Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Världens mest komplicerade klocka - Patek Philippe Grandmaster Chime

Diskussion i 'Diskussion' startad av Xaero, 24 oktober 2014.

1. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Jag tillhör en av dem som tycker generellt sett att merparten av PP's modeller är fula som en klubbad säl, MEN DEN HÄR är ju helt fenomenal! Vilket mästerverk, och vilken tillverkningsprocess! Grymt bra video också! Vad tycker ni! Skulle ni lägga 20 miljoner på denna?

Patek Philippe Grandmaster Chime Ref. 5175

paradis och AdmAndrssn gillar detta.
  2. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Funktioner på framsidan:

Funktioner på baksidan (Kalender)

paradis gillar detta.
  3. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Hade jag haft 20 miljoner att bränna på en klocka så skulle jag nog överväga att köpa en.

Spencer gillar detta.
  4. isbjörn

isbjörn Borgare

Aldrig i livet. Oavsett lottovinst.

Fixoflex och per nordström gillar detta.
  5. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    3e tråden om denna eller nått sånt :) Men en klocka för 20mille, njae.

eriksson850 och M.U gillar detta.
  6. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Vackert att se , ock mycket vacker klocka, så med några miljoner på konto, varför inte........fantastisk.

7. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Jo, jag sökte i forumet innan jag skapade tråden, så jag är medveten om detta. Mitt syfte med tråden var att ta reda på hur många som är villiga att slänga upp 20 miljoner för denna klocka, något som de andra trådarna inte tar upp.

8. ikaroess

ikaroess Bonde

Helt sjukt vilket imponerande hantverk. Blev riktigt sugen på en PP under videon men sen slog verkligheten till...

9. wojtecki

wojtecki Borgare

Fantastiskt hantverk

10. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    *kollar sparkontot*

Jag får väl ta och hoppa över den denna gång...

M.U gillar detta.
  11. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Makalöst att de har fått allt att fungera och även att folk vill betala för den men jag tycker en Sub är snyggare.

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det verkar ju helt klart finnas en 100%-ig korrelation mellan avancerade klockor och fulhetsfaktor. ;)

Men visst, det är ju om inte annat en klassisk fuck off-pjäs. :D

David och Icaras gillar detta.
  13. meo_swe

meo_swe Biskop

Skulle jag ha en så stabil ekonomi att jag skulle kunna kasta 20 millar på en klocka utan att behöva tänka efter allt för mycket så självklart. Skulle sporta den med en dassig Iron-maiden Tshirt och piratbyxor bara för att jävlar med folk :D

Amesoeurs och StrawberryFields gillar detta.
  14. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Helt jävla sinnessjukt!

15. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Endast Yngwiee Malmsteen hade kunnat göra klockan rättvisa. Ett riktigt konstverk men hade aldrig köpt den oavsett om jag vunnit på euro jackpott! Eller hade jag.....

16. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Någon som kan höfta lite grann om hur stor produktionskostnaden kan vara för ett exemplar och även vad man menar med två år lång byggprocess? Menar man verkligen att någon på heltid sitter och jobbar på ett exemplar under två års tid, eller är man bara långsam?

17. klemens

klemens Bonde

En sådan har väl alla!? ;)

18. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Grymt ful i alla sammanhang. Kan dock se den runt handleden på en Saudisk prins i sitt "palats". :-D

19. Whedda

Whedda Präst

Det är totalt över 100 000 loggade timmar som ligger bakom produktutveckling av delar, boett ,verk, montering etc.

Jag skrev några rader om den för några veckor sedan.

http://www.kingmagazine.se/bloggar/...ippe-175-ars-jubileum-del-i-grandmaster-chime

ZQT och Pacta sunt servanda gillar detta.
  20. Whedda

Whedda Präst

Problemet med Patek i allmänhet och den här modellen i synnerhet är att man oavsett plånbok inte bara kan knalla in och köpa hur som helst. Det gjordes endast 6 ex till försäljning och dessa var öronmärkta till företagets trognaste kunder.

Samma sak gäller med andra Grande Complications. Du får fylla i uppgifter till Patek och behöver ha köpt en hel del modeller för att få möjlighet att köpa de exklusivaste. Allt för att tillgången är väldigt begränsad och man vill minimera Risken att klockorna landar på gråmarknaden utan snarare säljs till samlare som kommer behålla dem. På så vis håller de andrahandsvärdet skyhögt. Ofta markant högre än nypris.

21. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Var nog en av det fulaste boetter jag har skådat!

Köper hellre en Ruhla chrono!:)

22. Hugii

Hugii Biskop

Ska ringa min revisor och återkommer på måndag. Är du snäll att hålla den till dess?

Kolla intresset? Visst är detta ett klockforum ... men så rika är vi inte. :)

23. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Jag vet minst 2 personer här som är goda för att köpa den cash om de velat. Sen är det vad jag förstått, rätt vanligt att det köps på avbetalning.

24. Neil

Neil Torpare

Den här få exemplaren har/kommer sålts/säljas relativt fort. Sen undrar man ombad andra handsvärdet kommer att bli. Men i slutet av dagen så tror jag inte att dem personerna som har kapacitet till att äga ett ur i den kaliberns kommer någonsin att sälja.

25. China

China Guest

Fast det är väl inget problem utan snarare en realitet när det kommer till haute horlogerie? Jag har faktiskt förståelse för Patek och andra urmakare/tillverkare som inte säljer till kleti och preti. Intresset är stort nog i den begränsade kundkretsen som är beredd att betala för ett mästerverk, och som du är inne på vill man inte att klockorna blir spekulationsobjekt utan går direkt till seriösa samlare. Inte så underligt egentligen, och man brukar sällan hitta t.ex. klockor av Philip Dufour eller andra kända mästare på begagnatmarknaden.

Whedda gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield