• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag gå på stan med min klocka...?

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är väl även servade vintageklockor?;)
Nja, risken att förstöra något som är svårt att ersätta är ju betydligt mer överhängande än på en modern sportstålis. Då menar jag beater-aktiviteter, klart de inte ska ligga i lådan.

Drog fö. min G shock rätt ned i betongen när jag åkte skateboard, då var jag glad att det inte var min Heuer som satt på armen :)
 
Senast ändrad:

The lord

Audemars
Cliffhanger-frågan, skulle du våga spela golf med klockan? :hilarious:
Jag spelar golf MED klockan!
IMG_20161024_111710.jpg
 

Shadyboy

Cartier
Bra tråd då vet vi att samtliga postare i tråden inte kommer att vilja ha bilder och pruta på hairlines när det ska köpas begagnad klocka, eller?;)
+1 på den. Är helt med på att en klocka ska användas (till det den är till för). Men det faktum att skicket och små dings och hairlines alltid (!) omnämns i annonser (och om de INTE nämns klassas säljaren som oseriös) tyder på att skicket spelar roll, även om så oerhört många vill hävda annat. En balansgång helt enkelt. Tycker man ska använda klockan och stå ut med att det blir bruksspår. Men samtidigt även vara varsam med fina klockor. Många timmar har lagts ner på dem vid tillverkningen varför de förtjänar att behandlas med respekt. :)
 

cklar

Omega
Helt rätt! Köpte min första riktiga klocka förra sommaren (tudor 74000) och använder den hela tiden, allt från sliriga kvällar på krogen till solsemestrar och skidresor!
 

lofgreno

Audemars
Det farligaste för den dyrarare klockan är väl egentligen en runda på stan en natt med risken för att helt enkelt bli rånad. Är det nån som väljer att inte köra sina dyra klockor vid såna tillfällen?
Svarttaxi känns farligare än en golfrunda lixom...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Håller med. Tyvärr driver inlägget överdrifter.
Jag tycker ändå tråden känns relevant då väldigt många tror att deras klockor är gjorda av glas. Kan tråden få någon att börja använda sin klocka lite mer är det bara positivt:)
Nja, risken att förstöra något som är svårt att ersätta är ju betydligt mer överhängande än på en modern sportstålis. Då menar jag beater-aktiviteter, klart de inte ska ligga i lådan.

Drog fö. min G shock rätt ned i betongen när jag åkte skateboard, då var jag glad att det inte var min Heuer som satt på armen :)
Jo får jag välja mellan att pajja en G-Shock eller en vintage Heuer skulle även jag välja G-Shocken;)
 
Senast redigerad av en moderator:

ozzyozzy

Cartier
+1 på den. Är helt med på att en klocka ska användas (till det den är till för). Men det faktum att skicket och små dings och hairlines alltid (!) omnämns i annonser (och om de INTE nämns klassas säljaren som oseriös) tyder på att skicket spelar roll, även om så oerhört många vill hävda annat. En balansgång helt enkelt. Tycker man ska använda klockan och stå ut med att det blir bruksspår. Men samtidigt även vara varsam med fina klockor. Många timmar har lagts ner på dem vid tillverkningen varför de förtjänar att behandlas med respekt. :)
Det kanske är detta som är problemet? Att så många ser sina klockor ur perspektivet "nästa flipp" istället för keepers som man faktiskt använder? Man ser ju ofta vintage-annonser i stil med: "seadweller med en ägare som bar klockan i vått och torrt, märken från brottning med havssköldpaddor och svetsloppor från brinnande oljerigg" och klockcommunityt brister ut i ett unisont "oooooh", men när det gäller egna klockor är man rädd för g-krafter vid skidåkning, g-punkter i sängen eller andra faror ute i det hårda livet.
 
D

Deleted member 4412

Guest
O mej veterligen så minns jag @meo_swe var väldigt uppriktig i sin annons när han sålde sin LLD där han stolt berättade om dess äventyr:). O den blev såld trots sina äventyr haha
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det kanske är detta som är problemet? Att så många ser sina klockor ur perspektivet "nästa flipp" istället för keepers som man faktiskt använder? Man ser ju ofta vintage-annonser i stil med: "seadweller med en ägare som bar klockan i vått och torrt, märken från brottning med havssköldpaddor och svetsloppor från brinnande oljerigg" och klockcommunityt brister ut i ett unisont "oooooh", men när det gäller egna klockor är man rädd för g-krafter vid skidåkning, g-punkter i sängen eller andra faror ute i det hårda livet.
Fan nu knyckte du mitt nästa inlägg haha! Skulle precis skriva om en viss svindyr 5513 Milspec;)
image.jpeg

