Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Växter, träd och blommor i hemmet eller trädgården

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mofo, 2 april 2015.

1. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Tjena,
    Tycker det finns trådar om det mesta här utom växter, blommor och träd.
    Själv har jag en liten förkärlek för växter och tänkte att vi kan posta lite bilder här på vad vi har hemma eller i trädgården.

Finns kanske någon mer där ute som vill sprida sitt kunnande och tips om sina växter.
    Har du ett bra ställe där du brukar handla dina saker, dela med sig?

Själv har jag en massa olika växter, dock är jag mest stolt över min samling av bonsaiträd.
    Tydligen är mina bilder för stora för att ladda upp då de är tagna med systemkameran, så bilder kommer inom kort.

80s, lind5150 och MariaE gillar detta.
  2. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Har två porslinsblommor. Dom behöver varken vatten eller sol vad det verkar.

3. wayne

wayne Friends of KS

Kul tråd jag är gammal Interflorahandlare, men absolut ingen expert mitt fokus var att sälja så fråga mig inte om något jag inte vet:)

SSL och mofo gillar detta.
  4. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Jag har som projekt att odla på sandtomt i år. Blev med 2000 kvm sanstomt och tänkte pula ner lite ätbart, lite rosor och lite annat sandtåligt. Det är ett långsiktigt projekt då jag i år måste lägga gräsklippsbäddar och starta matkompost. Men nått öättare hoppas jag kunna sätta utan att inhandla köpjord. :) Ekotänk.
    Hemma i Sthlm blir det bara en liten grönsaksodling, tomat, gurka, kål, sallat, chili, physalis, rotfrukter och lite annat tjaffs.
    Inneblommorna är det mest vanskötta i mitt hem. Jag har enorma kallor och kanske10-15 orkideer, orkideerna åker i komposten eller till grannen när dom vissnat... Önskar att jag uppskattade inneväxter..

mofo gillar detta.
  5. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Trevligt, själv har man bott i stan (Lund) större delen av mitt vuxna liv där det var väldigt begränsat att odla något, blev chilli och tomater på balkongen, mina bonsaier trivdes förvånansvärt bra där. I de lite äldre lägenheterna hade vi stora och breda fönsterkarmar i bästa läge. När vi flyttade till hus har det blivit fler alternativ som kommit fram vad man kan göra, i sommar blir det projekt att bygga lite odlings bäddar/lådor i stil med pallkrage metoden.

MariaE gillar detta.
  6. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Seriösa!

Så länge jag har en fin timjan i en kruka på balkongen så är jag nöjd. Gör sig så grymt bra med lamm!

MariaE gillar detta.
  7. Taxman

Taxman Friends of KS

Roligt ämne som, vad jag vet, inte har varit uppe tidigare!

Själv tänkte jag odla lite både på balkongen och på lantstället i år. Det blir främst ätbara ting men även några blommor.

Just nu driver jag upp chili, tomat och basilika. Snart blir det squash och majs som ska petas ner i miniväxthuset. Resten sår jag direkt i jorden.

Har även några ekplantor hemma som har växt som tusan (syns förövrigt i min paketöppningstråd: http://klocksnack.se/threads/paketöppning-väntan-på-min-första-rolex-är-över.37275/). Ska testa att sätta ut dem till sommaren.

8. christian-h

christian-h Biskop

Jag tog mig på att agera blomvattnare åt mina föräldrar nu när de är bortresta. Det är nog det dummaste jag har gjort på länge. Så långt så att jag har skissat en modell på en ryggsäcksliknande blomvattnare.

9. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Squash är tacksamt att odla, majs har jag faktiskt aldrig satt. Ekplantor, häftigt! Jag älskar Ek men blir kraftigt nedröstad av min sambo som tycker att ekar långtidsskräpar med sina löv och ekollon. Kom hem en dag och då hade hon stympat min vackra flera hundra år gamla ek. :arghh:

10. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Säg till när du har en till salu. ;)

11. christian-h

christian-h Biskop

Tror du att det finns en marknad så ordnar jag en prototyp.

12. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    För lathet finns alltid en marknad. :smug:

Denke gillar detta.
  13. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Tänkte också sätta lite ätbart i lådorna snart, vitlök, rädisor, potatis. Majs har Jag heller inte testat, kanske man får göra också.
    Jag har ett valnötsträd på baksidan som fick sig en rejäl klippning förra året, hade nog blivit ohanterbart om den inte fick sig den klippningen, ja, det skräpar ner lite också men det är sjukt coolt att plocka ner valnötter som man sedan får torka lite och sedan äta om man vill.

MariaE gillar detta.
  14. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Tycker det är dåligt med bilder, själv tänkte jag ta lite imorgon på det som finns inne nu och sedan i sommar kommer det fler bilder från trädgården.

15. Strindberg

Strindberg Biskop

Har börjat massakrera trädgården på nya gården idag! Dagens dagens quest var att beskära syrener. Tio år av vanskötsel ska fixas till. Börjar med att ta bort modernt skit och alla självsådda lönnar i häckar och bärplanteringar, sedan får vi se vad som kommer upp. Kommer ju att ta ett par säsonger att få styr på grejerna.

MariaE gillar detta.
  16. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Lite smått som börjar komma i trädgården..
    Alla bilder kanske inte är de bästa...men men..

IMG_4653.JPG

Jag satte 4 plantor med smultron förra året som jag hittade undangömde i häcken, de har tagit sig lite sedan dess..
    IMG_4655.JPG

IMG_4657.JPG

IMG_4660.JPG

Afrikanska liljan som blir väldig fin under sommaren när den blommar..

IMG_4663.JPG

Olivträden som höll på att dö förra året, detta året ska det bli rehabilitering.

IMG_4664.JPG

Roser och syrener på gång..

IMG_4667.JPG

Lite Bonsaier..
    IMG_4678.JPG

Monsteran fick vara med här också..

IMG_4679.JPG IMG_4693.JPG IMG_4694.JPG IMG_4695.JPG IMG_4696.JPG IMG_4697.JPG IMG_4698.JPG IMG_4699.JPG

Icaras, 80s, wayne och 1 annan gillar detta.
  17. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Ser att du bor i Skåne. Fusk! :arghh:

mofo gillar detta.
  18. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Haha, solen skiner alltid i Skåne och över "Di blåe"..;)

19. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Så sant, därav nyinköpt sommarställe i växthusSkåne. //Skåning bosatt i Sthlm.
    Sthlm är okej att odla i, men Skåne måste ha gödsel i luften. Allt växer där!

mofo gillar detta.
  20. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag är fan sämst med växter. skulle nog kunna ha ihjäl en plastblomma

Carlton och MariaE gillar detta.
  21. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Härlig tråd!
    Fick lite panik idag, inte vattnat två stycken olivträd på fem månader, antar att det är kört.
    Årets trädgårdsprojekt, robotklippare, råd där, är det automower som gäller?

mofo gillar detta.
  22. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Lite info finner du på länkarna nedan, alla där är ganska eniga om vilken som är bäst.
    Robomow MS1000

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/robotgrasklippare.html
    http://robotnyheter.se/2014/04/08/14-robotgrasklippare-i-stort-test-av-rad-ron/
    http://www.test.se/robotgrasklippare/

Kan säga att jag själv kör med handgräsklippare, har alltid gjort och kommer förmodligen också alltid göra.
    Jag tycker det är ganska skönt, man får lite mer motion och det blir samma resultat.
    Mina mattar tar ca 15-20 min att klippa ska jag tillägga, har man ett större område att täcka skulle jag nog investerat i något annat.

23. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Våren första trädgårdsprojekt är nu klart och såhär gick det till.
    Stack till Byggmax och köpet lite material, hem till farsan som har aningen bättre såg än mig.

