• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens mest komplicerade klocka - Patek Philippe Grandmaster Chime

Xaero

Omega
Jag tillhör en av dem som tycker generellt sett att merparten av PP's modeller är fula som en klubbad säl, MEN DEN HÄR är ju helt fenomenal! Vilket mästerverk, och vilken tillverkningsprocess! Grymt bra video också! Vad tycker ni! Skulle ni lägga 20 miljoner på denna?

Patek Philippe Grandmaster Chime Ref. 5175


 

paradis

Audemars
Vackert att se , ock mycket vacker klocka, så med några miljoner på konto, varför inte........fantastisk.
 

Xaero

Omega
3e tråden om denna eller nått sånt :) Men en klocka för 20mille, njae.

Jo, jag sökte i forumet innan jag skapade tråden, så jag är medveten om detta. Mitt syfte med tråden var att ta reda på hur många som är villiga att slänga upp 20 miljoner för denna klocka, något som de andra trådarna inte tar upp.
 

ikaroess

Cartier
Helt sjukt vilket imponerande hantverk. Blev riktigt sugen på en PP under videon men sen slog verkligheten till...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Makalöst att de har fått allt att fungera och även att folk vill betala för den men jag tycker en Sub är snyggare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar ju helt klart finnas en 100%-ig korrelation mellan avancerade klockor och fulhetsfaktor. ;)

Men visst, det är ju om inte annat en klassisk fuck off-pjäs. :D
 

meo_swe

Audemars
Skulle jag ha en så stabil ekonomi att jag skulle kunna kasta 20 millar på en klocka utan att behöva tänka efter allt för mycket så självklart. Skulle sporta den med en dassig Iron-maiden Tshirt och piratbyxor bara för att jävlar med folk :D
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Endast Yngwiee Malmsteen hade kunnat göra klockan rättvisa. Ett riktigt konstverk men hade aldrig köpt den oavsett om jag vunnit på euro jackpott! Eller hade jag.....
 
Någon som kan höfta lite grann om hur stor produktionskostnaden kan vara för ett exemplar och även vad man menar med två år lång byggprocess? Menar man verkligen att någon på heltid sitter och jobbar på ett exemplar under två års tid, eller är man bara långsam?
 

Whedda

Rolex
Någon som kan höfta lite grann om hur stor produktionskostnaden kan vara för ett exemplar och även vad man menar med två år lång byggprocess? Menar man verkligen att någon på heltid sitter och jobbar på ett exemplar under två års tid, eller är man bara långsam?

Det är totalt över 100 000 loggade timmar som ligger bakom produktutveckling av delar, boett ,verk, montering etc.

Jag skrev några rader om den för några veckor sedan.

http://www.kingmagazine.se/bloggar/...ippe-175-ars-jubileum-del-i-grandmaster-chime
 

Whedda

Rolex
Jag tillhör en av dem som tycker generellt sett att merparten av PP's modeller är fula som en klubbad säl, MEN DEN HÄR är ju helt fenomenal! Vilket mästerverk, och vilken tillverkningsprocess! Grymt bra video också! Vad tycker ni! Skulle ni lägga 20 miljoner på denna?

Patek Philippe Grandmaster Chime Ref. 5175



Problemet med Patek i allmänhet och den här modellen i synnerhet är att man oavsett plånbok inte bara kan knalla in och köpa hur som helst. Det gjordes endast 6 ex till försäljning och dessa var öronmärkta till företagets trognaste kunder.

Samma sak gäller med andra Grande Complications. Du får fylla i uppgifter till Patek och behöver ha köpt en hel del modeller för att få möjlighet att köpa de exklusivaste. Allt för att tillgången är väldigt begränsad och man vill minimera Risken att klockorna landar på gråmarknaden utan snarare säljs till samlare som kommer behålla dem. På så vis håller de andrahandsvärdet skyhögt. Ofta markant högre än nypris.
 

Hugii

Audemars
Mitt syfte med tråden var att ta reda på hur många som är villiga att slänga upp 20 miljoner för denna klocka, något som de andra trådarna inte tar upp.
Ska ringa min revisor och återkommer på måndag. Är du snäll att hålla den till dess?

Kolla intresset? Visst är detta ett klockforum ... men så rika är vi inte. :)
 

Xaero

Omega
Ska ringa min revisor och återkommer på måndag. Är du snäll att hålla den till dess?

Kolla intresset? Visst är detta ett klockforum ... men så rika är vi inte. :)
Jag vet minst 2 personer här som är goda för att köpa den cash om de velat. Sen är det vad jag förstått, rätt vanligt att det köps på avbetalning.
 

Neil

Breitling
Den här få exemplaren har/kommer sålts/säljas relativt fort. Sen undrar man ombad andra handsvärdet kommer att bli. Men i slutet av dagen så tror jag inte att dem personerna som har kapacitet till att äga ett ur i den kaliberns kommer någonsin att sälja.
 
C

China

Guest
Problemet med Patek i allmänhet och den här modellen i synnerhet är att man oavsett plånbok inte bara kan knalla in och köpa hur som helst. Det gjordes endast 6 ex till försäljning och dessa var öronmärkta till företagets trognaste kunder.

Samma sak gäller med andra Grande Complications. Du får fylla i uppgifter till Patek och behöver ha köpt en hel del modeller för att få möjlighet att köpa de exklusivaste. Allt för att tillgången är väldigt begränsad och man vill minimera Risken att klockorna landar på gråmarknaden utan snarare säljs till samlare som kommer behålla dem. På så vis håller de andrahandsvärdet skyhögt. Ofta markant högre än nypris.

Fast det är väl inget problem utan snarare en realitet när det kommer till haute horlogerie? Jag har faktiskt förståelse för Patek och andra urmakare/tillverkare som inte säljer till kleti och preti. Intresset är stort nog i den begränsade kundkretsen som är beredd att betala för ett mästerverk, och som du är inne på vill man inte att klockorna blir spekulationsobjekt utan går direkt till seriösa samlare. Inte så underligt egentligen, och man brukar sällan hitta t.ex. klockor av Philip Dufour eller andra kända mästare på begagnatmarknaden.
 
Topp