• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag Android?

Ska jag byta till Huawei?


  • Totala väljare
    350

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hej Klocksnackare!

Efter att i flera år ha kört mobiltelefoner från Apple funderar jag nu på att byta till Android och då en Huawei P10.
Jag är dock något tveksam. Både jag och sambon har laptops från Apple, vi har Apple TV i hemmet, Apple TV på jobbet, Apple laptop på jobbet.
På mitt förra jobb fick jag en sketen gammal samsung jobbtelefon som avskräckte mig från allt som har med Android att göra, men detta var över tre år sedan, så jag hoppas att mycket har ändrats till dess.
Jag är inte så superteknisk och gör ingenting avancerat på mobilen. Det jag kommer använda telefonen till mest är att läsa nyheter, kolla sociala medier, kolla KS, lyssna podcast och ta bilder nån gång då och då. Just det, ringa också. Alltså inget avancerat (jag har inte ens spotify).

Så vad tycker ni? Ska jag ge Huawei och Android en chans eller kommer jag ångra mig och be till Steve Jobs att släppa in mig i sin helgedom igen?
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Röstar också på OnePlus 3T, speciellt om du vill ha DualSIM-möjligheter.
Vet inte hur bra det fungerar omvänt, men jag kan t.ex. casta från min iPhone till Chromecast utan några som helst problem.
 

Platinum

Cartier
Oneplus känns inte så sjävlklart om man inte är superteknisk, speciellt inte med tanke på garantiärenden osv. Samsung (flaggskepp) brukar oftast fungera bra för de "mindre tekniska" även om vi nördar ofta klagar. Pixel må vara dyra men har man pengarna så kan det vara ett alternativ (import i och för sig, men det känns ändå som ett bra alternativ).

Ser dock ingen större anledning att byta faktiskt, om nu inte priset är en faktor (alternativt att du har tröttnat på iOS/Apple).
 

Tapiren

Cartier
Är du inte speciellt tekniskt lagd eller intresserad skulle jag verkligen, verkligen råda dig till att behålla Iphone. Jag kör Iphone privat och har testat de flesta olika Androidlurar på jobbet men ingen av dem är speciellt enkla eller intuitiva att använda, tvärtom är de ganska krångliga och jobbiga att hantera. Alla jag känner som är på min nivå avseende både intresse och kunnande tycker ungefär samma sak, i alla fall de jag har språkat med.

Nu har jag en Samsung S7 eller vad den heter, den är ungefär lika kass som alla andra android-produkter, med en del märkliga tankevurpor inbyggda. Är man intresserad av teknik har den säkert sina fördelar men jag skulle aldrig någonsin ge upp Iphone om jag hade det valet, aldrig.

Några exempel; ständiga uppdateringar. Är det inte olika appar som skall uppdateras är det själva operativsystemet, och när det kommer en ny uppdatering (dvs hela tiden) plingar telefonen på samma sätt som när man får sms, varför? Det är ju puckat. Ja ja, det går förstås att ställa in olika ljud för alla aviseringar men jag vill helst slippa hålla på och krångla med olika inställningar.

Hälften av programmen jag använder ligger i någon form av undermeny, "program", och andra hälften på motsvarigheten till "skrivbordet". Visst, även här går det att ställa in men jag ser ingen tydlig logik i de olika menyerna.
 

Bottega

Cartier
Jag är tekniskt lagd, eller jag vill tycka det i alla fall. Jag skaffade mig en Android efter att ha kört iPhone 3, 3gs, 4s. Ångrade mig inom 3 månader, det var det sämsta valet jag har gjort. Sjukt krångligt så det inte är sant!

Numera iPhone SE. Kommer aldrig gå tillbaka till Android.
 

Platinum

Cartier
Nu har jag en Samsung S7 eller vad den heter, den är ungefär lika kass som alla andra android-produkter, med en del märkliga tankevurpor inbyggda.
Hur många produkter med Android har du testat? Android != Samsung och det är ändå ett rätt märkligt påstående.

Några exempel; ständiga uppdateringar. Är det inte olika appar som skall uppdateras är det själva operativsystemet, och när det kommer en ny uppdatering (dvs hela tiden) plingar telefonen på samma sätt som när man får sms, varför? Det är ju puckat. Ja ja, det går förstås att ställa in olika ljud för alla aviseringar men jag vill helst slippa hålla på och krångla med olika inställningar.
Rätt så kul att du nämner uppdateringar, då folk oftast klagar på avsaknad av uppdateringar hos Android. Applikationsuppdateringar är ingenting att gå in på då det är upp till privata utvecklare (eller företag, fortfarande ingenting hos operativsystemet) att sköta dessa. Men det går att ställa in så att det uppdateras automatiskt och/eller så att du inte får några notifikationer när uppdateringar är tillgängliga. Detta görs i (Google) Play Store.

Operativsystemsuppdateringar handlar antingen om säkerhetsfixar (som Google i princip skickar ut varje månad) vilket varje individ med en telefon BÖR hålla koll på. Annars är det vanliga buggfixar/nya versioner vilket i ditt fall Samsung i största mån reglerar själva. Vet inte riktigt vad det jobbiga är med uppdateringar, antingen erbjuder det ny funktionalitet annars så handlar det om säkerhetshål som täpps till. Sällan gör det mobilen sämre (möjligtvis ovan om något grafiskt ändras) men inte sämre.

Hälften av programmen jag använder ligger i någon form av undermeny, "program", och andra hälften på motsvarigheten till "skrivbordet". Visst, även här går det att ställa in men jag ser ingen tydlig logik i de olika menyerna.
Om det inte har hänt något drastiskt (alternativt att någon med tillgång till din mobil har laddat ned en annan hemskärmersättare/launcher) så bör det inte stämma. Skrivbordet är till för "genvägar" till applikationer och widget. I applådan har du alla applikationer samlade på ett ställe. Ett enkelt exempel;

Om du ofta ringer, skickar SMS, samt surfar så kan du lägga en ikon för samtal, SMS samt en webbläsare direkt på skrivbordet. Utöver detta kanske du vill veta aktiekurser och väder. Inga problem, då kan du lägga ut en (dynamisk) widget för detta direkt på skrivbordet. Resterande applikationer (samt samtal, SMS och webbläsare) ligger i applikationsmenyn som vanligt.

Det fungerar ungefär på samma sätt som i Windows (7 och nedåt åtminstone) , om du har använt detta.

Det här kanske blev väldigt långt och oerhört drygt så att säga, men det är var inte meningen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har iphone, övriga familjen Android. Olika Samsungvarianter. Det enda de gör är att klaga på sina telefoner. Så enkla saker som att ta kort, öppna en app, spara en fil verkar vara helt bisarrt krångligt och oanvändarvänligt. Ständiga problem med lagg vid knapptryckningar och växlingar mellan funktioner verkar också finnas.

@Coffetoledo Vad gör du med din iphone i iTunes? Det har ju inte behövts till någonting på flera år, annat än frivilliga saker som att köpa film och lyssna på podcasts.
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag älskar Iphone men om det finns något som retar gallfebern på mit så är det itunes.
Med tanke på hur sjukligt användarvänligt Apple utformar sina produkter är det helt sanslöst att itunes inte är bättre.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tack för alla svar. Jag håller till stor del med er om att Android känns krångligt. Jag är den som vill ha så lite appar som möjligt. Hatar widgetar och liknande. Jag gillar att ha det stilrent. Det jag inte gillar med iPhone är ju kameran som verkligen är dålig jämfört med bilder tagna med Huawei P10 (jag har en iPhone 6).
 

Veratio

Cartier
Har en Huawei nu, när min Note blev för långsam (hade en 3:a). De flesta i min närhet kör iPhone, jag har bara en iPad mini som aldrig används, kör till 100% på min Samsung platta och min mobil. Är hyfsat teknikintresserad, men det är precis som åt andra hållet, är man van vid Android så är väl iPhone ett helvete och tvärtom.

Sen hämtar jag hem serier direkt i paddan när jag ska åka utomlands så jag har något att göra på planet, funkar supersmutt.