O visst är det som så att många beundrar en vintage klocka dess historia, typ denna 5513 som låg på botten i x-antal år efter att ha tappats av en Royal Navy soldat under en övning. Men de som samtidigt beundrar denna 5513 skulle knappt våga duscha med sina egna..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Haha, bra att någon säger ifrån. Jag orkade faktiskt inte öppna tråden först för det är så trött ämne precis som "Vad skall jag köpa för första klocka?"-trådarna.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag tror även att förr i tiden så köpte man en klocka så förblev den en keeper precis som @ozzyozzy skriver. Den var med om än det ena o än det andra varav om det var tex en dykare så användes den garanterat till just dykning.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Idag så köper folk nya Subbar o största faran för dom är eventuella repor från deskdiving eller armband som nött på klockan haha.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Haha, bra att någon säger ifrån. Jag orkade faktiskt inte öppna tråden först för det är så trött ämne precis som "Vad skall jag köpa för första klocka?"-trådarna.
Eller vilken klocka ska jag köpa för 100 lax? Att få hjälp med sin första klocka, dvs om man är helt oerfaren o kluven, kan jag förstå men har man redan x-antal klockor, en hundring över till nytt inköp så borde man ha en såpass bra koll ändå;)
 

meo_swe

Audemars
+1 på den. Är helt med på att en klocka ska användas (till det den är till för). Men det faktum att skicket och små dings och hairlines alltid (!) omnämns i annonser (och om de INTE nämns klassas säljaren som oseriös) tyder på att skicket spelar roll, även om så oerhört många vill hävda annat. En balansgång helt enkelt. Tycker man ska använda klockan och stå ut med att det blir bruksspår. Men samtidigt även vara varsam med fina klockor. Många timmar har lagts ner på dem vid tillverkningen varför de förtjänar att behandlas med respekt. :)
Absolut spelar skick roll vid ev. försäljning. Men jag tar hellre en klocka med en fet ding istället för en sönderpolerad, ledsen klocka som skiner fint. Jag köper mina klockor för att använda dem. Skulle jag ha en Cartier Tank eller liknande så skulle den ju självklart inte användas för att bila betong, pumpa frätande slam eller slanga svavelsyra. För den klockan är inte byggd för att användas utanför kostymvärlden.
Men när folk inte vågar dyka med sin sub eller seamaster för att den är dyr är ju någon typ ev helgerån mot själva klockan. Det är som att blanda en Port Ellen med cola...
Jag tror att alldeles för många köper klockor numer för att kunna sälja dem senare, istället för att uppskatta och använda en klocka till vad den är byggd för. För tänk att de klockor som är Gamla och hårt Patinerade brukar ju ge ett ganska högt pris när de väl är vintage. Så när mina barn säljer min Black bay med annonsen

"Black bay säljes. Endast en ägare innan, som använde klockan till allt. När vi lät en expert restaurera hans HDD hittade vi bilder på när han både dör och var soldat med sin klocka, så den är välanvänd och fått vart med på många äventyr under sitt liv. servades enligt rekomendationer och går som en klocka skall. Säljes för kaozmycket pengar eller bud"

Så kommer folk jubla över att deras gamle far hade denna klocka hela livet och inte sålde och hade sig. Och någon galen jävla köpare kommer köpa skiten för alldeles för många pengar.

Väl ruttet @meo_swe, bara för att jag vet att den kommer få ett bra hem får du 5% rabatt på nästa klockan jag säljer här på KS. Använd rabattkoden: ksp-mongo.
Eftersom jag känner dig, och vet vart (och kanske i vem) klockorna har vart så kommer jag nog aldrig köpa en klocka från dig gubben.:heart:

Ruggigt bra trådstart.
Men en fråga bara, kan man få repor på klockan av håret på armarna:D?
Hår Är manligt. Och jävligt snyggt på rätt person. speciellt jag. :D
 

meo_swe

Audemars
O mej veterligen så minns jag @meo_swe var väldigt uppriktig i sin annons när han sålde sin LLD där han stolt berättade om dess äventyr:). O den blev såld trots sina äventyr haha
Enda dyrare klockan jag sålt. Jag fick den inte sålt för exakt det pris jag ville ha, men klockan kom till ett bra hem, och uppskattades grovt av både mig under tiden jag hade den, och i det nya hemmet.
Ärlighet varar längst:)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Om klockor går sönder om man använder dem? Jadå. Knäckte rotoraxeln på en gammal TagHeuer Super Prof för tio år sen eller så. Mtb i Hellas kan ha varit orsaken. Bezelringen ramlade av (ja, ramlade) när jag åkte rulltrappa upp från Fridhemsplans tunnelbanestation en tidig morgon. Länken var något av det rossligaste och mest rassliga jag upplevt.