IMG_4684.JPG
    IMG_4688.JPG

Allt är sågat och klart för att skruva ihop.

IMG_4689.JPG IMG_4712.JPG

Första lådan av två är nu monterad.

IMG_4721.JPG

Här ska de stå och det kommer krävas en del grävning.

IMG_4726.JPG IMG_4773.JPG

Hittade lite marksten på blocket som ska ligga runt lådorna.

IMG_4774.JPG

Inget går till spillo, förra året tog vi bort större delen av denna. Gräset ska läggas runt.

IMG_4779.JPG

Första lådan på plats och ser till att det finns plats för plattorna.

IMG_4783.JPG

Givetvis är allt i lod. :)

IMG_4784.JPG IMG_4787.JPG

Andra lådan på plats, plattorna klara, fast lådorna ser lite tomma ut.

IMG_4801.JPG

Så här ser 1,5 ton matjord ut, detta ska in i lådorna. Kostade endast 280kr.

IMG_4811.JPG

Slutresultatet.

IMG_4812.JPG

Måtten:
    Längd 2.8 m
    Bredd 1 m
    24 cm höga

Tid:
    ca 3 halvdagar

Kostnad:
    Plankor 450 kr
    Skruv 40 kr
    Plattor 60 kr
    Jord 280 kr
    Hyra släp 180 kr
    ALL IN 1010 kr

MariaE och Taxman gillar detta.
  24. Taxman

Taxman Friends of KS

Jäklar vad fint det blev! Var köpte du jord så billigt?

Hemma hos mig lyckades min älskade fru igår ha av den största tomatplantan. Av det som tidigare var en ca 25 cm hög planta återstår nu ca 4 cm. *suck*

Skulle ha planterat ut den på balkongen i dag men så kan det gå... Tur att jag har fler plantor.

mofo gillar detta.
  25. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne

Jorden inhandlades från www.grus.nu.
    Hyrde ett släp och stack dit, frakten de erbjuder är ganska dyr.
    De vägde jorden med hjullastaren och 5 min senare var jag på väg hem. Kan jag verkligen rekommendera om man bor i närheten.

Det låter inte kul, precis innan det ska komma tomater, ställ ut den och hoppas på det bästa, växter klara mer än vad man tror.
    I vår gamla lägenhet så hade vi körsbärstomater på balkongen, blev riktigt bra. Den plantan vi hade blev tillslut ca 2 meter hög, fick binda upp den i rejält. Chilli trivdes även där..

WP_20130819_001.jpg WP_20130819_005.jpg

Lycka till med tomaten..

MariaE gillar detta.
  26. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Jag lämnade hela min odling till vår tonåring i 10 dagar.. :arghh::banghead::bawling:

Gör om, gör rätt. Tur jag har hälften hos grannen :D

naggge och mofo gillar detta.
  27. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Fick en succulent crassula av en kompis. Även kallad "money tree", "friendship tree" och "lucky plant".

image.jpg

Vill ha en stor kaktus...

80s gillar detta.
  28. Sundström

Sundström Friends of KS

Tänk bara på att om du har grannar med Husqvarna Automower så stör dessa ut övriga tillverkares system.
    Tror du måste lägga slingan 4 m ifrån för att det ska fungera. Kort sagt behövs en buffertzon mellan trädgårdarna.
    Kör ni båda Husqvarna är det dock inga problem.

80s gillar detta.
  29. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne

Det kan vara riktigt coolt med stor kaktus, är dock ganska svårt att ta hand om kaktusar, svårare än vad man tror. Har haft väldigt många och tyvärr har dessa dött, min erfarenhet är att de är väldigt känsliga av klimat förändringar.
    Jag har flyttat 3 ggr och varje gång dog mina dåvarande kaktusar. :(

30. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne

Ojoj, den enda som jag skulle lita på när det vattning när man är borta skulle vara morsan.
    Skulle knappt lita på frugan när det gäller detta :)