Måste byta min Android telefon på jobbet till en iPhone nu i dagarna, då systemet med hotspot för datorerna endast kommer att fungera via iPhone från 1 april när de byter leverantör. Har inte beställt en än, gruvar. :D
 

Lowe92

Cartier
Min telefon blev stulen utomlands, det var en nexus 6p, nu har jag fått en iPhone 6 plus i ersättning. Tycker de fungerar ganska likvärdigt. Jag saknar lite widgetar för kalender osv. Men i övrigt är den väl ok. Hade jag inte varit van vid det andra hade jag säkert kunnat tycka att iphone var bättre.
 

Tapiren

Cartier
Hur många produkter med Android har du testat? Android != Samsung och det är ändå ett rätt märkligt påstående.


Rätt så kul att du nämner uppdateringar, då folk oftast klagar på avsaknad av uppdateringar hos Android. Applikationsuppdateringar är ingenting att gå in på då det är upp till privata utvecklare (eller företag, fortfarande ingenting hos operativsystemet) att sköta dessa. Men det går att ställa in så att det uppdateras automatiskt och/eller så att du inte får några notifikationer när uppdateringar är tillgängliga. Detta görs i (Google) Play Store.

Operativsystemsuppdateringar handlar antingen om säkerhetsfixar (som Google i princip skickar ut varje månad) vilket varje individ med en telefon BÖR hålla koll på. Annars är det vanliga buggfixar/nya versioner vilket i ditt fall Samsung i största mån reglerar själva. Vet inte riktigt vad det jobbiga är med uppdateringar, antingen erbjuder det ny funktionalitet annars så handlar det om säkerhetshål som täpps till. Sällan gör det mobilen sämre (möjligtvis ovan om något grafiskt ändras) men inte sämre.


Om det inte har hänt något drastiskt (alternativt att någon med tillgång till din mobil har laddat ned en annan hemskärmersättare/launcher) så bör det inte stämma. Skrivbordet är till för "genvägar" till applikationer och widget. I applådan har du alla applikationer samlade på ett ställe. Ett enkelt exempel;

Om du ofta ringer, skickar SMS, samt surfar så kan du lägga en ikon för samtal, SMS samt en webbläsare direkt på skrivbordet. Utöver detta kanske du vill veta aktiekurser och väder. Inga problem, då kan du lägga ut en (dynamisk) widget för detta direkt på skrivbordet. Resterande applikationer (samt samtal, SMS och webbläsare) ligger i applikationsmenyn som vanligt.

Det fungerar ungefär på samma sätt som i Windows (7 och nedåt åtminstone) , om du har använt detta.

Det här kanske blev väldigt långt och oerhört drygt så att säga, men det är var inte meningen.

Jag vet faktiskt inte exakt vilka jag har testat, jag är som sagt väldigt ointresserad men det har varit några olika Samsung och Sony. Jag använder Samsungen hela dagarna och varje dag, men fortfarande blir jag så irriterad på den att jag flera gånger i veckan vill slänga ut den genom fönstret (vilket jag gjort, den höll men skärmen sprack, fast det kan jag leva med).

Men du summerar min poäng, visst kan man anpassa telefonen i Play Store, visst går det att ladda ned uppdateringar lite då och då, och widget vet jag faktiskt inte ens vad det betyder… Iphonen är säkert inte bättre men den är extremt intuitiv och enkel att hantera för den som bara vill stoppa i sitt sim-kort och därefter sätta igång och ringa.

Tycker man att en dynamisk widget låter intressant, eller om man i vart fall vet eller vill veta vad det är, bör man kanske köpa en Android men är man ute efter det enkla, då är Iphone att föredra.
 

meo_swe

Audemars
Det finns en orsak till att iphone kallas "pensionärstelefon" i branschen. Ska du ha något enkelt som alltid funkar är det äpple som gäller.

Kört Android sedan jag skaffade smartphone och aldrig ångrat mig. Det enda som verkat vara smidigare med äpple har vart Icloud, som nu Samsung också har börjat med...
 

Wboy

Panerai
Har och har haft både och. Android typ Samsung 7 är betydligt bättre än iPhone. Användbarhet. Skärm. Fingeravtrycksläsare. Kamera... chrome cast!

Enda jobbiga är väl själva övergången.
 

