• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens onödigaste fråga, ej klockrelaterad men...

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kan lägga till i tråden att jag har samma problem. Har Telia både för mobilabbonemang (iPhone) och dator (Mac). Det är intressant att det verkligen är endast KS som det krånglar med. :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Problem.

Framför klustret med servers som driver KS så står en lastbalanserare / brandvägg.
När man surfar till KS och loggar på så skapas en session mellan enheten och servern.
Sessionen hålls levande trots att du stänger webläsaren, notiser uppdateras och PM tas emot grafiskt.

Surfar man likt många här från flera enheter och med olika anslutningstyper så kommer klustret framför KS servern att få tokspel då de ser det som en lågintensiv DDoS attack. Ju fler enheter frågar efter samma information konternueligt desto större risk att skyddet kliver in och routar ut trafiken i intet.

Lösning:

För att slippa problemet så får man ändra sitt användande lite, man får helt sonika logga ut från KS på enheterna när man är klar med surfandet för stunden. Och logga in på nytt när det är dax att kolla KS igen, de gör att ingen trafik skickas mellan enheterna och servern annat än när du har en aktiv session som du nyttjar.

Problemen har uppkommit på senare tid då leverantörerna ständigt måste förbättra och skruva upp säkerheten för att hålla kundernas siter och data uppe och säkert.


Mvh,

KS-inofficiella IT-Support.

@daviden
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Som du påpekar kan man inte vara inne på ks med två enheter samtidigt, på samma wi-fi. Problemet är att både jag och sambon numera är två ks-narkomaner.
Känns som att det här problemet bör fixas snarast, om vi ska kunna fortsätta vara sambos ;) Skämt åsido; det är fan strul..
 

Starship

Cartier
Jag gissar att jag drabbats av det här problemet. Det för klustret är för känsligt. Man borde kunna använda åtminstone 2 enheter samtidigt utan att det ska tolkas som en DDOS-attack. Lågintensiv DDOS låter som en självmotsägelse...
 

Starship

Cartier
Det känns väl som ett ganska normalt användningsfall att man kollar lite på mobilen för att sedan byta till datorn om man vill skriva lite mer text?
 

rogart-63

Patek
Är det så det ä? Inte bara jag som har problem med andra ord? Krånligt å behöva logga ut varenda gång men är det så? då får vi väl vänja oss?
 

rogart-63

Patek
Blir ju väldigt krångligt om man ska logga ut hela tiden? Händer ibland att det stänger ner bara man går över till en annan sida. Som Ebay eller Tradera, WS o.s.v .Ska man behöva logga ut vid varje session.
 

Starship

Cartier
Nemas problemas my end trots BBB, Apple, WiFi och loggar aldrig ut.
I rule!
Problemet verkar inte ha med vilken utrustning eller operatör man har. Som jag förstår det uppstår problemet om du tex använder din PC och din mobil samtidigt och är inloggad på bägge. Då får klocksnack spel och kommer att blockera den ena enheten så att den inte kommer åt sidan alls.
 
Problemet verkar inte ha med vilken utrustning eller operatör man har. Som jag förstår det uppstår problemet om du tex använder din PC och din mobil samtidigt och är inloggad på bägge. Då får klocksnack spel och kommer att blockera den ena enheten så att den inte kommer åt sidan alls.
Ska testa, det funkar dock på jobbet att både vara inloggad på datorn och mobilen via det publika WiFi:et.
 

soder

Cartier
är det fler än jag som har problemen få KS sida att starta med wi-fi?Funkar klockrent när jag surfar på mobilsurfen men oftast inte alls när jag kör på trådlösa nätverket hemma (någon gång ibland). Alla andra sidor funkar bra...

Tänkte om jag är ensam med detta :-/
Jag har det också. Tror jag satt Googles 8.8.8.8 som DNS i min router.

/Söder
 
Topp