• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Våga modda på nya klockor?

Har du moddat en sprillans ny klocka?


  • Totala väljare
    19

Sunneson

Breitling
Tjena,
Vill modda och tänkte köpa en gammal SKX007/009, men så slog det mig. Om jag blir asnöjd med det vill jag ju att klockan ska leva så länge som möjligt och då är ju en ny ett bättre alternativ?
Garantin försvinner antagligen så fort man tänkt tanken, men tänker att urmakare tar sig an verket oavsett då verket är original trots att tavla, bezzel, glas inte är det? Är det någon som fått nekande service efter att ha moddat?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjena,
Vill modda och tänkte köpa en gammal SKX007/009, men så slog det mig. Om jag blir asnöjd med det vill jag ju att klockan ska leva så länge som möjligt och då är ju en ny ett bättre alternativ?
Garantin försvinner antagligen så fort man tänkt tanken, men tänker att urmakare tar sig an verket oavsett då verket är original trots att tavla, bezzel, glas inte är det? Är det någon som fått nekande service efter att ha moddat?
Det låter som du bara tänkt göra enkla kosmetiska förändringar och det borde rimligtvis inte ha med urverket att göra? Men varför köpa en ny som du ändå inte gillar utseendet på? Måste vara bättre med billig beg och modda, tycker jag
 

Tassoli

Omega
Köp en så billig begagnad du kan först. Oddsen är att du kommer begå en hel del misstag (det gjorde jag, trots timmar av research) och då är det trist att sumpa pengarna.

Sen kan du alltid sälja den gamla för samma peng om du var duktig (eller rep. Objekt om du var mindre duktig:D) och använda samma mod-delar på en nyare klocka.

Halva nöjet är i min åsikt att få prova sig fram :)
 

McGyver

Rolex
På en SKX007/009 är det oftast billigare att köpa ett nytt verk och byta mot att serva det gamla!
Så kan du byta verk själv (vilket du kan om du klara av att byta tavla, visare, glas o.s.v) - kör på - vill du ha en klocka som kan servas hos en urmakare - låt den vara original! ;)
 

Sunneson

Breitling
Det låter som du bara tänkt göra enkla kosmetiska förändringar och det borde rimligtvis inte ha med urverket att göra? Men varför köpa en ny som du ändå inte gillar utseendet på? Måste vara bättre med billig beg och modda, tycker jag

Jo, det är sant... och den naturliga tanken... det bara slog mig att man borde kolla med lite folk. Alltid bra att vända o vrida lite innan exekvering, så att säga.
 

Sunneson

Breitling
Köp en så billig begagnad du kan först. Oddsen är att du kommer begå en hel del misstag (det gjorde jag, trots timmar av research) och då är det trist att sumpa pengarna.

Sen kan du alltid sälja den gamla för samma peng om du var duktig (eller rep. Objekt om du var mindre duktig:D) och använda samma mod-delar på en nyare klocka.

Halva nöjet är i min åsikt att få prova sig fram :)

Ja, tanken slog mig på vägen hem idag.... att öven om modd...ningen? inte blir bra kan jag ju plocka delarna till nästa projekt.
Tack för input!
 
Topp