• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Va f*n ska jag laga till fredagens middag

don.h

Cartier
Jag behöver er hjälp och jag tänker mig att vi kan dela med oss av tips i den här tråden.
Sen jag flyttade hemifrån har jag varje fredag ställt mig själv samma fråga.."Vad f*n ska jag laga till middag?!"..
Kombinationen av suget efter god mat, utmattningen efter en jobbvecka och bristande fantasti gör sitsen taskig.

Så, vad ska ni äta idag?
Har ni något gott att rekomendera för någon som vill äta gott hemma men inte lägga ås mycket tid på matlagning.

Tack för hjälpen!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
1pkt färsk pasta - koka

1 burk hela körsbärstomater
1 burk creme fraise
en kruka dill
i burk skalade kräftstjärtar
salt och peppar och gärna lite cayennepeppar

i med tomater och creme fraise i en kastrull och koka upp. Ta av plattan och i med kräfter och hackad dill. blanda med pasta och ät.
Gott och tar typ 10 minuter.
 

don.h

Cartier
1pkt färsk pasta - koka

1 burk hela körsbärstomater
1 burk creme fraise
en kruka dill
i burk skalade kräftstjärtar
salt och peppar och gärna lite cayennepeppar

i med tomater och creme fraise i en kastrull och koka upp. Ta av plattan och i med kräfter och hackad dill. blanda med pasta och ät.
Gott och tar typ 10 minuter.


Lite parmesan på och vi har en deal :)
 
Du kan väl för fan laga en carbonara?

Såhär gör jag! :)
1. Koka spaghetti eller annan valfri pasta
2. Stek bacon, jag brukar köpa färdig tärnade
3. Blanda ihop en god sås i en kastrull som du sedan sätter på medelvärme. Förslag på ingredienser i såsen: grädde, parmesan, mozzarella, kryddor osv. Det man har hemma helt enkelt. Men grädde är ett krav.
4. Nu borde pastan vara klar. Häll pastan, baconen och såsen i en skål och rör om. Kläck i en äggula per person.
5. Lägg upp på tallrik, riv på lite parmesan och salta och peppra. Sist men inte minst, två eller tre blad färsk basilika.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
KÖP:
Entrecote
Färsk pasta
Citron
Grädde
Parmesan
Gör så här:
Skär entrecoteni bite-size bitar.
Koka upp grädden och lagom med riven parmesan i. Riv i citronskal. Peppra och lite salt
Koka pastan och stek köttet samtidigt.
Häll gräddblandningen på avhälld pasta och på med mer riven parmesan.
Vält över entrecoten.
Servera genast.

Tar typ 10 minuter att göra och är gott.... Variera med Chili, vitlök etc.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Stek en bit entrecote, servera med chilibea och fräsch sallad. Snabbt, enkelt och gott! :)
Om du vill kan du köpa potatis, klyfta, häll på olivolja och salt/peppar och in i ugnen typ en halvtimme.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Med högrev eller vilket kött?
Vi kör på älgfärs, för det mesta. Får pappa feeling så kan det bli bolognesestyle med panchetta (eller ett bra sidfläsk) men då passar nöt bättre. Då får han dock skäll av mamma, så det händer inte så ofta. Finskuren vitlök, örter och skållade småtomater. Värre än så behöver det inte vara.
Serveras med olivolja, parmesan och ett billigt rödvin.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag hade kunnat tänka mig att käka tacos på typ flankstek idag.

För att slippa minsta lilla påminnelse om vanlig svennetacos; gör allt från scratch, inkl bröden.

Picka lite rödkål till samt släng ihop en pico de gallo och en guacamole.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag hade kunnat tänka mig att käka tacos på typ flankstek idag.

För att slippa minsta lilla påminnelse om vanlig svennetacos; gör allt från scratch, inkl bröden.

Picka lite rödkål till samt släng ihop en pico de gallo och en guacamole.
Jag har lärt mina barn att säga svennetacos om maträtten i fråga. Sjukt kul att se andra vuxnas reaktioner då nioåringen säger "Pappa, vi kan väl äta svennetacos i helgen?".
 

Enellios

Cartier
Enkel, lätt att tillaga och god snabbmat som min fina donna lärt mig:

Ravioli (Med exempelvis ricotta och spenat fyllning)
Pesto (Gärna en lite schysstare)
Vispgrädde
Körsbärstomater
Ruccola
Fetaost
Parmesan
Rostbiff

---
Koka upp vatten
Börja värma peston lite lätt i en kastrull tillsammans med lite vispgrädde för att spä ut den och få den mer krämig.
I med pastan (Ravioli tar bara ca 3 min)
Skär upp fetaosten i kuber
Skär körsbärstomaterna i halvor
Skär rostbiffen (brukar köpa sån som redan är i tunna skivor) till mindre bitar
Häll av pastavattnet
Blanda pastan och den nu uppvärmda pestosåsen
På med ruccola, tomaterna, fetaosten och rostbiffen
Toppa med lite parmesan

Tillagningstid ~ 13 min
Godhetsgrad ~ Hög (Enligt mig)

:)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Norrmannens kycklingtortilla;

Demontera en grillad kyckling, finhacka. Finhacka en röd chili och en vitlöksklyfta eller två. Hacka en stor paprika av valfri kulör Släng allt i en bunke tillsammans med citronsaft, salt, peppar, 1 burk Philadelphiaost naturell och ca 3 dl lätt creme fraiche. Blanda ordentligt och smaka av.

Lägg den goda röran på tortillabröd (medium) och rulla ihop. 10-12 stycken brukar det bli om man rensat kycklingen bra.

Lägg rullarna i långpanna/ugnsform, toppa med t ex Dolmio Tomatsås och riven ost enl tycke och smak. Skjuts in i varmluftsugn 200 grader i 15-20 minuter.

Servera med bärs och en bra sallad.

Är du inte hungrig så vänta gärna med att äta dom till dagen efter, de är ännu godare då ;)
 

Josef B

Bestraffaren
Hemligheten att få till en bra bolognese är att koka ihop den i minst 1,5 timme, gärna längre. När det gäller ingredienser så har jag inget recept utan kör på känn, självklart så har man standard som jag alltid har i :)
 
Topp