213a53fd5

Vänligen
Forumets undersköterska
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Undersköterskan skrev:
Rolex 1570 och 3135 framhålls ju ofta. Det välgjorda och pålitliga, om än lite daterade, urverk nästan fria från svagheter. Särskilt 3135 är riktigt bra, och har bevisat det i det långa loppet sedan slutet av 80-talet.

Men bäst på marknaden, Spence ? Det är ju inget Rolex-verk. :)

Då har du missat dess överman, urverket som flyttade ribban hästlängder uppåt när det lanserades den 24 januari år 2007 som först ut i en ny serie av manufakturkalibrar. Vi talar om Urverket med stort U, som på punkt efter punkt är bättre än din ålderstigna men fortfarande kapabla favorit. Det här är ett urverk utan svagheter, ett urverk som saknar motstycke bland konkurrenterna. Kort sagt; det här är världens bästa urverk ! :)

En bild säger mer än tusen ord...

Co-axial-8501.jpg


...och fyra år senare, år 2011, utökades ju familjen med ett kronografverk som, precis som sina syskon, är bäst i sin genre.

Omega-calibre-9301-9300.jpg


Det är egentligen inte så mycket att diskutera. Att Omegas 8500-generation revolutionerat marknaden för mekaniska urverk och är det bästa som någonsin tillverkats är ju kort och gott ett faktum. Och beträffande just Rolex 3135 så kan den här lilla jämförelsen (dessvärre på franska) vara verkligt intressant läsning: http://forum.chronomania.net/mix_entry. ... 4213a53fd5

Vänligen
Forumets undersköterska
Hehe, fy fasiken, jag ser mig som ett riktigt fanatiskt Seiko fanboy, men du är nog alla fanboys pappa :)
 

John R

Panerai
Vet inte exakt vilket min DJ har men tror det är 1570. Ingen hacking funktion
har den och tror den är från ca 68 el 69. Efter service i somras så tickar den
på fruktansvärt fint. Har aldrig haft en klocka som håller tiden så bra.

Så jag håller med finns inget bättre urverk än 1570!
Om det nu inte sitter nått annat i min DJ då är det bäst ;-)!

Med handen på hjärtat så finns det ingen klocka som skänkt
mig mer klockkänslor än min DJ! Känslan och märkets historia.Storleken
med de grymt sköna luggmåttet på 20mm är oslagbart. När kan började
intressera mig för klocker så tyckte jag att jubileelänken var det fulaste
jag skådat. Det var slät ring och oyster som var snyggt. Tackar vet jag en hederlig
gubb Rolle!

Sjukt nöjd är jag med den klocka!!


Länge leve urverket i min DJ!

/ John R
 

Optimisten

Cartier
Undersköterskan skrev:
.... Vi talar om Urverket med stort U, som på punkt efter punkt är bättre än din ålderstigna men fortfarande kapabla favorit. Det här är ett urverk utan svagheter, ett urverk som saknar motstycke bland konkurrenterna. Kort sagt; det här är världens bästa urverk ! :) ...

Vänligen
Forumets undersköterska

8500 är mycket imponerande. Min väns gick 1 minut fel på 4-5 månader, användes då dagligen.

Den enda bristen hos urverket är att det sitter i klockor som må vara välgjorda, Aqua Terra speciellt, men inte direkt väcker mina känslor eller fantasier - det emotionella saknas även om 8500 tekniskt sett är enastående.
 

berg35

Omega
Jag hämtar chipspåsen, ett flak öl och glider ner i finsoffan och bara väntar på en jättebatalj... :cool:

LETS GET READY TO RUUUUUMBLE
FIGHT
 
Undersköterskan skrev:
Rolex 1570 och 3135 framhålls ju ofta. Det välgjorda och pålitliga, om än lite daterade, urverk nästan fria från svagheter. Särskilt 3135 är riktigt bra, och har bevisat det i det långa loppet sedan slutet av 80-talet.

Men bäst på marknaden, Spence ? Det är ju inget Rolex-verk. :)

Då har du missat dess överman, urverket som flyttade ribban hästlängder uppåt när det lanserades den 24 januari år 2007 som först ut i en ny serie av manufakturkalibrar. Vi talar om Urverket med stort U, som på punkt efter punkt är bättre än din ålderstigna men fortfarande kapabla favorit. Det här är ett urverk utan svagheter, ett urverk som saknar motstycke bland konkurrenterna. Kort sagt; det här är världens bästa urverk ! :)

En bild säger mer än tusen ord...