Wboy

Panerai
Jag vet faktiskt inte exakt vilka jag har testat, jag är som sagt väldigt ointresserad men det har varit några olika Samsung och Sony. Jag använder Samsungen hela dagarna och varje dag, men fortfarande blir jag så irriterad på den att jag flera gånger i veckan vill slänga ut den genom fönstret (vilket jag gjort, den höll men skärmen sprack, fast det kan jag leva med).

Men du summerar min poäng, visst kan man anpassa telefonen i Play Store, visst går det att ladda ned uppdateringar lite då och då, och widget vet jag faktiskt inte ens vad det betyder… Iphonen är säkert inte bättre men den är extremt intuitiv och enkel att hantera för den som bara vill stoppa i sitt sim-kort och därefter sätta igång och ringa.

Tycker man att en dynamisk widget låter intressant, eller om man i vart fall vet eller vill veta vad det är, bör man kanske köpa en Android men är man ute efter det enkla, då är Iphone att föredra.

Vilken Samsung då? Haft tidigare, men tycker 7an är ljusår bättre
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Har kört android och ios till och från de senaste 7 åren. Båda har sina fördelar. Tror inte att du gör fel med att testa android, har haft en nexus 6p i över ett år nu och är väldigt nöjd.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Självklart har båda systemet för- och nackdelar, det är nog mest vad man är van vid och/eller föredrar som styr. Testa för tusan, man ska inte dö nyfiken! :)

Med det sagt blir jag trött på tjatet "är man teknikkunnig kör man Android", "iPhone är en pensionärstelefon" osv. Jag föredrar iPhone alla dagar i veckan - lirar bra med mina Apple-prylar hemma, ser bra ut och fungerar alltid. Bara för man är teknikintresserad vill man väl inte ha något som är onödigt krångligt? Jobbar själv i mjukvaru-branschen och vet hur enkelt det är att göra något som är krångligt att använda, och hur svårt det är att göra något som fungerar enkelt och sömlöst ihop med andra system. Apple imponerar verkligen när det kommer till den saken.

Det som irriterat mig med Android är framförallt:
  • Sämre flyt i UI (ja, jag har testat de senaste mobilerna och ja jag har testat andra ROMs än stock)
  • Det tar lång tid innan systemuppdateringar kommer till vissa (läs: de flesta) modeller. Leder till onödiga säkerhetshål och en fragmenterad plattform. Utvecklare måste hålla på att anpassa sig till otaliga versioner istället för att fokusera på viktigare saker.
  • Generellt sätt lägre prioritet när det gäller släpp av nya appar. Apparna kommer ofta först till iPhone och/eller är bättre underhållna där. Enkel marknadsekonomi då Android trots dess större marknadsandel har en markant lägre betalvilja hos sina användare än iPhone-användare.
  • Jag saknar iMessage. Vet att det här låter väldigt töntigt och att man kan använda Whatsapp eller vad som helst, men det är faktiskt väldigt smidigt med inbyggda funktionen.
  • Inte lyckats hitta en telefon som jag trivs med lika bra som iPhone rent hårdvarumässigt.
Det här blev ju en lång och raljerande post, sorry :D Nåja det här är mina 5 hundradelar av en dollar.
 

Johe

Omega
Har alltid kört iPhone men skaffade senast en Sony Z5 Compact. Tycker den är lika smidig, märkte knappt nån skillnad vid bytet, och man slipper itunes. Har iPhone 7 via jobbet men föredrar Sonyn alla dagar i veckan. 7:an är obekvämt stor.
 

sme82

Omega
Jag har avverkat mängder med Androids och iPhones genom åren. Gillar båda men skulle generellt säga följande.

Välj Android om:
- Du är teknikintresserad och gillar att skräddarsy inställningar, utseende och funktionalitet
- Vill komma undan billigare. Man får en bra telefon för tusenlappar billigare än iPhone
- Vill ha fler telefoner att välja på, både snygga, fula, stora och små

Väl iPhone om:
- Du vill att det bara ska fungera
- Du accepterar att du begränsas till att inte skräddarsy något och förväntas använda telefonen precis som Apple vill

