Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Världens mest kända klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airman, 30 augusti 2015.

1. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Läste just en artikel om Rolex Daytona. I samband med det poppade det upp en fundering i mitt huvud.
    Kan undra vilken världens mest kända klocka är? Och då tänker jag inte i snäva entusiastkretsar, utan hos gemene man. Är det Rolex submariner? Eller Omega seamaster? Eller Rolex Datejust, eller nämnda Daytonan...Eller Calatrava? Eller nån annan... Fundera och resonera gärna om kända klockor.

2. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Historiskt måste det väl ändå vara submariner?
    Idag så skulle jag säga Apple watch....

Mrsheepshooter, Point Blank, SSL och 6 andra gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag instämmer med föregående talare a´la Sjökvisten.

4. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Speedmaster månklockan är väl rätt känd, DJ, submariner , seamaster, Rolex GMT är oxå kända iaf i klock kretsar. Gemene man kanske svarar swatch eller nåt?

5. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Känns som Rolex är rätt ohotad som nummer 1. Som föregående talare @Niklas och @Equilibrium så är det väl Sub som är mest populära modellen, eller kan det vara Datejust, fast folk i allmänhet inte vet att den modellen heter det? Googlade lite och hittade denna lista: http://itsgr9.com/top-10-most-famous-and-popular-watch-brands-in-the-world/ Lite intressanta namn i toppen. ;) Fast Titan på plats 8 på listan känns tveksamt att tro på. Well, listan kan säkert vara material till diskussion.

6. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Speedmaster är ju känd oxå givetvis...

7. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Big Ben tror jag

Workingclasshero, HasseW, leben och 47 andra gillar detta.
  8. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Man kanske skulle göra en riktigt basic undersökning, typ: alla som vill frågar runt på jobbet, hos polarna mm och ber dem nämna en klocka och modell...

9. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Big Ben?
    :)

Edit: tvåa ser jag...

10. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jag tänkte mer handledare... ;)

Mr Chance gillar detta.
  11. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Hehe, förstår det :)
    OnT tror jag någon av alla varianter av Swatch ligger bra till.

Andy7750 gillar detta.
  12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Skrivet av Rolex:

"The functions and timeless style of the Rolex Datejust made it the archetype of the modern watch. This classic timepiece has spanned eras and remains one of the most recognized and recognizable watches in the world"

Jag tror dock att Submariner är den klockan som först poppar upp i huvudet hos någon i min ålder. Det är iaf den klockan vänner, bekanta och andra (icke klocknördar dvs) säger till mig att de vill ha när de kallpratar om klockor...

SSL gillar detta.
  13. floristen

floristen Stadsbo

Många icke intresserande har nog inte ens koll på vad submariner är för något.. flesta känner nog bara till Rolex, don't you think?
    Alla vill ha en rolex på samma sätt som alla vill ha en röd ferrari, men ingen vet vilken modell :)
    Drar alla över en kam här!

Camo00, Magnus Andersson, Airman och 6 andra gillar detta.
  14. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
  15. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som tidigare sagts så tror jag att "gemene man" inte har koll på olika modeller men det är nog jämnt lopp mellan Rolex och Omega vad gäller vilket märke som är mest känt.

Nu väntar man ju med spänning på tråden om den mest kända klockmodellen och kanske mest kända klockan där vi nördar får vara med och tycka.

16. nissehult

nissehult Friends of KS

Förutom första tanken ("Big Ben") så tänkte jag också plast-Swatch. I alla fall om frågan ställts för 20 år sedan. Men som varumärke undrar jag ändå inte om Rolex är mer känt än Swatch. Vad det gäller enskild modell så blir det svårare eftersom gemene man inte skulle se skillnad på flertalet Rolexar. Min gissning skulle väl ändå bli en Sub eller en Casio digitalare.

17. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Seiko och Tissot har nog dom flesta läst/hört iaf. Sen om folket vet vad det är är en annan femkrona.

Landshark gillar detta.
  18. Spindel

Spindel Biskop

19. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    För helt oinitierade i klockvärlden så skulle jag nog säga att Rolex och Casio G-Shock i största allmänhet är mest kända. G-Shock är ju väldigt populära accessoarer till streetwear, till exempel.
    Specifika modeller är jag tveksam till, dock kan jag tänka mig att Datejust är den mest kända Rolexmodellen som folk inte vet namnet på. Går man in på detalj så kan jag tänka mig att Submariner är den modell som flest vet namnet på.

20. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Jag tror inte att de har koll på namnet av de olika modellerna. De flesta har (som redan nämnts) koll på att Omega och Rolex är olika märken.. thats it.

Point Blank, Icaras, nissehult och 2 andra gillar detta.
  21. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Olika för olika åldrar men överlag är det nog Rolex. Men då själva märket och ingen specifik modell, lite som när folk kollar på ens klockor och frågar vad man får betala för en Omega :)

MariaE och Spencer gillar detta.
  22. nissenypon

nissenypon Friends of KS

Big Ben som tidigare nämnts definitivt!
    Annars Rolex som märke, förutom casio etc.
    Modell tex sub, datejust etc tror jag ingen icke-intresserad känner till, snarare tex den visuella igenkänningen av tex datumbubblan och att det är en "kostymklocka"?

23. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Tyvärr ingen handledare, men många utanför KS skulle nog säga typ iPhone eller Samsung i dag. Trist.:(

24. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Daniel Wellington.

En modell som har sålts i mängder de senaste åren. Att det skulle vara någon klassisk speedmaster eller sub är bara att glömma. Rolex o omega är nog kända varumärken men ytterst få har koll på hur modellerna ser ut.

Oskiva gillar detta.
  25. christian-h

christian-h Biskop

Bvlgari har en rätt känd modell, referensnummer L1115. Jag lägger en slant på att den är mest känd.

26. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Michael Kors ref 167.00567.83.46

Lås tråden... eller kanske Omega SMP Bond?

MariaE gillar detta.
  27. Molgan

Molgan Stadsbo

Jag tror faktiskt att Omega Speedmaster är den mest kända klockan hos vanligt folk, de flesta har hört talas om klockan som vart på månen :)
    Rolex har såklart alla hört talas om, men att de skulle känna till en viss modell t.ex Submariner det tror jag faktiskt inte.

Edit: stavning jesus.

28. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jag ska under ett par dagar fråga runt lite bland "vanligt " folk och se vad de säger. Presenterar sen svaren här.

Dykarsjuk och MariaE gillar detta.
  29. Jetsetet

Jetsetet Friends of KS

Från:
    Lund
    Jag misstänker att om man fokuserar på visuell igenkänningsfaktor så är Datejust betydligt mer känd än Submariner. Om man tittar utanför subkulturen alltså.

nissenypon och Airman gillar detta.
  30. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jag har så här långt fått in 15 svar, och tro mig, det är spridda skurar. Allt från Big ben till skalmans mat och sovklocka, och så allt däremellan. Rolex, casio, cartier, osv... Mer info kommer du sagt...

J86A och Dykarsjuk gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield