• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag Android?

Ska jag byta till Huawei?


  • Totala väljare
    350

davvaer

Omega
Provade sama grej förra året.
Bytte från Iphone till samsung S7 edge då den skulle va sååååå grym.
Klassiskt android lagg i UL trots mega processor och ram (skandal) samt värre och värre slowdowns ju längre man använde den.
Sen känns det som utvecklarna lägger mycket mindre kraft på apparna då dom kradschar och beter sig konstigt ungefär 10 x mer än till ios

kort och gott jag bytte tillbaka fortare än kvickt.
 

lofgreno

Audemars
Tycker du ska prova att byta. Android är inte så krångligt som alla verkar tro. När jag försöker på mig en Iphone tycker jag att den är krånglig. :)
Har själv bara kört Samsung (och lite HTC i början) men säger absolut inte att Samsung är bäst. Deras eget gränssnitt är inte helt hundra och att man inte ens kan ta bort en del appar stör mig.
Dock kan jag tipsa om att Samsung idag (17:00) faktiskt ska introducera nya S8an. Det blir intressant. :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Skadar inte att prova byte, men kolla upp lite tester hur batteritiden är osv.
Jag kommer aldrig skaffa en android som inte har rent os iaf. Min sista var en Nexus 6P som jag var riktigt nöjd med (förutom batteritiden).
Båda system har sina fördelar och nackdelar och båda är långt ifrån perfekta.
 

Guden

Cartier
Självklart har båda systemet för- och nackdelar, det är nog mest vad man är van vid och/eller föredrar som styr. Testa för tusan, man ska inte dö nyfiken! :)

Med det sagt blir jag trött på tjatet "är man teknikkunnig kör man Android", "iPhone är en pensionärstelefon" osv. Jag föredrar iPhone alla dagar i veckan - lirar bra med mina Apple-prylar hemma, ser bra ut och fungerar alltid. Bara för man är teknikintresserad vill man väl inte ha något som är onödigt krångligt? Jobbar själv i mjukvaru-branschen och vet hur enkelt det är att göra något som är krångligt att använda, och hur svårt det är att göra något som fungerar enkelt och sömlöst ihop med andra system. Apple imponerar verkligen när det kommer till den saken.

Det som irriterat mig med Android är framförallt:
  • Sämre flyt i UI (ja, jag har testat de senaste mobilerna och ja jag har testat andra ROMs än stock)
  • Det tar lång tid innan systemuppdateringar kommer till vissa (läs: de flesta) modeller. Leder till onödiga säkerhetshål och en fragmenterad plattform. Utvecklare måste hålla på att anpassa sig till otaliga versioner istället för att fokusera på viktigare saker.
  • Generellt sätt lägre prioritet när det gäller släpp av nya appar. Apparna kommer ofta först till iPhone och/eller är bättre underhållna där. Enkel marknadsekonomi då Android trots dess större marknadsandel har en markant lägre betalvilja hos sina användare än iPhone-användare.
  • Jag saknar iMessage. Vet att det här låter väldigt töntigt och att man kan använda Whatsapp eller vad som helst, men det är faktiskt väldigt smidigt med inbyggda funktionen.
  • Inte lyckats hitta en telefon som jag trivs med lika bra som iPhone rent hårdvarumässigt.
Det här blev ju en lång och raljerande post, sorry :D Nåja det här är mina 5 hundradelar av en dollar.

Android är inte nödvändigtvis "bättre om man är teknikintresserad", android är krångligt och du måste vara villig at lägga ner tid för att kunna göra något med operativsystemet, för att ställa in olika grejer, osv. Pluggar/Jobbar själv med programmering/teknik som mjukvaruutvecklare, UI/användargränssnittet ska vara ENKELT. Det blir inte bättre för att det är mer komplicerat eller att man behöver intressera sig/sätta sig in i saker för att förstå hur man gör saker som är simpla/intuitiva på en annan enhet. Man blir/är inte nödvändigtvis mer tekniskt kunnig för att det är svårare att pilla med inställningarna. Jag har använt android, gått tillbaka till iOS på grund av att enkelhet är något jag värdesätter. Jag upplever att (precis som många nämnt innan):
  • iOS är smidigt, enkelt, intuitivt. Många appar/uppdateringar premieras till iOS. Du är till viss del begränsad till vad du kan göra med telefonen (även om de flesta jag diskuterat med som pekat på denna egenskap själva inte anpassat telefonen på något sätt som inte skulle gått med iOS/iphone). Jag har heller inte hittat någon telefon som är lika skön designmässigt, med en minimalistisk design som iphone.
  • Android lurar har sämre flyt i användargränssnittet, de känns kladdigare än iOS lurar. Telefonerna som kommer med android ofta billigare (OnePlus 3t är väldigt prisvärd). Man har större anpassningsmöjligheter. iOS känns dock säkrare överlag.
Orkar inte fylla på med mer så här sent på kvällen. :D

What they said.

