Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Vågar jag Android?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mazdak, 28 mars 2017.

?

Ska jag byta till Huawei?

1. JA!

36,5%
  2. NEJ, Behåll iPhone!

57,9%
  3. Ja, men inte Huawei (kommentera gärna)

5,6%
  1. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Rebel soldier

Jo, jag gör säkerhetskopia i iTunes. Det enda jag använder iTunes till :)

2. Torsten

Torsten Tie Fighter pilot

Från:
    Orten
    Kan varmt rekommendera backup till iCloud. Väldigt smidigt :)

Mazdak gillar detta.
  3. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Rebel soldier

Men vad jag förstår har man bara 5Gb på iCloud?

4. davvaer

davvaer Rebel soldier

Från:
    Marbs.
    Provade sama grej förra året.
    Bytte från Iphone till samsung S7 edge då den skulle va sååååå grym.
    Klassiskt android lagg i UL trots mega processor och ram (skandal) samt värre och värre slowdowns ju längre man använde den.
    Sen känns det som utvecklarna lägger mycket mindre kraft på apparna då dom kradschar och beter sig konstigt ungefär 10 x mer än till ios

kort och gott jag bytte tillbaka fortare än kvickt.

Torsten och Mazdak gillar detta.
  5. Torsten

Från:
    Orten
    Mazdak gillar detta.
  6. lofgreno

lofgreno Rebel soldier

Tycker du ska prova att byta. Android är inte så krångligt som alla verkar tro. När jag försöker på mig en Iphone tycker jag att den är krånglig. :)
    Har själv bara kört Samsung (och lite HTC i början) men säger absolut inte att Samsung är bäst. Deras eget gränssnitt är inte helt hundra och att man inte ens kan ta bort en del appar stör mig.
    Dock kan jag tipsa om att Samsung idag (17:00) faktiskt ska introducera nya S8an. Det blir intressant. :)

Forsberg och Mazdak gillar detta.
  7. Empa

Empa AT-ST driver

Skadar inte att prova byte, men kolla upp lite tester hur batteritiden är osv.
    Jag kommer aldrig skaffa en android som inte har rent os iaf. Min sista var en Nexus 6P som jag var riktigt nöjd med (förutom batteritiden).
    Båda system har sina fördelar och nackdelar och båda är långt ifrån perfekta.

Mazdak gillar detta.
  8. Guden

Guden Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    What they said.

Även jag är väldigt/extremt "teknisk" och bestämde mig för att prova på Android för ca 2 år sen med Sony Z3 compact.

För att summera det lite kort:

+ Det var roligt till en början att bygga egna ROMs (~användargränssnitt), anpassa mobilen så personligt som möjligt, maximera batteritiden mm. Tills allt började kräva uppdateringar och jag var tvungen att organisera och hålla koll på alla miljoner backups jag hade tagit och mobilen till slut brickades (läs: blev stendöd för att jag tappade tålamodet och började köra allt möjligt skit utan att forska noga).

Då återställde jag allt till standard och tänkte "nä, nu ska jag använda mobilen som en vanlig mobil". Dvs. Läsa nyheter, sociala medier, ringa, messa, betta, sport.

Allt var skit jämfört med iPhone. Från att spela upp videos, till att göra enkla navigeringar i gränssnitt/appar. Speciellt eftersom att jag VET hur smidigt alla dessa appar lirar i iPhone. Saknade även den solida känslan och kvaliten av en välbyggd mobil.

Summa summarum:

Saknar batteritiden, vissa widgets och genvägar jag hade i android - och scrollen i Spotify-appen.

Men, iPhone vinner för mig personligen. Bättre helhetskänsla. Mer intuitiv och smidig.

Edit: Blev fan inte kort.

Edit 2: Sen är det skillnad på android och android. Har endast testat en enhet. Många saker som jag störde mig på, funkade perfekt på Samsung (enligt mina vänner).

Edit 3: Glömde nämna att jag saknar skärminspelningsfunktionen ENORMT. Det var guldvärt. :) (snapchat b la)
    Om denma funktion finns till iPhone så får ni gärna tipsa.

