• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värsta säljklyschorna?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag säljer skit här på forumet, så finns det oftast prutmån om snabb och smidig deal erbjuds.
Jaha, då vet man att du oftast har prutmån.

Ja, jag varken köper eller säljer något :)
Det betyder inte "köp inom 1 minut och få 1000kr rabatt", utan snarare att man syr ihop en deal på kort tid.
Fattar ingenting. Vill man köpa så är det ju bara att föra över pengarna. Hur går en långsam deal till?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jaha, då vet man att du oftast har prutmån.


Fattar ingenting. Vill man köpa så är det ju bara att föra över pengarna. Hur går en långsam deal till?

Du vill avvakta för att du vill testa klockan först. Du vill gå in hos AD och kolla den. Du vill göra upp affären på bank. Du vill fundera på det.

Om man däremot säger "Jag vill ha den, och kan föra över pengar ikväll. Finns det någon prutmån?"
Ja, då kan jag dra av litegrann.

Hoppas du fattar någonting.
 
  • Like
Reactions: ZQT

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du vill avvakta för att du vill testa klockan först. Du vill gå in hos AD och kolla den. Du vill göra upp affären på bank. Du vill fundera på det.
Om man däremot säger "Jag vill ha den, och kan föra över pengar ikväll. Finns det någon prutmån?"
Ja, då kan jag dra av litegrann.
Hoppas du fattar någonting.

Låter som idiotköpare alla de där. Vill en köpare ha den genomgången av en AD och klockan inte är genomgången, så får väl köparen betala för det i förväg.
 

Andrew

Cartier
Vadå???
Det är väl en vedertagen förkortad benämning på "överdimensionerad, lite klossig, guldpläterad 70-talsboett?"

Eller så är det en eufemism för att försöka dölja att klockan är jävligt ful (vilket i och för sig ofta stämmer överens med attributen överdimensionerad, klossig och guldpläterad).
 

fredrikb

Cartier
Låter som idiotköpare alla de där. Vill en köpare ha den genomgången av en AD och klockan inte är genomgången, så får väl köparen betala för det i förväg.

Om man ska köpa en klocka för, säg, 50k så är det väl knappast förbluffande att man vill:

(1) Titta på klockan i verkligheten innan man bestämmer sig (eftersom definitionen av "fint skick" kan vara vad som helst)
(2) Be någon extern (läs: AD) verifiera äktheten (särskilt om man inte kan mycket om klockor)
(3) Sköta affären på bank (om man inte vill springa omkring med 50k i fickan)

Vill man köpa så är det ju bara att föra över pengarna.

Känns mycket smidigare att göra en affär F2F än distans. Hålla på och vänta på pengar, skaffa emballage och gå iväg till posten, och sedan dessutom ha tagit risken att ha sålt klockan till någon som inte har sett klockan i verkligheten. Betydligt större risk för efterspel.

En smidig affär i min bok är någon som kommer direkt med en näve tusenlappar och tar den med sig efter 15 minuters fika.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Det var exakt det jag syftade på. Det finns ingen anledning att hålla på och mecka. Vill man att klockans inre skick ska ses över innan man köper, så är det ju bara att man kommer överens om att så ska ske mot att köparen betalar vad det kostar. Det där med skicket löser man enkelt med att säljaren skriver en detaljerad beskrivning av skicket, samt tar bra bilder. Dessutom är det ju enkelt att komma överens om att köparen har 24 timmars öppet köp från mottagande om personen inte är nöjd med skicket.

Att gå till banken för att föra över pengar känns väldigt 1900-tal.
 

fredrikb

Cartier
Det där med skicket löser man enkelt med att säljaren skriver en detaljerad beskrivning av skicket, samt tar bra bilder. Dessutom är det ju enkelt att komma överens om att köparen har 24 timmars öppet köp från mottagande om personen inte är nöjd med skicket.

Och det kappar du en smidig affär? Öppet köp fram och tillbaka med post? Man häpnar.

Att gå till banken för att föra över pengar känns väldigt 1900-tal.

Ibland känns det lite naivt på forumet, vilket säkert kommer av att man har en god anda och att många känner varandra. Faktum kvarstår ju dock att om man regelmässigt är beredd att dra iväg 50 papp till en säljare efter att ha sett lite bilder på nätet så kommer man förr eller senare bli blåst på de pengarna.

Likaså kommer man förr eller senare bli rånad på sina tusenlappar i fickan om man springer runt och möter upp diverse Rolex-säljare etc. Är ju inte unheard of att folk dyker upp på Blocket-annons om Rolex, bara för att få lämna ifrån sig kulorna till nån storvuxen elaking.

Fråga vaniljglass till exempel om han hade varit hjälpt av "öppet köp" med den där Hamnefors. Och då satt han ändå mitt emot honom och snackade.

Det är bra med extra trygghet från forumet, men man får ju inte bli dumtrygg heller.
 

fredrikb

Cartier
fredrikb
Hört talas om banköverföring via dator?

Absolut. Svensk bankclearing har inte ändrats jättemycket de senaste 20 åren. Bankerna får inte vara direktuppkopplade mot varandra utan flödet emellan regleras genom flera clearings per dag. Om inte köpare och säljare har samma bank går inte överföringen direkt, utan det måste gå en clearing emellan. På flera bankers internetbank finns möjlighet för avsändaren att stoppa överföringen innan dess.