Även jag är väldigt/extremt "teknisk" och bestämde mig för att prova på Android för ca 2 år sen med Sony Z3 compact.

För att summera det lite kort:

+ Det var roligt till en början att bygga egna ROMs (~användargränssnitt), anpassa mobilen så personligt som möjligt, maximera batteritiden mm. Tills allt började kräva uppdateringar och jag var tvungen att organisera och hålla koll på alla miljoner backups jag hade tagit och mobilen till slut brickades (läs: blev stendöd för att jag tappade tålamodet och började köra allt möjligt skit utan att forska noga).

Då återställde jag allt till standard och tänkte "nä, nu ska jag använda mobilen som en vanlig mobil". Dvs. Läsa nyheter, sociala medier, ringa, messa, betta, sport.

Allt var skit jämfört med iPhone. Från att spela upp videos, till att göra enkla navigeringar i gränssnitt/appar. Speciellt eftersom att jag VET hur smidigt alla dessa appar lirar i iPhone. Saknade även den solida känslan och kvaliten av en välbyggd mobil.

Summa summarum:

Saknar batteritiden, vissa widgets och genvägar jag hade i android - och scrollen i Spotify-appen.

Men, iPhone vinner för mig personligen. Bättre helhetskänsla. Mer intuitiv och smidig.

Edit: Blev fan inte kort.

Edit 2: Sen är det skillnad på android och android. Har endast testat en enhet. Många saker som jag störde mig på, funkade perfekt på Samsung (enligt mina vänner).

Edit 3: Glömde nämna att jag saknar skärminspelningsfunktionen ENORMT. Det var guldvärt. :) (snapchat b la)
Om denma funktion finns till iPhone så får ni gärna tipsa.
 
Senast ändrad:

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Varför inte Huawei?
kommer på sikt konkurera ut dessa märken vi "svennar" är så vana vid, Iphone och Samsung.
deras mobiler är så vassa för halva priset .
Android är en öppnare plattform och inte så kontrollerat som Apples iOS
deras UI är lite "snyggare" med senaste uppdateringen av Android också, så våga lite.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Varför inte Huawei?
kommer på sikt konkurera ut dessa märken vi "svennar" är så vana vid, Iphone och Samsung.
deras mobiler är så vassa för halva priset .
Android är en öppnare plattform och inte så kontrollerat som Apples iOS
deras UI är lite "snyggare" med senaste uppdateringen av Android också, så våga lite.
Ska aldrig säga aldrig men jag tror verkligen inte Huawei kommer konkurrera ut Apple. Apple har fått dagens ungdomar med sig, man har vant sig vid macbooks i många skolor, de flesta har en iphone. Jag tror otroligt många kommer använda deras produkter även i framtiden även om konkurrenter kommer med lite vassare lurar. De hårdvarumässiga förbättringar som skiljer lurarna i toppskiktet från varandra är knappas något som den genomsnittliga användaren märker av eller bryr sig om, det är i alla fall vad jag tror.
 

vlm1978

Cartier
Bytte från iphone 6 till Honor 8 i höstas. Har inte ångrat det för en sekund. Finns/fanns inget som jag anser fungerade bättre i iphone. Nu har jag istället bättre batteritid, mer minne, större frihet att bestämma vad och hur och detta till en klart lägre kostnad.
 

lofgreno

Audemars
Ska aldrig säga aldrig men jag tror verkligen inte Huawei kommer konkurrera ut Apple. Apple har fått dagens ungdomar med sig, man har vant sig vid macbooks i många skolor, de flesta har en iphone. Jag tror otroligt många kommer använda deras produkter även i framtiden även om konkurrenter kommer med lite vassare lurar. De hårdvarumässiga förbättringar som skiljer lurarna i toppskiktet från varandra är knappas något som den genomsnittliga användaren märker av eller bryr sig om, det är i alla fall vad jag tror.
Jag tror en kinesisk tillverkare som Huawei får svårt att blir störst. Men stora kommer dom givetvis bli då dom säkert är starka i sitt eget hemland med otroligt stora folkmängder, även om dom är fattiga. Men jag håller med om att Apple nog kommer att behålla sin höga position framöver även om dom kanske inte kommer att vara störst.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror en kinesisk tillverkare som Huawei får svårt att blir störst. Men stora kommer dom givetvis bli då dom säkert är starka i sitt eget hemland med otroligt stora folkmängder, även om dom är fattiga. Men jag håller med om att Apple nog kommer att behålla sin höga position framöver även om dom kanske inte kommer att vara störst.
Att bli störst är inte det svåra. Det svåra är att tjäna pengar, något Apple är överlägsna på.
 