Co-axial-8501.jpg


...och fyra år senare, år 2011, utökades ju familjen med ett kronografverk som, precis som sina syskon, är bäst i sin genre.

Omega-calibre-9301-9300.jpg


Det är egentligen inte så mycket att diskutera. Att Omegas 8500-generation revolutionerat marknaden för mekaniska urverk och är det bästa som någonsin tillverkats är ju kort och gott ett faktum. Och beträffande just Rolex 3135 så kan den här lilla jämförelsen (dessvärre på franska) vara verkligt intressant läsning: http://forum.chronomania.net/mix_entry. ... 4213a53fd5

Vänligen
Forumets undersköterska

Jaa, eftersom man inte är insatt och jag vet att undersköterskan är så får jag väl gå på hans linje, Rolex verken är ju traktorer som går och går om än inga skönheter MEN El Primero var väl länge klassat som det finaste/bästa massproducerad verket (kan ha fel) ?????
 
  • Like
Reactions: Ako

DrDre

Patek
Jag är själv stor fan av 15xx-verken och har också ett par som ligger på 40+ år och som går lika bra som en ny klocka. Just det där med att de går så bra, är stryktåliga och i kombination med att de inte verkar slitas så hårt med tanke på hur de går även om de är äldre är ju fantastiskt.

Det enda jag kan komma på som visa liknande traktoregenskaper är väl ETA 2824. Inget glamoröst verk men som alltid funkar väldigt bra och som jag aldrig haft några problem med. Fördelen över Rolexverket ligger väl inte i verket eller dess konstruktion utan mer att alla urmakare kan serva det och att reservdelar och utbytesverk är billiga och lättillgängliga.

Ang ETA 8500 så verkar det ju fantastiskt. Men om det kan matcha Rolex i traktorklassen är ju lite tidigt att säga. Vi får helt enkelt vänta i 30 år och se om de tickar på lika bra då som nu.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Spontant betraktat utan den kunskapen som Undersköterskan besitter skulle jag vilja säga att 8500/9300-verken är imponerande med co-axial tekniken och nya fjädermaterialet samt de förlänga serviceintervallen och garantierna.

MEN, Rolexverken må vara slagna på pappret men då ska man minnas att 1570 och 3135 tickat på i decennier och bevisat sin styrka gång på gång på många vrister och i massor av hårda miljöer. Återstår att se hur Omegas verk klarar tidens tand.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
DrDre skrev:
Jag är själv stor fan av 15xx-verken och har också ett par som ligger på 40+ år och som går lika bra som en ny klocka. Just det där med att de går så bra, är stryktåliga och i kombination med att de inte verkar slitas så hårt med tanke på hur de går även om de är äldre är ju fantastiskt.

Det enda jag kan komma på som visa liknande traktoregenskaper är väl ETA 2824. Inget glamoröst verk men som alltid funkar väldigt bra och som jag aldrig haft några problem med. Fördelen över Rolexverket ligger väl inte i verket eller dess konstruktion utan mer att alla urmakare kan serva det och att reservdelar och utbytesverk är billiga och lättillgängliga.

Ang ETA 8500 så verkar det ju fantastiskt. Men om det kan matcha Rolex i traktorklassen är ju lite tidigt att säga. Vi får helt enkelt vänta i 30 år och se om de tickar på lika bra då som nu.

Instämmer, ett nytt relativt oprövat verk är svårt att lista som nr 1 då vi inte vet hur väl det kommer gå om 40 år, huruvuda det är ekonomiskt möjligt att serva samt hur servicekänsligt det kommer vara.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zed skrev:
Spontant betraktat utan den kunskapen som Undersköterskan besitter skulle jag vilja säga att 8500/9300-verken är imponerande med co-axial tekniken och nya fjädermaterialet samt de förlänga serviceintervallen och garantierna.

MEN, Rolexverken må vara slagna på pappret men då ska man minnas att 1570 och 3135 tickat på i decennier och bevisat sin styrka gång på gång på många vrister och i massor av hårda miljöer. Återstår att se hur Omegas verk klarar tidens tand.

Att urverk håller länge vete 17 om det är en skiljefaktor. De flesta Seiko 6309 tickar fortfarande på och håller "bra" tid efter 30 år. Därmed inte sagt att de urverken som sitter i är särskilt bra i förhållande till andra.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Seikos urverk håller men knappast tiden väl..

