• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa urverk!

Andy McB

Rolex
VOSTOK 2416b!!! behöver frågan ens diskuteras? Inhouse-verk, 31 timmar gångreserv, 10 års serviceintervall, 31 juveler, kostar 350 spänn i inköp på nätet. Tråden kan antagligen låsas nu.:smug::)
vostok.jpg
Välformulerat. Där har vi vinnaren!
:)
 
Tvekar starkt på det där med 10 års serviceintervall.
31h PR är inte speciellt imponerande heller samt att fler juveler är inte direkt synonymt med ett bättre verk.

Läs mina inlägg tidigare i tråden så förstår du lite mer och får en inblick i det perfekta urverket. (Ur alla synpunkter utom servicebarhet eller pris.)
Tvekar starkt på det där med 10 års serviceintervall.
31h PR är inte speciellt imponerande heller samt att fler juveler är inte direkt synonymt med ett bättre verk.

Läs mina inlägg tidigare i tråden så förstår du lite mer och får en inblick i det perfekta urverket. (Ur alla synpunkter utom servicebarhet eller pris.)

Jag är också tveksam till det där med tio år, det känns snarare som om de tickar på i 20-30 år innan de brakar. Och varför ska inte servicebarhet och pris vara faktorer när det gäller att nominera det bästa urverket? Trådskaparen Spencer66 hade med dessa variabler. Har du någon servicekostnad på en såntdäringa "modulär kopplingsfunktion för automatuppdraget med ställfunktion för kronan av RM50-01 och med magnetiskt upphängd spiral och reglageparti från Breguet 7727 samt high beat i 10Hz för bättre precision, kabelupphängning av verket för att öka stöttålighet från RM27-01, dubbla fjäderhus med härdade och diamantpolerad insida för minskad friktion och ökad hållbarhet, samtliga lagerstenar i diamant, även motstenar, Roger W Smiths nuvarande Co-Axialgång med kiselspiral, härdade och diamantpolerade tappar på samtliga hjul"-urverk?
 
Jag är också tveksam till det där med tio år, det känns snarare som om de tickar på i 20-30 år innan de brakar. Och varför ska inte servicebarhet och pris vara faktorer när det gäller att nominera det bästa urverket? Trådskaparen Spencer66 hade med dessa variabler. Har du någon servicekostnad på en såntdäringa "modulär kopplingsfunktion för automatuppdraget med ställfunktion för kronan av RM50-01 och med magnetiskt upphängd spiral och reglageparti från Breguet 7727 samt high beat i 10Hz för bättre precision, kabelupphängning av verket för att öka stöttålighet från RM27-01, dubbla fjäderhus med härdade och diamantpolerad insida för minskad friktion och ökad hållbarhet, samtliga lagerstenar i diamant, även motstenar, Roger W Smiths nuvarande Co-Axialgång med kiselspiral, härdade och diamantpolerade tappar på samtliga hjul"-urverk?

Den är skyhög och kräver enorm kompetens utan tvekan. Men den kommer knappt behövs service alls och vid de tillfällena så kommer den antagligen bara behöva en rengöring och nytt fjäderhus med fjäder. Inga andra delar kommer slitas ut och därmed är servicen väldigt simpel i vad som behövs göras.
Eftersom du ställer frågan så utgår jag ifrån att du inte riktigt inser hur absurt länge och välfungerande ett sådant verk skulle vara, om än väldigt högt pris på både tillverkning och försäljning.

20-30 år är en väldigt kort livstid för ett verk av hög kvalité, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma utom att verket är billigt.
Jag själv har ett verk som tickat på sedan tidigt/mitten av 1930-talet men service på jämna mellanrum och det är går fortfarande bättre än många moderna verk. Sen är det ett handbyggt verk av utomordentlig kvalité av en av premietillverkarna och hade antagligen ett högt pris innan jag ärvde det.

Jag tar denna diskussion utifrån bäst prestanda och kvalité, inte pris eller tillgänglighet då den diskussionen är enkel och tråkig då det finns bara en vinnare; Miyota.
 
Senast ändrad:
Jag tar denna diskussion utifrån bäst prestanda och kvalité, inte pris eller tillgänglighet då den diskussionen är enkel och tråkig då det finns bara en vinnare; Miyota.