För att vara säker på att få pengarna måste jag alltså sitta och vänta innan pengarna syns på mitt konto vilket kan ta ett par timmar. Alternativt ta risken att köparen helt enkelt loggar in igen och cancellerar överföringen så fort han traskat iväg med klockan.

Möjligt att Swish etc fungerar bättre, men anslutningsgraden är fortf ganska låg.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Absolut. Svensk bankclearing har inte ändrats jättemycket de senaste 20 åren. Bankerna får inte vara direktuppkopplade mot varandra utan flödet emellan regleras genom flera clearings per dag. Om inte köpare och säljare har samma bank går inte överföringen direkt, utan det måste gå en clearing emellan. På flera bankers internetbank finns möjlighet för avsändaren att stoppa överföringen innan dess.

För att vara säker på att få pengarna måste jag alltså sitta och vänta innan pengarna syns på mitt konto vilket kan ta ett par timmar. Alternativt ta risken att köparen helt enkelt loggar in igen och cancellerar överföringen så fort han traskat iväg med klockan.

Möjligt att Swish etc fungerar bättre, men anslutningsgraden är fortf ganska låg.

Swish för över mellan olika banker på 10 sekunder.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Absolut. Svensk bankclearing har inte ändrats jättemycket de senaste 20 åren. Bankerna får inte vara direktuppkopplade mot varandra utan flödet emellan regleras genom flera clearings per dag. Om inte köpare och säljare har samma bank går inte överföringen direkt, utan det måste gå en clearing emellan. På flera bankers internetbank finns möjlighet för avsändaren att stoppa överföringen innan dess.

För att vara säker på att få pengarna måste jag alltså sitta och vänta innan pengarna syns på mitt konto vilket kan ta ett par timmar. Alternativt ta risken att köparen helt enkelt loggar in igen och cancellerar överföringen så fort han traskat iväg med klockan.

Möjligt att Swish etc fungerar bättre, men anslutningsgraden är fortf ganska låg.
För jag över pengar till en annan bank försvinner de bums från mitt konto. Jag har Handelsbanken.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Samma med Nordea.

Har du klockan på Blocket kan du dock använda Direktbetalning, då går pengarna direkt men det är knappt någon som vet om. Dessutom krävs ju en Blocketannons också...
 

morrism

Audemars
"hög liggfaktor"

Känns som att det är sista trappsteget, klockan är skitful, sliten och antagligen trasig men "hög liggfaktor"
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad bygger du det påståendet på? Min erfarenhet är att ALLA (förutom skattesmitare som envisas med att pracka på mig buntvis med kontanter) gärna använder Swish.


Swish har laddats ner av ungefär 400.000 personer. Mindre än 30% har sedan aktiverat tjänsten.
Fråga mig inte hur jag vet.
 

Sond

Patek
När X skriver i Y:s annons om hur gärna han skulle vilja köpa klockan med just nu passar det inte och förresten är Y en strålande säljare. Sedan ser man helt plötsligt en annons från X där Y skriver nästan exakt samma sak...Tjena... Troligen två justa säljare som sänker varandra i andan att hjälpa varandra.
 

David

Bödeln
Det det betyder är att det är fortfarande långt ifrån hög sannolikhet att den du vill göra affär med har anslutit sig.

Empiriska studier visar att det inte ligger till på det viset, utan faktiskt precis tvärtom.

(Om jag ska spekulera i anledningen till detta är min slutsats att det är just människor som handlar mycket av andra privatpersoner för summor som är opraktiska och/eller otrygga att hantera kontant som har anslutit sig till Swish. Och varför skulle de inte göra det när det enda som behövs är tillgång till internetbank och en mobiltelefon? Lustigt nog sammanfaller den här gruppen människor i de flesta fall med gruppen människor som köper och säljer klockor. För att vända på det, så har den stora gruppen människor som bara handlar med kort i butik ingen som helst nytta av Swish, och har därmed inte heller anslutit sig.)
 

fredrikb

Cartier
Ok
Empiriska studier visar att det inte ligger till på det viset, utan faktiskt precis tvärtom.

(Om jag ska spekulera i anledningen till detta är min slutsats att det är just människor som handlar mycket av andra privatpersoner för summor som inte är opraktiska och/eller otrygga att hantera kontant som har anslutit sig till Swish. Och varför skulle de inte göra det när det enda som behövs är tillgång till internetbank och en mobiltelefon? Lustigt nog sammanfaller den här gruppen människor i de flesta fall med gruppen människor som köper och säljer klockor. För att vända på det, så har den stora gruppen människor som bara handlar med kort i butik ingen som helst nytta av Swish, och har därmed inte heller anslutit sig.)

Ja, ok. Om du har "empiriska data" så ska jag självklart inte säga emot dig. Lustigt dock hur snabb du var att avkräva mig en källa, bara för att sedan helt avstå från att redovisa någon själv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vid mina egna försäljningar har jag inte träffat någon som haft Swish. Det rör sig mest om bilar men där är ju beloppen större än klockor.

Brukar mest ta betalt via överföring. Man märker rätt fort vem som är safe att göra affär med.
 
Topp