Huruvida ett urverk är bra eller ej (prestanda) borde ju definitivt vara en av de viktigaste parametrarna. Man kan ju göra ett otroligt avancerat verk men är det inte precist är det ju skräp ändå. Jämför med en sportbil som har högt tekniskt raffinemang men taskig bromsförmåga, dålig väghållning, dålig acceleration och låg topphastighet. Även om det är tekniskt avancerat alternativt fint ciselerat är ju ändå bilen skräp.. Rolex urverk har bevisligen en prestanda som få andra urverk kan mäta sig med under denna långa tidsperiod.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skrev i och för sig att det INTE innebär att urverken är bra. Men håller bra, jo, det gör de.
 

Aron

Omega
Kan egentligen inte bidra med så värst mycket fakta men en liten berättelse från verkliga livet har jag.
1959-60 nån gång köpte min pappa två Omegaklockor, en till sig själv och en till min farfar. Den som pappa hade fick in vatten och gick sönder för länge sedan, men den som farfar hade fanns kvar, när sedan farfar gick bort nån gång i början av -70 talet behöll min farmor klockan och använde den varje dag, och så vitt jag eller pappa kan minnas lämnades den inte iväg på service eller liknande annat om den skulle ha stannat. 2010 gick min farmor bort på juldagen 95 bast gammal med Omegaklockan alltjämt tickandes på armen efter 50 års dagligt bruk...
 

Genta

Cartier
Onekligen har Rolex urverk sina kvaliteter, men vad som är bäst kanske ska bedömas utifrån de kriterier man sätter upp. Vill man beundra urverket genom sin klockas glasbaksida så tycker jag nog det finns trevligare urverk att titta på. Vill man ha bästa tidsprecisionen köper man ett quartz-ur. Vill man hitta lite omväxling till all Rolex-beundra så rekommenderar jag Walter Odets sågning av Rolex Explorer-urverket i en artikel på the Horologium på timezone.com http://www.timezone.com/2002/09/16/the- ... 70-part-1/, som fick mig att svettas när jag läste den första gången...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Genta skrev:
Onekligen har Rolex urverk sina kvaliteter, men vad som är bäst kanske ska bedömas utifrån de kriterier man sätter upp. Vill man beundra urverket genom sin klockas glasbaksida så tycker jag nog det finns trevligare urverk att titta på. Vill man ha bästa tidsprecisionen köper man ett quartz-ur. Vill man hitta lite omväxling till all Rolex-beundra så rekommenderar jag Walter Odets sågning av Rolex Explorer-urverket i en artikel på the Horologium på timezone.com http://www.timezone.com/2002/09/16/the- ... 70-part-1/, som fick mig att svettas när jag läste den första gången...


Äh, det där inlägget avfärdades för länge sedan..

För den delen anser jag att även ett mekaniskt verks viktigaste "feature" är dess förmåga att hålla tiden. Allt annat är att sminka upp en gris!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Genta skrev:
Onekligen har Rolex urverk sina kvaliteter, men vad som är bäst kanske ska bedömas utifrån de kriterier man sätter upp. Vill man beundra urverket genom sin klockas glasbaksida så tycker jag nog det finns trevligare urverk att titta på. Vill man ha bästa tidsprecisionen köper man ett quartz-ur. Vill man hitta lite omväxling till all Rolex-beundra så rekommenderar jag Walter Odets sågning av Rolex Explorer-urverket i en artikel på the Horologium på timezone.com http://www.timezone.com/2002/09/16/the- ... 70-part-1/, som fick mig att svettas när jag läste den första gången...


Äh, det där inlägget avfärdades för länge sedan..

För den delen anser jag att även ett mekaniskt verks viktigaste "feature" är dess förmåga att hålla tiden. Allt annat är att sminka upp en gris!

Vad avfärdades egentligen?

Du har givetvis en poäng i ditt resonemang, men två saker påverkar. Dels hur servicen genomförs, tex hur mycket slitdelar som byts i verken, men även vem som skruvar i dem. Rolex verkar ha legat rätt bra till här.

Sedan måste man se till verkets tjocklek. Rolexverken är tjocka vilket underlättar en stabilare konstruktion. Är förövrigt förundrad över att det inte görs tunnare verk idag då många ur är på tok för tjocka för sitt eget bästa.
 
Topp