Jag tycker du ska köra vidare på en iPhone. Skulle du ändå vilja köra Android är OnePlus 3T mycket prisvärd. Köp absolut inget Samsung eller HTC-skräp som kladdat sönder operativsystemet fullständigt.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Android är inte nödvändigtvis "bättre om man är teknikintresserad", android är krångligt och du måste vara villig at lägga ner tid för att kunna göra något med operativsystemet, för att ställa in olika grejer, osv. Pluggar/Jobbar själv med programmering/teknik som mjukvaruutvecklare, UI/användargränssnittet ska vara ENKELT. Det blir inte bättre för att det är mer komplicerat eller att man behöver intressera sig/sätta sig in i saker för att förstå hur man gör saker som är simpla/intuitiva på en annan enhet. Man blir/är inte nödvändigtvis mer tekniskt kunnig för att det är svårare att pilla med inställningarna. Jag har använt android, gått tillbaka till iOS på grund av att enkelhet är något jag värdesätter. Jag upplever att (precis som många nämnt innan):
  • iOS är smidigt, enkelt, intuitivt. Många appar/uppdateringar premieras till iOS. Du är till viss del begränsad till vad du kan göra med telefonen (även om de flesta jag diskuterat med som pekat på denna egenskap själva inte anpassat telefonen på något sätt som inte skulle gått med iOS/iphone). Jag har heller inte hittat någon telefon som är lika skön designmässigt, med en minimalistisk design som iphone.
  • Android lurar har sämre flyt i användargränssnittet, de känns kladdigare än iOS lurar. Telefonerna som kommer med android ofta billigare (OnePlus 3t är väldigt prisvärd). Man har större anpassningsmöjligheter. iOS känns dock säkrare överlag.
Orkar inte fylla på med mer så här sent på kvällen. :D
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hej Klocksnackare!

Efter att i flera år ha kört mobiltelefoner från Apple funderar jag nu på att byta till Android och då en Huawei P10.
Jag är dock något tveksam. Både jag och sambon har laptops från Apple, vi har Apple TV i hemmet, Apple TV på jobbet, Apple laptop på jobbet.
På mitt förra jobb fick jag en sketen gammal samsung jobbtelefon som avskräckte mig från allt som har med Android att göra, men detta var över tre år sedan, så jag hoppas att mycket har ändrats till dess.
Jag är inte så superteknisk och gör ingenting avancerat på mobilen. Det jag kommer använda telefonen till mest är att läsa nyheter, kolla sociala medier, kolla KS, lyssna podcast och ta bilder nån gång då och då. Just det, ringa också. Alltså inget avancerat (jag har inte ens spotify).

Så vad tycker ni? Ska jag ge Huawei och Android en chans eller kommer jag ångra mig och be till Steve Jobs att släppa in mig i sin helgedom igen?
Självklart ska du fortsätta med Apple. Det handlar inte om ett val mellan iOS och Android utan att du redan befinner dig i Apple miljö där enheterna kan interagera. AirDrop, iCloud osv. Visst det finns säkert lösningar på allt men vill du hela tiden fixa och trixa? Jag har successivt gått över från Windows/Android miljö till Apple och ångrar mig inte en enda sekund.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Självklart ska du fortsätta med Apple. Det handlar inte om ett val mellan iOS och Android utan att du redan befinner dig i Apple miljö där enheterna kan interagera. AirDrop, iCloud osv. Visst det finns säkert lösningar på allt men vill du hela tiden fixa och trixa? Jag har successivt gått över från Windows/Android miljö till Apple och ångrar mig inte en enda sekund.
Fast jag använder varken iCloud eller Airdrop. Synkar inga enheter med varandra. Det enda jag har aktiveterad är Hitta min Iphone ☺️
 

Rearden

Cartier
Jag skulle inte byta, finns en del downside med apples produkter men din data är helt klart säkrare. Jobbar inom "telecom"branchen och att suga privat data från nån med en iphone är helt klart svårare än från än android. När det gäller just Huawei skulle jag springa åt andra hållet, hade en P9 för test ett par månader när den kom, de sista 5% som gör att man fakstikt uppskattar sin användarupplevelse är helt förkastliga. Kan blivit bättre i P10 men jag skulle nog ge det några generationer.

Vill du verkligen byta så skaffa en Samsung, då kan du även köra smart switch och få över all din gamla iphonecontent till din nya lur.
 
Topp