Det är nog en klok slutsats. Har du servat någon 9015 ännu ? Hur är dom i så fall att skruva i ? Eller är det, likt Seikos beprövade 7S26, helt enkelt billigare för ägaren att bara beställa hem ett nytt urverk för byte ?

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Det är nog en klok slutsats. Har du servat någon 9015 ännu ? Hur är dom i så fall att skruva i ? Eller är det, likt Seikos beprövade 7S26, helt enkelt billigare för ägaren att bara beställa hem ett nytt urverk för byte ?

Vänligen
Forumets undersköterska

Det har jag tyvärr inte gjort, men har jag dock skruvat i en del olika kalibrar från Seiko Five serien, men är väldigt okunnig i deras specifika namn.
Överlag så ser jag såhär på Seikos billigare mekaniska verk; De har haft en sak i åtanke när de tillverkas sådana verk och det är produktionshastighet och ett låg produktionspris. Detta speglas väldigt väl i många lösningar de har. Det kanske är fel att kalla dem rakt av dåliga, men jag skulle kalla det för billiga lösningar som fungerar, men inte är "bra" direkt.
Men för vad de kostar så är det självklart prisvärda, om än att servicekostnaden blir nästan densamma som att köpa ett nytt verk...
 

Leif

Cartier
John Harissons verk H1, H2, H3, & H4 måste bara nämnas. 1 sekund fel per månad. Klockorna som löste longitudproblemet. De klassas väl ändå som urverk ;)
Lite bilder
H1

2a0886ec76952472798b708b7758bc17.jpg

H2
h2-chronometer-john-harrison.jpg

H3
h3-chronometer-john-harrison.jpg

H4
h4-chronometer-john-harison.jpg


De fungerar fortfarande vad jag vet. De restaurerades efter andra världskriget. Fantastiska verk, långt före allt annat på sin tid.
 
John Harissons verk H1, H2, H3, & H4 måste bara nämnas. 1 sekund fel per månad. Klockorna som löste longitudproblemet. De klassas väl ändå som urverk ;)
Lite bilder
H1


H2

H3

H4


De fungerar fortfarande vad jag vet. De restaurerades efter andra världskriget. Fantastiska verk, långt före allt annat på sin tid.

John Harrison var MÅNGA år före sin tid och vann priser för sina tekniska underverk. Tragiskt nog så är H4:an som finns idag en replika av originalet som försvann får många år sedan. Men den "nya" byggdes av en av de främsta urmakarna i modern tid, Derek Pratt.
Till och med genier som George Daniels ansåg att Pratt var den främste levande urmakaren innan Pratt gick bort.

Bild på en av Pratt's fickur.

pratt01.jpg


pratt03.jpg


pratt05.jpg


Om någon som Daniels anser att denne är världens främste levande urmakare så bör man ta sig en titt...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Alltid trevligt med nya manufakturkalibrar; mina kunskaper om Christopher Ward är högst elementära men möjligen kan jag väl tycka att urverket inte hör hemma i tråden blott genom en titt på balansen - den är indexreglerad och andas inte fritt. En balans som är free sprung är alltid att föredra ur främst precisions- och stötskyddssynvinkel även om det förstås finns många otroligt fina urverk som är riktiga hantverk (från exempelvis tillverkarna i Glashütte) med indexreglerade balanser.

Min favorit är såsom tidigare denna; älskar hur berättarrösten redan efter tolv sekunder slagit fast vad som gäller ;)


Vänligen
Forumets undersköterska
Nu förstår vi varför din kärlek till omega är oändlig :angel::heart:
image.jpeg
 
Alltid trevligt med nya manufakturkalibrar; mina kunskaper om Christopher Ward är högst elementära men möjligen kan jag väl tycka att urverket inte hör hemma i tråden blott genom en titt på balansen - den är indexreglerad och andas inte fritt. En balans som är free sprung är alltid att föredra ur främst precisions- och stötskyddssynvinkel även om det förstås finns många otroligt fina urverk som är riktiga hantverk (från exempelvis tillverkarna i Glashütte) med indexreglerade balanser.

Min favorit är såsom tidigare denna; älskar hur berättarrösten redan efter tolv sekunder slagit fast vad som gäller ;)


Vänligen
Forumets undersköterska

Jag var tvungen att läsa på lite för att förstå skillnaden på indexreglerde och freee sprung. Tänkte om fler vill veta, därför delar jag denna länk!
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=17&ti=587501&pi=3662881
 
Topp