• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värmekänslighet?

fretig

Cartier
Funderar lite på hur ett mekaniskt ur hanterar att lämnas i solen under ett par timmar. Skulle det kunna påverka urverket på något sätt. Tänker att metall, om än ack så lite, utvidgar/ mjuknar - drar ihop sig / stelnar allt eftersom temperaturen varierar.
Vad tror församlingen?
 

fretig

Cartier
Låt säga att jag inte skulle misstycka om tavlan blev lite snyggt blekt ;) Men det får ju inte ske på bekostnad av verket.
 

DrDre

Patek
Så här skriver Breitling på sin hemsida:

"What to avoid
Extreme temperatures
Breitling watches are ideally designed to function in temperatures from 0° to 50°C. They should not be left in extreme heat for any length of time or exposed to direct sunlight. Temperatures above 60°C may result in the watch malfunctioning, and in particular the battery. Very cold temperatures below 0°C may result in a considerable lack of precision. Thermal shocks should also be avoided, notably in terms of going straight from sun exposure to underwater, which may result in the glass shattering."
 

fretig

Cartier
Hmmm....ja det var just vad jag var rätt för. Sitter ett ETA 2824-2 i klockan. Rimligen av sämre kvalitet än Breitlings verk och därmed mer känsligt.
 

HolyCrap

Omega
Vid ett nyligt besök i en onsen här i Seiko-land observerade jag en äldre, gissningsvis 80-tals, Rolex submariner i den hetaste poolen. Det var tydligen runt 45 grader i det vattnet. Verkade inte bekymra vare sig klockan eller ägaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det säger ju sig själv att oljor inte mår bra av extrem värme och vi vet att kvartsklockor är temperaturkänsliga ur ett tidhållningsperspektiv (känn på det ordet).

Däremot tar det ju tid för urverket att få samma temperatur som utsidan av klockan. Urverket sitter ju "upphängt" i klockan och är således någorlunda isolerat av det mellanrummet, likt att vätskan är separerad av luften mellan skikten i en thermos.

Med andra ord kan man bada bubbelpool, ökenvandring, bada bastu mm med de flesta klockor på armen.

Att däremot låta klockan ligga i direkt solljus i öknen över en längre tid är nog ingen höjdare då den i så fall skulle bli utsatt för värme/kyla kontinuerligt under en lång period.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Guuu vad jag funderat på att koka en klockan.. Bara för att liksom. Inte vågat dock..
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Fick tipset av en framstående urmakare att skölja klockan i 60 gradigt vatten vid rengöring, det var den enda typ av tvätt han rekommenderade.
 

DrDre

Patek
Hmmm....ja det var just vad jag var rätt för. Sitter ett ETA 2824-2 i klockan. Rimligen av sämre kvalitet än Breitlings verk och därmed mer känsligt.

Jag är inte säker på att det stämmer. Jag är dock inte urmakare så det är vilda gissningar.

Oljorna borde påverkas men det behöver nog inte innebära att ett inhouse verks oljor påverkas i mindre omfattning än ETA verkets.

En annan aspekt skulle kunna vara toleranserna i urverken. Om ett finare inhouse har snävare toleranser och kombinerat med att delarna expanderar vid värme, så skulle det ju kunna vara så att ett finare verk faktiskt är mer värmekänsligt. Kombinerat med toleranserna är ju också materialvalet. Om man inte anväder samma material, vilka expanderar i så fall mest och minst?

Och sedan har man ju boetten. En tjock boett och ett tjockt glas isolerar förmodligen mycket bättre och därmed tar det längre tid för temperaturen på utsidan att nå in till urverket.
 

CarlV

Cartier
Så här skriver Oris i manualen

Undvik om möjligt att utsätta
klockan för extrema temperaturer
över 60 °C och under – 5 °C.
Så länge användaren bär klockan
förhindrar kroppsvärmen att
klockan utsätts för alltför stora
temperaturvariationer.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Funderar lite på hur ett mekaniskt ur hanterar att lämnas i solen under ett par timmar. Skulle det kunna påverka urverket på något sätt. Tänker att metall, om än ack så lite, utvidgar/ mjuknar - drar ihop sig / stelnar allt eftersom temperaturen varierar.
Vad tror församlingen?

Det ska inte vara något problem, på 30-talet började det bli vanligare med bi-metalic balance wheel, alltså ett balanshjul tillverkad i två metaller, stål på insidan och mässing på utsidan. Hjulet var också kapat vilket gjorde att när det blev varmare krympte hjulet (mässingen drog ihop sig) för att kompensera att balansspiralen blev mjukare (så inte balansen slog med för hög amplitud). och tvärt om vid kyla.

eIis8fH.jpg


De här verken hade ofta utskrivet på verket, "adjusted to tempereture" eller liknande och klarade att hålla tiden bättre vid mer extrema temperaturer och temperaturväxlingar.

LysnRyG.jpg


Senare under 50-60 talet införde man en ny legering i balansspiralerna, "Invar" vilket gjorde den gamla tekniken överflödig då Invars egenskaper i stort sett höll sig oförändrad vid olika temperaturer.

Det känns som att dagens legeringar har gått ett par steg sedan 50-60 talet, så jag skulle inte oroa mig för att metallerna skulle vidga/dra ihop sig så pass mycket att det skulle göra någon skillnad. :)

Oljorna har ju dock olika egenskaper, Moebius (som är den vanligaste) specificerar för varje olja under vilka temperaturer de är tänkta att fungera i. Sedan finns det specialoljor som är mer/mindre trögflytande i olika temperaturer som är lämpliga i olika klimat (om du skulle vilja besöka nordpolen, klättra Everest eller vandra i öknen t.ex. lämnar du in den till en urmakare för byte till korrekt olja)
 
Jag hade nog oroat mig mer för oljornas viskositet än att metallerna utvidgas.

Jag tror att folk ser alldeles för blint på det här med vilka temperaturer klockor klarar. Jag såg tråden om han som frös sin Sinn. När det står att klockan klarar tex -60 till +60 grader så tror jag inte att detta är de "verkliga" temperaturerna klockan klarar. Antagligen räknar man med att klockan bärs på en människas handled, och kommer således aldrig uppleva dessa temperaturer.
 
Topp