Senast ändrad: 29 mars 2017
    Torsten, engst, Mazdak och 2 andra gillar detta.
  9. beardedpeareater

beardedpeareater Rebel soldier

Varför inte Huawei?
    kommer på sikt konkurera ut dessa märken vi "svennar" är så vana vid, Iphone och Samsung.
    deras mobiler är så vassa för halva priset .
    Android är en öppnare plattform och inte så kontrollerat som Apples iOS
    deras UI är lite "snyggare" med senaste uppdateringen av Android också, så våga lite.

Mazdak gillar detta.
  10. daveid

daveid Stormtrooper

Ska aldrig säga aldrig men jag tror verkligen inte Huawei kommer konkurrera ut Apple. Apple har fått dagens ungdomar med sig, man har vant sig vid macbooks i många skolor, de flesta har en iphone. Jag tror otroligt många kommer använda deras produkter även i framtiden även om konkurrenter kommer med lite vassare lurar. De hårdvarumässiga förbättringar som skiljer lurarna i toppskiktet från varandra är knappas något som den genomsnittliga användaren märker av eller bryr sig om, det är i alla fall vad jag tror.

11. vlm1978

vlm1978 Rebel soldier

Bytte från iphone 6 till Honor 8 i höstas. Har inte ångrat det för en sekund. Finns/fanns inget som jag anser fungerade bättre i iphone. Nu har jag istället bättre batteritid, mer minne, större frihet att bestämma vad och hur och detta till en klart lägre kostnad.

Mazdak gillar detta.
  12. lofgreno

lofgreno Rebel soldier

Jag tror en kinesisk tillverkare som Huawei får svårt att blir störst. Men stora kommer dom givetvis bli då dom säkert är starka i sitt eget hemland med otroligt stora folkmängder, även om dom är fattiga. Men jag håller med om att Apple nog kommer att behålla sin höga position framöver även om dom kanske inte kommer att vara störst.

daveid och Mazdak gillar detta.
  13. lofgreno

lofgreno Rebel soldier

Måste säga att nya S8an såg riktigt häftig ut. :)
    Blir nog till att beställa en sån här på jobbet.

Mazdak gillar detta.
  14. Broke

Broke Rebel soldier

Köp en OnePlus

Fido1 och Mazdak gillar detta.
  15. Torsten

Från:
    Orten
    Att bli störst är inte det svåra. Det svåra är att tjäna pengar, något Apple är överlägsna på.

Mazdak gillar detta.
  16. lofgreno

lofgreno Rebel soldier

Ja verkligen. Apple är väl typ fortfarande dom enda som tjänar bra med deg på den där branschen. Ibland undrar man ju varför företag som Sony, HTC och LG ens håller på. Samsung brukar ju ligga hyfsat till men inte lika bra som Apple...

17. Forsberg

Forsberg Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det som är så bra med Android är att du kan få den att se ut precis som du vill. Gillar du inte appar och widgets så kör du utan bara. Herregud, du kan ju till och med få den att se ut som en iPhone om du vill (varför man nu skulle vilja det). Visst, det kanske är lite längre inlärningsperiod men sen kan du anpassa den precis hur du vill.
    Jag har två mobiler, en iPhone 6 via jobbet och en Sony Performance privat. Skulle ALDRIG köpa en iPhone för mina egna pengar! Min Sony "springer i åttor" runt den..

Mazdak gillar detta.
  18. Kugghjul

Kugghjul Stormtrooper

Jag skulle inte välja Samsung, där får du inte en korrekt uppfattning av Android.

Jag skulle satsa på Sony eller Google.

Varje gång jag använder en iPhone slås jag av att Apples enda USP är att dess användare är fast pga varumärkestrofasthet samt nätverkseffekten med alla tjänster etc.

Nej, Iphone och Apple är omsprungna, inklusive i användarinterfacet. Det enda som är riktigt bra på iPhone är kameran.