Min 14060M F-serie använder jag jämt utan att tänka något särskilt på den. Det är en klocka. Inget smycke. Men jag har inte upplevt den som särskilt gedigen. Den var inne på service 2012 för lite av varje och det är dags igen nu. Länken behöver träffa en renoverare i HongKong. Kunde jag krympa ner 114060 till sin äldre märkesbroders storlek hade det varit en perfekt solid klocka.

Med åren blir man mer pragmatisk. Ibland lockar det att skaffa en rak quartz som bara går och går. Sinn EZM2 Hydro har jag alltid varit svag för. Hade för övrigt en EZM3 en gång i tiden som kändes väldigt gedigen och höll tiden utmärkt. Hade aldrig några problem med den oavsett vad jag utsatte den för.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nu är jag personligen förvisso inte främmande till flippande :bag:
Nä inte jag heller men min nuvarande Panna som jag fick hem samma dag som vi kom hem från BB ska ju grabben få när han fyller 18. Den ska inte förvaras i ett bankfack utan användas o hållas efter av mej fram tills dess:)
Största "farorna" är väl typ biltvätt, skogspomenader, lek, skrivbord, stranden så den kommer inte genomleva några större äventyr. Vad jag vet än iaf;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Om klockor går sönder om man använder dem? Jadå. Knäckte rotoraxeln på en gammal TagHeuer Super Prof för tio år sen eller så. Mtb i Hellas kan ha varit orsaken. Bezelringen ramlade av (ja, ramlade) när jag åkte rulltrappa upp från Fridhemsplans tunnelbanestation en tidig morgon. Länken var något av det rossligaste och mest rassliga jag upplevt.

Min 14060M F-serie använder jag jämt utan att tänka något särskilt på den. Det är en klocka. Inget smycke. Men jag har inte upplevt den som särskilt gedigen. Den var inne på service 2012 för lite av varje och det är dags igen nu. Länken behöver träffa en renoverare i HongKong. Kunde jag krympa ner 114060 till sin äldre märkesbroders storlek hade det varit en perfekt solid klocka.

Med åren blir man mer pragmatisk. Ibland lockar det att skaffa en rak quartz som bara går och går. Sinn EZM2 Hydro har jag alltid varit svag för. Hade för övrigt en EZM3 en gång i tiden som kändes väldigt gedigen och höll tiden utmärkt. Hade aldrig några problem med den oavsett vad jag utsatte den för.
Jag som fortfarande håller min gamla 14060M V-serie som den bästa klocka jag ägt. Men å andra sidan köpte jag den i orört skick o använde den varje dag i över 6mån. Tappade knappt nån sek per dygn, fick knappt några repor, klarade trycktest på 300m galant o värden bättre än min nya Panna haha.
Tråkig klocka kanske men lätt den bästa allround klocka jag ägt:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men att vintage sportisar likt Ploppen o 1675 (finns väl knappt nån som skulle våga basta med en 1675 på armen idag) skulle vara känsliga? Nja.. båda är utrustade med slitvargar till urverk.
Nja, kaliber 1002 är inte känt för att vara speciellt tåligt eller bra. Duger dock till det mesta ändå.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag som fortfarande håller min gamla 14060M V-serie som den bästa klocka jag ägt. Men å andra sidan köpte jag den i orört skick o använde den varje dag i över 6mån. Tappade knappt nån sek per dygn, fick knappt några repor, klarade trycktest på 300m galant o värden bättre än min nya Panna haha.
Ska tillägga att jag tog av mej klockan max 2-3 gånger under den tiden..
Tråkig klocka kanske men lätt den bästa allround klocka jag ägt:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Eller för att du inte skruvade isär verket eller mätte upp verket i timegraphen och jämförde med annat?
Inte direkt väl.. men visst, rassligt urverk som gick som skit. Ploppen var oerhört känslig o råkade man slå i den i bordet gick den 17min för fort. Om den nu inte stannade.... Ställde jag om datumet eller tiden rasade den ihop haha
Nöjd surpuppa??;)
Varför i hela fridens namn skulle jag ha plockat sönder den? O varför skulle den ha gått risigt? Då skulle jag väl ha märkt det eftersom jag var owg med Ploppen..
 
Topp