• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Våga köpa gammal klocka?

Johnny67a

Omega
Nyupptäckt klockintresse har drabbat mig med stor kraft!
Inser dock hur lite jag kan om klockor och hur mycket det är att lära.
Har sett några vintageklockor som jag fallit pladask för. Omega Constellation och Longines Conquest. Båda är från 60-talet och i fint yttre skick.
Min frågor är följande:
- Hur vet man att man inte köper grisen i säcken. Vad ska man tänka på helt enkelt?
- Kan en urmakare få fram reserdelar öht till en så gammal klocka när den går sönder?
Tacksam för svar!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
På din första fråga, det vet man ju lika lite som när man köper begagnad bilo_O. Man får gå på det skick man ser och på magkänsla. Sedan kan man ju alltid be att få se insidan/urverket för att göra en snabb bedömning av skicket där. Generellt sett är det lite så att ett bra yttre skick oftast betyder att den är allmänt välskött.
På din andra fråga, ja oftast om det är dom stora etablerade märkena och det inte är någon limited edition eller dylikt. Glas brukar gå att byta mot icke original om storleken är rätt, även visare. Se främst till att boetten och tavlan är i ett skick du är nöjd med.
Lycka till :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nyupptäckt klockintresse har drabbat mig med stor kraft!
Inser dock hur lite jag kan om klockor och hur mycket det är att lära.
Har sett några vintageklockor som jag fallit pladask för. Omega Constellation och Longines Conquest. Båda är från 60-talet och i fint yttre skick.
Min frågor är följande:
- Hur vet man att man inte köper grisen i säcken. Vad ska man tänka på helt enkelt?
- Kan en urmakare få fram reserdelar öht till en så gammal klocka när den går sönder?
Tacksam för svar!
Jag sa ju att du skulle gå vintage! ;)
 

Johnny67a

Omega
Tackar för infon. Är inte helt lätt detta märker jag. Bara att sätta sig in i det så gott man kan med andra ord!:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är en svår fråga att svara på hur man inte köper grisen i säcken. Men som någon skrev, har den ett bra skick på utsidan så är den troligen välskött. Men var observant på om den är väldigt kraftigt polerad och/eller ommålad tavla, sånt kan indikera att det är en ganska sliten klocka som fått lite make up för att se bättre ut än den är. (att visare och krona är bytta är inget konstigt, det görs ganska regelbundet vid service)
Även det här att köpa säljaren, verkar han seriös och någon som bryr sig om sitt rykte eller är det någon okänd säljare på Blocket. Är det bara rent säljsnack från säljaren och han samtidigt försöker prata bort och avfärda eventuella brister på klockan så är det en lite varningsklocka för mig. En 40 år gammal klocka har vart med om en del som sätter sina spår och är inte "som ny". Samt om priset är allt för bra, då bör man fråga sig själv varför.
Tavlan, boett och övrigt yttre kan du googla fram bilder på för att se om de ser rätt ut men själva urverket är svårare. Men du kan börja med att dra upp klockan och se om det känns någorlunda ok. Dyrare klockor har jag vart med om att lämna in till en urmakare (som är kunnig på det märket) som fick öppna och bedöma om det var något helt galet eller om den ser godkänd ut. Ingen garanti men de kan se om verket är nära att totalt haverera eller om det till och med skulle sitta fel verk i.

Men magkänsla och sunt förnuft. Är det för bra för att vara sant så är det troligen något som är fel samt googla och läs på lite om modellen du är ute efter. En ommålad tavla exempelvis behöver inte var fel men priset ska vara därefter. Om en säljare försöker kränga en klocka med ommålad tavla som "mint condition" så skulle jag inte handla där men är han bara ärlig så är det en annan sak.
 

Johnny67a

Omega
Tack för det utförliga svaret. Jag suger åt mig som en svamp. Svårt veta vad korrekt pris är har jag insett. Sett flertal Omega från 60 talet med guldboett för 20- 25000. Man undrar om det är rimligt för en 60 år gammal klocka?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för det utförliga svaret. Jag suger åt mig som en svamp. Svårt veta vad korrekt pris är har jag insett. Sett flertal Omega från 60 talet med guldboett för 20- 25000. Man undrar om det är rimligt för en 60 år gammal klocka?
Är 1,5 miljoner rimligt för en 50 år gammal sliten klocka, som inte ens är i guld?

Beror på modellen, posta länkar på grejer du gillar!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för det utförliga svaret. Jag suger åt mig som en svamp. Svårt veta vad korrekt pris är har jag insett. Sett flertal Omega från 60 talet med guldboett för 20- 25000. Man undrar om det är rimligt för en 60 år gammal klocka?
När det gäller just Omega Constellation så finns den i både stål, goldcap och guld, där solid guld ligger där någon stans... om det är rimligt är ju en annan femma ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ett bra sätt att inte bli lurad är att ha gott om tid och inte vara i behov av att fatta snabba beslut. Hur fin och unik den klockan är som du står inför så finns det andra om du inte hinner med. Ett bra sätt att köpa bra grejer men som är dyrare är att köpa av handlare som handlar med vintage och som vågar ge garanti. Då tar både du och handlaren en risk och det kan vara en bra balans. Kaplans i Stockholm har mycket äldre ur t ex. En annan som jag köpt några vintageklockor av är

Edwalls Ur
Drottninggatan 14, 702 10, ÖREBRO
019 611 00 94

Jag har ingen aning om vad de har idag, men de har två urmakare som drivit butiken i decennier. Jag tror det är Örebros äldsta klockbutik. De är fd Rolex-återförsäljare så de har kunnandet och många gamla reservdelar till Omega och mycket annat. De ger 1 års garanti på alla vintage de säljer och de är bra att ha att göra med. Jag har ingen koppling alls till dem, men jag gillar äldre oberoende hantverkare som kan sin sak.

Lycka till!
 

Femitolv

Cartier
image.jpg
Risken är en del av nöjet!!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
Hej! Jo,Edvalls Ur i Örebro säljer vintageur fortfarande. Tog en fönsterbild ny i mars. Rent allmänt som redan påpekats, är att man bör kolla noggrant beträffande Constellation, men det är mödan värt. Ett ur med evig klass !!

Omega dynamic 70-talaren är riktigt läcker! :woot: De visar inte allt i skyltfönstret. Det finns mer i butiken. Mer bilder :) :snaphappy:
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nyupptäckt klockintresse har drabbat mig med stor kraft!
Inser dock hur lite jag kan om klockor och hur mycket det är att lära.


Har sett några vintageklockor som jag fallit pladask för. Omega Constellation och Longines Conquest. Båda är från 60-talet och i fint yttre skick.
Min frågor är följande:
- Hur vet man att man inte köper grisen i säcken. Vad ska man tänka på helt enkelt?
- Kan en urmakare få fram reserdelar öht till en så gammal klocka när den går sönder?
Tacksam för svar!
Ett sätt är att värma upp med lite enklare, billigare klockor, kanske tex Certina eller liknande. Då kan man lära sig bedömma skick, hitta och förstå info, jämföra olika säljsiter mm. Allt detta utan att oroa sig för att slarva bort några större summor.
 

Gios

Breitling
Det är som att fråga sig själv om man skulle våga köpa en begagnad bil. Man tar risken...
 
Topp