• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens mest kända klocka

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Läste just en artikel om Rolex Daytona. I samband med det poppade det upp en fundering i mitt huvud.
Kan undra vilken världens mest kända klocka är? Och då tänker jag inte i snäva entusiastkretsar, utan hos gemene man. Är det Rolex submariner? Eller Omega seamaster? Eller Rolex Datejust, eller nämnda Daytonan...Eller Calatrava? Eller nån annan... Fundera och resonera gärna om kända klockor.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Speedmaster månklockan är väl rätt känd, DJ, submariner , seamaster, Rolex GMT är oxå kända iaf i klock kretsar. Gemene man kanske svarar swatch eller nåt?
 

Greven

Audemars
Känns som Rolex är rätt ohotad som nummer 1. Som föregående talare @Niklas och @Equilibrium så är det väl Sub som är mest populära modellen, eller kan det vara Datejust, fast folk i allmänhet inte vet att den modellen heter det? Googlade lite och hittade denna lista: http://itsgr9.com/top-10-most-famous-and-popular-watch-brands-in-the-world/ Lite intressanta namn i toppen. ;) Fast Titan på plats 8 på listan känns tveksamt att tro på. Well, listan kan säkert vara material till diskussion.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Man kanske skulle göra en riktigt basic undersökning, typ: alla som vill frågar runt på jobbet, hos polarna mm och ber dem nämna en klocka och modell...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skrivet av Rolex:

"The functions and timeless style of the Rolex Datejust made it the archetype of the modern watch. This classic timepiece has spanned eras and remains one of the most recognized and recognizable watches in the world"

Jag tror dock att Submariner är den klockan som först poppar upp i huvudet hos någon i min ålder. Det är iaf den klockan vänner, bekanta och andra (icke klocknördar dvs) säger till mig att de vill ha när de kallpratar om klockor...
 
  • Like
Reactions: SSL

floristen

Cartier
2-Faktor
Många icke intresserande har nog inte ens koll på vad submariner är för något.. flesta känner nog bara till Rolex, don't you think?
Alla vill ha en rolex på samma sätt som alla vill ha en röd ferrari, men ingen vet vilken modell :)
Drar alla över en kam här!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Som tidigare sagts så tror jag att "gemene man" inte har koll på olika modeller men det är nog jämnt lopp mellan Rolex och Omega vad gäller vilket märke som är mest känt.

Nu väntar man ju med spänning på tråden om den mest kända klockmodellen och kanske mest kända klockan där vi nördar får vara med och tycka.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hehe, förstår det :)
OnT tror jag någon av alla varianter av Swatch ligger bra till.
Förutom första tanken ("Big Ben") så tänkte jag också plast-Swatch. I alla fall om frågan ställts för 20 år sedan. Men som varumärke undrar jag ändå inte om Rolex är mer känt än Swatch. Vad det gäller enskild modell så blir det svårare eftersom gemene man inte skulle se skillnad på flertalet Rolexar. Min gissning skulle väl ändå bli en Sub eller en Casio digitalare.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
image.jpg
 

Psykel

Patek
För helt oinitierade i klockvärlden så skulle jag nog säga att Rolex och Casio G-Shock i största allmänhet är mest kända. G-Shock är ju väldigt populära accessoarer till streetwear, till exempel.
Specifika modeller är jag tveksam till, dock kan jag tänka mig att Datejust är den mest kända Rolexmodellen som folk inte vet namnet på. Går man in på detalj så kan jag tänka mig att Submariner är den modell som flest vet namnet på.
 

Biffbert

Cartier
Olika för olika åldrar men överlag är det nog Rolex. Men då själva märket och ingen specifik modell, lite som när folk kollar på ens klockor och frågar vad man får betala för en Omega :)
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Big Ben som tidigare nämnts definitivt!
Annars Rolex som märke, förutom casio etc.
Modell tex sub, datejust etc tror jag ingen icke-intresserad känner till, snarare tex den visuella igenkänningen av tex datumbubblan och att det är en "kostymklocka"?
 

F-L-P

Panerai
Daniel Wellington.

En modell som har sålts i mängder de senaste åren. Att det skulle vara någon klassisk speedmaster eller sub är bara att glömma. Rolex o omega är nog kända varumärken men ytterst få har koll på hur modellerna ser ut.
 

Molgan

Cartier
Jag tror faktiskt att Omega Speedmaster är den mest kända klockan hos vanligt folk, de flesta har hört talas om klockan som vart på månen :)
Rolex har såklart alla hört talas om, men att de skulle känna till en viss modell t.ex Submariner det tror jag faktiskt inte.

Edit: stavning jesus.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har så här långt fått in 15 svar, och tro mig, det är spridda skurar. Allt från Big ben till skalmans mat och sovklocka, och så allt däremellan. Rolex, casio, cartier, osv... Mer info kommer du sagt...
 
Topp