• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Växter, träd och blommor i hemmet eller trädgården

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det kan vara riktigt coolt med stor kaktus, är dock ganska svårt att ta hand om kaktusar, svårare än vad man tror. Har haft väldigt många och tyvärr har dessa dött, min erfarenhet är att de är väldigt känsliga av klimat förändringar.
Jag har flyttat 3 ggr och varje gång dog mina dåvarande kaktusar. :(

Schysst med lite tips från en med erfarenhet! :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Schysst med lite tips från en med erfarenhet! :)

Det ska dock inte avskräcka dig, tycker du ska satsa på någon cooling, om du bor i Skåne kan jag verkligen rekommendera dig at ta en sväng till Trädgårdspaletten, ett riktigt smultronställe. De har kaktusar man bara kunde fantisera om.
IMG_1381.JPG
 

Rixard

Cartier
Någon som odlar chili här? Fick en planta i gåva från grannen och den verkar ta sig ganska bra :)
Jag delade plantan i hälften när den var runt 10-15 cm lång för att den skulle bli rejält buskig och det verkar ha gett resultat! Det skall tydligen vara en habanero.

IMG_20170603_081709_410.jpg
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Någon som odlar chili här? Fick en planta i gåva från grannen och den verkar ta sig ganska bra :)
Jag delade plantan i hälften när den var runt 10-15 cm lång för att den skulle bli rejält buskig och det verkar ha gett resultat! Det skall tydligen vara en habanero.

IMG_20170603_081709_410.jpg
Härlig bump,
Jag odlade ingen chilli i år, farsan har dock satt lite så får om jag kan snylta lite av honom :)

Ska också lägga upp bilder på hur mina odlingslådor ser ut två år senare, ska knäppa lite bilder i eftermiddag.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Någon som odlar chili här? Fick en planta i gåva från grannen och den verkar ta sig ganska bra :)
Jag delade plantan i hälften när den var runt 10-15 cm lång för att den skulle bli rejält buskig och det verkar ha gett resultat! Det skall tydligen vara en habanero.

IMG_20170603_081709_410.jpg

Jag har satt relativt mycket chili i år, första gången jag odlar (ca 25 plantor av olika typer). Har varit en intressant vår, kul att se och styra lite hur man vill att de ska bli. "Skördade" mina första nu i veckan, golden cayenne, och använde vid matlagning :)
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har satt relativt mycket chili i år, första gången jag odlar (ca 25 plantor av olika typer). Har varit en intressant vår, kul att se och styra lite hur man vill att de ska bli. "Skördade" mina första nu i veckan, golden cayenne, och använde vid matlagning :)
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG
bra krut i den eller?
 

Rixard

Cartier
Jag har satt relativt mycket chili i år, första gången jag odlar (ca 25 plantor av olika typer). Har varit en intressant vår, kul att se och styra lite hur man vill att de ska bli. "Skördade" mina första nu i veckan, golden cayenne, och använde vid matlagning :)
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG
Oj, det var många! Antar att du är van chilliodlare då, vad är favoriten? Skall satsa på lite roliga sorter nästa säsong tänkte jag och är ute efter tips :)
Härliga bilder, verkar vara rejäla frukter du får!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har genom åren levt under devisen som jag ärvde efter far min att blommor måste lära sig att klara sig utan vatten. Det handlar om att tämja dem på något vis. Tamblommor helt enkelt.
Nu klarade varken han eller jag att genomföra detta så i år får jag vattna.

Det jag har hemma är mestadels ute på balkongen och de som lever just nu är följande arter.

Jordfria blommor:
IMG_3650.JPG


Grönbladade blommor ink kruka
IMG_3651.JPG


Blommor med vitt. Här finns också en låda med mynta till mojiton, dragon till bean samt oregano till köttfärsåsen.
IMG_3652.JPG


Sedan har jag bärblommor.
En ger röda bär och en ger också röda bär tror jag.
IMG_3653.JPG
 
Senast ändrad:

Rizzie

Patek
2-Faktor
Oj, det var många! Antar att du är van chilliodlare då, vad är favoriten? Skall satsa på lite roliga sorter nästa säsong tänkte jag och är ute efter tips :)
Härliga bilder, verkar vara rejäla frukter du får!
Faktiskt inte, är första gången jag odlar haha. Är delvis därför jag satte så många, räknade med att många skulle dö :p Den jag är mest spänd på är Aji Amarillo, då den används i väldigt mycket sydamerikansk mat men sällan ses i sverige
 

Rixard

Cartier
Faktiskt inte, är första gången jag odlar haha. Är delvis därför jag satte så många, räknade med att många skulle dö :p Den jag är mest spänd på är Aji Amarillo, då den används i väldigt mycket sydamerikansk mat men sällan ses i sverige
Härligt, all in så att säga :)
Har du någon speciell strategi när du odlar? Jag vet att jag odlade någon chilli för längesedan som jag bara lät gro första sig själv utan någon "hjälp" från mig och det slutade med en riktig lång och ranglig planta. Nu har det funkat bättre när jag beskurit en del och bytt kruka först när rotsystemet varit tillräckligt utvecklat. Planerar du att försöka övervintra någon planta? Vad har du fler för sorter?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Våren första trädgårdsprojekt är nu klart och såhär gick det till.
Stack till Byggmax och köpet lite material, hem till farsan som har aningen bättre såg än mig.




Allt är sågat och klart för att skruva ihop.

IMG_4689.JPG
IMG_4712.JPG


Första lådan av två är nu monterad.

IMG_4721.JPG


Här ska de stå och det kommer krävas en del grävning.

IMG_4726.JPG
IMG_4773.JPG


Hittade lite marksten på blocket som ska ligga runt lådorna.

IMG_4774.JPG


Inget går till spillo, förra året tog vi bort större delen av denna. Gräset ska läggas runt.

IMG_4779.JPG


Första lådan på plats och ser till att det finns plats för plattorna.

IMG_4783.JPG


Givetvis är allt i lod. :)

IMG_4784.JPG
IMG_4787.JPG


Andra lådan på plats, plattorna klara, fast lådorna ser lite tomma ut.

IMG_4801.JPG


Så här ser 1,5 ton matjord ut, detta ska in i lådorna. Kostade endast 280kr.

IMG_4811.JPG


Slutresultatet.

IMG_4812.JPG


Måtten:
Längd 2.8 m
Bredd 1 m
24 cm höga

Tid:
ca 3 halvdagar

Kostnad:
Plankor 450 kr
Skruv 40 kr
Plattor 60 kr
Jord 280 kr
Hyra släp 180 kr
ALL IN 1010 kr
Uppdatering på lådorna som utlovat.
Vänstra lådan och rabatten är fyllda med smultron och jordgubbar, dottern älskar att gå och plocka på sommaren.
Den högra är det lite mer avancerade saker i, där har vi vitlök, tomater, persilja, timjan och fysalis.
4.jpg


2.jpg

6.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Någon av er som är bra på/har erfarenhet att beskärning av paradisträd. Tänker dels på hur göra för att få en fin form, dels på hur mycket stryk de tål. De är ju tåliga jäklar men även de har väl en gräns...
Några av mina nedan, lite äldre till vänster och tre nya adepter till höger om fulkaktusen.
image.jpg
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Någon som odlar chili här? Fick en planta i gåva från grannen och den verkar ta sig ganska bra :)
Jag delade plantan i hälften när den var runt 10-15 cm lång för att den skulle bli rejält buskig och det verkar ha gett resultat! Det skall tydligen vara en habanero.

IMG_20170603_081709_410.jpg
Jag odlar lite chili:)
Har en cayenne long slim
image.jpg

En devils tongue chocolate
image.jpg

En pretty in purple
image.jpg

En Carolina reaper
image.jpg

Och två bahamian goat pepper
image.jpg
 
Senast ändrad:

Rixard

Cartier
Jag odlar lite chili:)
Har en cayenne long slim
En devils tongue chocolate

En pretty in purpleEn Carolina reaper
Och två bahamian goat pepper

Ledsen för dom fruktansvärt mörka bilderna
Snyggt! Beskär du dina plantor något? Isåfall hur? Din devils tounge chocolate och pretty in purple såg riktigt fina ut!
 

Rixard

Cartier
Nej jag har inte beskärt någon av dom vet inte riktigt hur man skall göra:banghead:
Nu fick du ju upp riktigt fina bilder. Vilken fantastisk färg pretty in pink hade, är det en prydnadschili eller är den bara så snygg?

Inte jag heller, tagit lite hjälp från youtube och experimenterar lite själv med den enda plantan jag har. Man måste dock nästan ha två så att man kan jämföra resultat av olika beskärning eller utan. Det får bli nästa säsong.

Här är dagsfärska bilder av hur det ser ut nu, båda huvudskotten har precis börjat dela sig också:
cameringo_20170608_181901.jpg

cameringo_20170608_182133.jpg
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Nu fick du ju upp riktigt fina bilder. Vilken fantastisk färg pretty in pink hade, är det en prydnadschili eller är den bara så snygg?

Inte jag heller, tagit lite hjälp från youtube och experimenterar lite själv med den enda plantan jag har. Man måste dock nästan ha två så att man kan jämföra resultat av olika beskärning eller utan. Det får bli nästa säsong.

Här är dagsfärska bilder av hur det ser ut nu, båda huvudskotten har precis börjat dela sig också:
cameringo_20170608_181901.jpg

cameringo_20170608_182133.jpg
Den är riktigt fin i färgen och är ätbar och blir röda när dom är fullt mogna:).får ta en titt på youtube tills nästa säsong så man får lite tips på hur man gör:D
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hade glömt denna tråden... här är lite updates från i våras/somras.

Byggde en pergola och lade plattor istället för en jävla massa sjösten.
Sen sattes det härliga klätterväxter som ska täcka.
2 (4).jpg
4.jpg
6.jpg
2 (3).jpg

Byggdes även denna "väggen" som kan göra planken grönare och även som insynsskydd..
2.jpg
6 (1).jpg

Tar gärna tips på en avlång frostbeständig kruka att ha på balkongen. Ska växa humle upp på spaljé. 15-30 liter. Kanske måste skapa en gröna fingrar tråd :)
Jag har en massa terrakottakrukor som har klarat sig hela vintern ute...
Har även köpt frigolitkrukor och gjort hål i botten så inget stannar och fryser i dem... jag har dem i uterummet för vinterförvaring av en del växter :)
2 (2).jpg

Capture.PNG
 

Bilagor

  • 2 (1).jpg
    2 (1).jpg
    411.3 KB · Visningar: 1
Topp