Tack för alla svar. Jag håller till stor del med er om att Android känns krångligt. Jag är den som vill ha så lite appar som möjligt. Hatar widgetar och liknande. Jag gillar att ha det stilrent. Det jag inte gillar med iPhone är ju kameran som verkligen är dålig jämfört med bilder tagna med Huawei P10 (jag har en iPhone 6).
Det som är så bra med Android är att du kan få den att se ut precis som du vill. Gillar du inte appar och widgets så kör du utan bara. Herregud, du kan ju till och med få den att se ut som en iPhone om du vill (varför man nu skulle vilja det). Visst, det kanske är lite längre inlärningsperiod men sen kan du anpassa den precis hur du vill.
Jag har två mobiler, en iPhone 6 via jobbet och en Sony Performance privat. Skulle ALDRIG köpa en iPhone för mina egna pengar! Min Sony "springer i åttor" runt den..
 

Kugghjul

Panerai
Jag skulle inte välja Samsung, där får du inte en korrekt uppfattning av Android.

Jag skulle satsa på Sony eller Google.

Varje gång jag använder en iPhone slås jag av att Apples enda USP är att dess användare är fast pga varumärkestrofasthet samt nätverkseffekten med alla tjänster etc.

Nej, Iphone och Apple är omsprungna, inklusive i användarinterfacet. Det enda som är riktigt bra på iPhone är kameran.
 

lofgreno

Audemars
Jag skulle inte välja Samsung, där får du inte en korrekt uppfattning av Android.

Jag skulle satsa på Sony eller Google.

Varje gång jag använder en iPhone slås jag av att Apples enda USP är att dess användare är fast pga varumärkestrofasthet samt nätverkseffekten med alla tjänster etc.

Nej, Iphone och Apple är omsprungna, inklusive i användarinterfacet. Det enda som är riktigt bra på iPhone är kameran.
Håller faktiskt med även om jag själv kör Samsung. Google Pixel är nog ett bra val. Dock så ska det väl kommer en ny snart.
Själv har jag precis beställt S8an. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja det finns billigare telefoner som kör android, men det var inte det som var problemet. Folk uppfattar android som nåt svårt och omöjligt att klara av (vad jag kunde läsa här) :) . :)
Tror inte att det är rätt tolkning. Min tolkning är att folk inte pallar hacka och pilla och konfigurera ihjäl sin telefon. Den ska bara funka.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Röstar också på OnePlus 3T, speciellt om du vill ha DualSIM-möjligheter.
Vet inte hur bra det fungerar omvänt, men jag kan t.ex. casta från min iPhone till Chromecast utan några som helst problem.
Jag har en oneplus 3T och går super bra och enkelt att casta om jag förstod det som en fråga :)
 

Crispie

Rolex
Har gjort misstaget två gånger att "go android". Aldrig igen. Fool me once (okej twice då)... och så vidare. Android är kusinen från landet. Håll dig till Apple min vän. Du kommer bara bli besviken annars!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Haft över 6-7 android (privat+tjänst), och sambo haft 3, föräldrarna 2. Alla har bara funkat. Förstår inte vad är det folk pratar om. Det är bara regga ett konto och sen funkar det.
Absolut. Men det gör iOS också. Och för de flesta är kanske det det enklare valet där allt faktiskt funkar oavsett om du är teknikidiot eller ingenjörsavant. Jag är civilingenjör och har programmerat sedan C64, gillar inte Mac men föredrar Apple just på telefoner och surfplattor. Vet inte varför men tror inte det är särskilt produktivt att fundera vidare på det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bytte jobb förra året och fick där en iphone. Kul och mycket välbyggd mobil.

Jag tänkte att jag skulle föra över min personliga ringsignal för att göra telefonen "min". Sagt och gjort... Hur för man då över musik till mobilen? Använd iTunes. Nu använder ju Apple sin egna sladd för att koppla in mobilen och ladda så mina egna 20-talet USB-kablar fungerade inte.

Vad göra? Blåtand såklart, Apple är ju heta på trådlöshet. Tyvärr fungerar blåtand till det mesta på iPhone, men inte för filöverföring. Bara att vänta och ta med sig sladden från jobbet.

Dag 2: Jaha, det går inte att föra över mp3. Dax för googling. Ok, jag måste konvertera till aac-format, och sedan byta filändelse. Ja, ja, tycker Steve Jobs att det är en bra idé så kör jag på det.

Filändelsen bytt och överföringen påbörjad. Jasså, det gick inte eftersom ringsignalen är längre än 40 sekunder. Tja, varför behöver jag en längre signal? Så jag kortare den och förde över.

Nu är jag en glad och lycklig iPhone-ägare eftersom Apple vet vad jag vill och behöver. Och en egen ringsignal har jag också.
 
Topp