• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Va f*n ska jag laga till fredagens middag

Calle med C

Panerai
Den fråga har jag ställt mig sedan jag flyttade hemifrån. Är ingen lat person, men när det kommer till matlagning så är jag riktigt lat. Det blir otroligt trist när det blir som ett tvång vareviga dag. Hur löser jag det? Äter ute, vilket förvisso även det börjar bli väldigt trist.

Hmm, varför skrev jag ens i den här tråden?

Mitt tips: släng ihop lite tacos som 95% av alla andra svenskar gör ikväll.

Alternativt åk hem till mormor eller farmor och få dig något riktigt smaskens. Eller mamsen.
 

rogart-63

Patek
Norrmannens kycklingtortilla;

Demontera en grillad kyckling, finhacka. Finhacka en röd chili och en vitlöksklyfta eller två. Hacka en stor paprika av valfri kulör Släng allt i en bunke tillsammans med citronsaft, salt, peppar, 1 burk Philadelphiaost naturell och ca 3 dl lätt creme fraiche. Blanda ordentligt och smaka av.

Lägg den goda röran på tortillabröd (medium) och rulla ihop. 10-12 stycken brukar det bli om man rensat kycklingen bra.

Lägg rullarna i långpanna/ugnsform, toppa med t ex Dolmio Tomatsås och riven ost enl tycke och smak. Skjuts in i varmluftsugn 200 grader i 15-20 minuter.

Servera med bärs och en bra sallad.

Är du inte hungrig så vänta gärna med att äta dom till dagen efter, de är ännu godare då ;)
Det lät ju riktigt gott? Vattnas i munnen? Måste testas.
Är man lat kan man ju ta kyckling filé och skära till.
 

vlm1978

Cartier
Caesarsallad. Du kör bacon, kyckling, krutonger (riv loss bitar pch vänd i olivolja och salt) i ugn. Sallad på tallrik. Sen är det bara att montera, dressa (Ken's funkar) och riva massvis med parmesan över. Kräver inga direkta insatser eller kunskaper och smakar mumma. Kör du alu-folie + bakplåtspapper på ugnsplåtarna så blir det knappt ingen disk heller.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag hade kunnat tänka mig att käka tacos på typ flankstek idag.

För att slippa minsta lilla påminnelse om vanlig svennetacos; gör allt från scratch, inkl bröden.

Picka lite rödkål till samt släng ihop en pico de gallo och en guacamole.
Låter riktigt utmanande och trevligt men småbarns pappor tar inte semester från jobbet en halv fredag för att slippa "svennetacos" :cool:
 

X-san

Omega
Som tidigare nämnts..

¤ Taco!
¤ Lasagne!
¤ Spagetti med köttfärssås!
¤ Kycklingfile med ris & bearnesesås!
¤ Pasta med kyckling & parmesan ost sås!
¤ Fläskfile med klyft potatis i ugn och bearnesesås till det!

För mig tar det minst 30min att färdigställa en rätt.. Alla ni andra borde vara kvicka som lyckas dra ihop något på 10-15min.. Som mäster kocken Jamie Oliver.
Smaklig spis & ett Gott Nytt År på er vad ni nu ska äta till Nyår!
 

meo_swe

Audemars
Idag gjorde jag en "vilrgryta"
*en flaska rödpang
*ca 5dl grädde
*palsternacka
*morötter
*champinjoner
*kidneybönor
*kryddor


Häll allt i en gryta och låt koka till önskad färg/konsistens/smak.
Servera med potatis och ett kymrysdigt rött imorgon
Vin.


/Jag är full
 
Topp