Fujoor och Forsberg gillar detta.
  19. MacRulez4ever

MacRulez4ever X-Wing Pilot

Nej de vågar du inte

20. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Haha vad roligt stt så många tycker att de är tekniska men att andtoid är krånglig. Ändå säljer Android flest telefoner i U-länder. :D:D:D

vonhall och Forsberg gillar detta.
  21. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Rebel soldier

Beror väl på att det finns billiga telefoner som kör android?

engst gillar detta.
  22. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Ja det finns billigare telefoner som kör android, men det var inte det som var problemet. Folk uppfattar android som nåt svårt och omöjligt att klara av (vad jag kunde läsa här) :) . :)

Mazdak gillar detta.
  23. lofgreno

lofgreno Rebel soldier

Håller faktiskt med även om jag själv kör Samsung. Google Pixel är nog ett bra val. Dock så ska det väl kommer en ny snart.
    Själv har jag precis beställt S8an. :)

24. Carlf

Carlf Rebel soldier

Tror inte att det är rätt tolkning. Min tolkning är att folk inte pallar hacka och pilla och konfigurera ihjäl sin telefon. Den ska bara funka.

25. Fido1

Fido1 Y-Wing pilot

Från:
    Indien
    Jag har en oneplus 3T och går super bra och enkelt att casta om jag förstod det som en fråga :)

26. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Haft över 6-7 android (privat+tjänst), och sambo haft 3, föräldrarna 2. Alla har bara funkat. Förstår inte vad är det folk pratar om. Det är bara regga ett konto och sen funkar det.

lofgreno och Forsberg gillar detta.
  27. Crispie

Crispie Rebel soldier

Har gjort misstaget två gånger att "go android". Aldrig igen. Fool me once (okej twice då)... och så vidare. Android är kusinen från landet. Håll dig till Apple min vän. Du kommer bara bli besviken annars!

ollkli gillar detta.
  28. Carlf

Carlf Rebel soldier

Absolut. Men det gör iOS också. Och för de flesta är kanske det det enklare valet där allt faktiskt funkar oavsett om du är teknikidiot eller ingenjörsavant. Jag är civilingenjör och har programmerat sedan C64, gillar inte Mac men föredrar Apple just på telefoner och surfplattor. Vet inte varför men tror inte det är särskilt produktivt att fundera vidare på det.

engst gillar detta.
  29. Sledger

Sledger Stormtrooper

Nya Honor 8 Pro har presenterats. Honor är eget varumärke som ägs av Huawei. Honor 8 Pro har samma innanmäte som Huawei P10 men större skärm och lite enklare kamera. Riktpriset ser ut att hamna på 549 euro. Grymt mycket telefon för pengarna om man jämför med senaste flaggskeppen som kostar 8-10k.

Swedroid har skrivit lite här -> http://www.swedroid.se/huawei-honor-8-pro-med-kirin-960-lanserad/

Forsberg gillar detta.
  30. nissehult

nissehult Tie Fighter pilot

Bytte jobb förra året och fick där en iphone. Kul och mycket välbyggd mobil.

Jag tänkte att jag skulle föra över min personliga ringsignal för att göra telefonen "min". Sagt och gjort... Hur för man då över musik till mobilen? Använd iTunes. Nu använder ju Apple sin egna sladd för att koppla in mobilen och ladda så mina egna 20-talet USB-kablar fungerade inte.

Vad göra? Blåtand såklart, Apple är ju heta på trådlöshet. Tyvärr fungerar blåtand till det mesta på iPhone, men inte för filöverföring. Bara att vänta och ta med sig sladden från jobbet.

Dag 2: Jaha, det går inte att föra över mp3. Dax för googling. Ok, jag måste konvertera till aac-format, och sedan byta filändelse. Ja, ja, tycker Steve Jobs att det är en bra idé så kör jag på det.

Filändelsen bytt och överföringen påbörjad. Jasså, det gick inte eftersom ringsignalen är längre än 40 sekunder. Tja, varför behöver jag en längre signal? Så jag kortare den och förde över.

Nu är jag en glad och lycklig iPhone-ägare eftersom Apple vet vad jag vill och behöver. Och en egen ringsignal har jag också.

Empa och Leafvalley gillar detta.